Motorsåg och handhållet

HVA 550 XPG dör på tomgång

195 inlägg 87257 visningar 27 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: HVA 550 XPG dör på tomgång

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#323251
th skrev:
Mangan skrev:Om förgasarvärme och Handtagssvärme styrs av samma brytare är det väl inte konstigt att det ena påverkar det andra?

Även om det bara är en brytare så skall ju konstruktionen vara sådan att förgasarvärmen stängs av, t.ex. med termostat eller PTC-motstånd, om nu inte förgasaren tål den värme som bildas där. Sågföraren stänger ju av om det blir för varmt i handtagen men han/hon kan ju inte känna hur varmt det blir i förgasaren. Håller helt med Mange här: "Har du köpt en såg med varma handtag ska väl inte förgasare koka av det?"


Det är ju inte kosntigare än att du skall byta till/från vinterinsatsen när det blir för varmt, det skulle ju också kunna styras av en termostat som styr några spjäll.
Och varför skall man behöva trycka in choken när sågen startar första gången, det borde ju styras automatiskt om nu inte förgasaren tål att choken är öppen.

Då hade väl någon klagat över att det inte gick att styra manuellt, förstås. :)

Det är ju fortfarande en hel del krav på den som håller i handtaget att göra rätt för att sågarna skall gå. Bara det står i manualen, så.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: HVA 550 XPG dör på tomgång

JPW  
#323312 Finns det någon chans att kunna själv, i efterhand, byta ut förgasaren med Auto-tune till en analog som går att justera själv? Är kanske Auto-tune en tillsats till en i övrigt enkel förgasare, en tillsats man kan skruva bort och sedan komma åt nålarna manuellt?

Användarvisningsbild

Re: HVA 550 XPG dör på tomgång

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#323322 Det går nog inte plocka bort elen på befintlig förgasare om jag förstått rätt. H / L skruvarna/munstyckena är ersatta av ett munstycke som regleras med 2 små spolar som öppnar o stänger kontinuerligt.
Däremot finns det nog redan ombyggnadssatser med vanlig förgasare, såg nån länk till en firma som hade sånt nånstans på nätet men har inte kollat närmare.
Vet inte hur det är med tändmodulen, den kanske inte bryr sig eller så får den spader :???:
Men den får väl å andra sidan ingen feedback på att förgasaren gör som den ska så den kanske funkar.
Ska kolla om jag hittar den länken igen

Magnus M

Avatar Fallback

Re: HVA 550 XPG dör på tomgång

JPW  
#323323 Aha, tändningen är också inblandad i Auto-tune-elektroniken...

Användarvisningsbild

Re: HVA 550 XPG dör på tomgång

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#323333 Jo där sitter själva hjärnan. Mäter varvtal, temp o justerar tändkurvan samt skickar kontinuerligt signal till förgasaren att öppna/stänga nålen. Säkert nåt mer som händer i systemet som jag inte vet.
Känns som gaspjällets läge borde vara med oxå men jag vet inte det säkert.

Magnus M

Användarvisningsbild

Re: HVA 550 XPG dör på tomgång

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#323351
Mangan skrev:
th skrev:
Mangan skrev:Om förgasarvärme och Handtagssvärme styrs av samma brytare är det väl inte konstigt att det ena påverkar det andra?

Även om det bara är en brytare så skall ju konstruktionen vara sådan att förgasarvärmen stängs av, t.ex. med termostat eller PTC-motstånd, om nu inte förgasaren tål den värme som bildas där. Sågföraren stänger ju av om det blir för varmt i handtagen men han/hon kan ju inte känna hur varmt det blir i förgasaren. Håller helt med Mange här: "Har du köpt en såg med varma handtag ska väl inte förgasare koka av det?"


Det är ju inte kosntigare än att du skall byta till/från vinterinsatsen när det blir för varmt, det skulle ju också kunna styras av en termostat som styr några spjäll.
Och varför skall man behöva trycka in choken när sågen startar första gången, det borde ju styras automatiskt om nu inte förgasaren tål att choken är öppen.

Då hade väl någon klagat över att det inte gick att styra manuellt, förstås. :)

Det är ju fortfarande en hel del krav på den som håller i handtaget att göra rätt för att sågarna skall gå. Bara det står i manualen, så.

Automatisk choke har provats...
Det är inte så lärr som man tror att få till det så det funkar bra, inte heller automatisk dekompression vilket båda blir mekaniska system förutsatt att man använder choke spjäll vilket är att föredra i vår del av världen.
Sågens förgasarvärme ska vara termostat styrd. Är lite osäker på hur bra det funkar på de nyare, men det ska sitta tempgivare på förgasarhuset om jag inte missminner mig, det går att testa funktion i diagnostik.
På 357 ser man inte den funktionen i drift så ofta. Har själv demonterat en hel del....

Användarvisningsbild

Re: HVA 550 XPG dör på tomgång

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#323353
Magnus M skrev:Det går nog inte plocka bort elen på befintlig förgasare om jag förstått rätt. H / L skruvarna/munstyckena är ersatta av ett munstycke som regleras med 2 små spolar som öppnar o stänger kontinuerligt.
Däremot finns det nog redan ombyggnadssatser med vanlig förgasare, såg nån länk till en firma som hade sånt nånstans på nätet men har inte kollat närmare.
Vet inte hur det är med tändmodulen, den kanske inte bryr sig eller så får den spader :???:
Men den får väl å andra sidan ingen feedback på att förgasaren gör som den ska så den kanske funkar.
Ska kolla om jag hittar den länken igen

Magnus M

Den länk och förgasare skulle jag vilja se, högst intressant.

Tändning ochj bränslesystem går nog att sära på men det blir nog inte möjligt att följa funktionerna i uppkoppling etc. Tror inte detta låter som rätt väg att gå. Bättre vore o köpa såg som funkar!

Användarvisningsbild

Re: HVA 550 XPG dör på tomgång

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#323360 Nä man ska nog inte pilla i det. Tänkte på den där "lean out" sekvensen som körs med jämna mellanrum, den skulle nog ställa till det i tändmodulen då modulen borde förvänta sig en varvtalssänkning som svar o det blir ju inget med det om förgasaren är bytt.

Jag letar :smile:

Magnus M

Användarvisningsbild

AutoTune/M-Tronic nedgradering???

traktorz  
#323363
Nonkan skrev:Allt härj i den här tråden består i stor del av nedklankande på elektroninken..

Vi upplever inga större problem där faktiskt. Det som strulat en del de senare åren är att vissa exemplar varit otäta (cylinderfot, insug) , men det har ju inget med Autotune att göra, däremot är den felsökningen betydligt enklare idag.

Det är alltid lätt att skylla på det som är annorlunda, men min upplevelse är att det är det gamla vanliga felet, en viss andel av produkterna som går ut har monteringsfel. Svårt att komma till rätta med i produktion, oavsett vilken produkt, när det behövs manuell handpåläggning vid montering kommer det bli fel.


JPW skrev:Finns det någon chans att kunna själv, i efterhand, byta ut förgasaren med Auto-tune till en analog som går att justera själv? Är kanske Auto-tune en tillsats till en i övrigt enkel förgasare, en tillsats man kan skruva bort och sedan komma åt nålarna manuellt?

Husqvarnas nya modeller såsom 550XP & 560XP saknar båda förlagor utan AutoTune. Men premiärlanseringen var visst med modifierade 570 & 576XP.

Konkurrenten Stihl har bl.a. på sina modeller 201, 261, 362 vidareutvecklat dessa med sitt motsvarande M-Tronic system, där modellerna sedemera fått suffixen C-M i beteckningarna.

Tittar man på Stihls sågar, så har dessa ofta fått en prestandahöjning i och med att modellerna försetts med M-Tronic, såsom vår egen MS362C-Q på 3.4kW har blivit 3.5kW i nya MS362C-M.

Att nedgradera sågar försedda med elektriskt styrda förgasare till konventionella dito verkar långsökt. Speciellt som i flertalet fall problemen knappast är att härleda till just AutoTune-komponenter eller dito M-Tronic. AutoTune/M-Tronic kan t.o.m. oförskyllt få skulden till problemen som maskeras av dess adaptiva egenskaper såsom att korrigera för t.ex. luftläckage.

Kanske behövs bara lite silikonlim för att täta en såg med cylinderfotsläckage, allt enligt IPL? Dags att leta fram kompressions/vakuum-testverktygen, ifall inte sågen går som den ska...
Även tankventilationen har ju reviderats på samma modell, enligt samma IPL (560XP/XPG).

Ref:
http://cdn.husqvarna.com/ddoc/HUSI/HUSI ... 014-11.pdf

Användarvisningsbild

Re: HVA 550 XPG dör på tomgång

svampbob  
#323390
Nisse Husberg skrev:Jag tvivlar inte alls på att det kommer. Ifråga om "fasan" så är det en rent ekonomisk fråga. Vill jag förlora en dags förtjänst på att släpa sågen till ÅF ? Ganska snabbt kommer man då fram till att man hellre köper en ny såg - troligen av annan modell eller annat märke.

Det gäller förstås alla egenskaper hos sågen. Det är viktigt att den skär bra på högvarv (och där klagar jag inte på Husqvarna/Jonsered) men lika viktigt är att sågen går på tomgång. Annars tröttnar man fort på den. Den som sågar på veckosluten kan förstås föra sågen till ÅF men en som sågar varje dag i veckan inklusive veckoslut vill inte förlora en dag. Speciellt som vädret kan hindra att man får ut virket om man slösar med dagarna.


Jag har aldrig mer tänkt köpa en såg utan dator. Är man i skogen 7 dagar i veckan så har man åtminstone 2 fullgoda sågar.
Jag kör med 2 550 och som reserv några äldre men fullt fungerande proffssågar.

Avatar Fallback

Re: HVA 550 XPG dör på tomgång

Hema  
#323405 Finns liknande felbild på stihls m-tronic? Upplever att det är mindre missnöje från de köparna.

Användarvisningsbild

Förbättrat luftfilter

traktorz  
#323422
anersimyra skrev:har HVA kommit till rätta med läckaget mellan filter och förgasarhals :?: En av mina ÅF påtalade för HVA att både 550 och 560 drar i sig rejäla mängder skit mellan filter och förgasarhals, han föreslog en lösning på " problemet," tyvärr utan resultat.. :???:


- Är du säker på det?
- Kollade på en gammal IPL för 550XP, där revisioner var noterade, bl a om just luftfiltertätningen:

Enligt IPL: HUSI2013_AAaa_550XP_2013-09.pdf
5. Air filter,assy: Sealing and snap function between filter halfes have been modified to ensure better sealing/function.

Förbättringar sker tydligen kontinuerligt, ser t.ex. i IPL att förgasarna från Walbro har uppdaterats från AT-1, via AT-1A, till nuvarande AT-7 modell. Husqvarna tar tydligen förgasare från både Zama och Walbro för sina AutoTune försedda sågar, t.ex. sitter Zama i 560XP.

Såg även i en IPL från mitt inlägg ovan att mikrodatorn för tändmodulen hos 560XP har fått sänkt klockhastighet från initialt 14 MHz ner till nuvarande 8 MHz, förmodligen för att minska störkänsligheten från de högspända delarna.

Så det är nog bra med diagnosverktyg för att ha full revisionskontroll på alla förbättrade varianter.

P.S:
En anledning till att en krånglande såg dock inte åtgärdas kan ju vara att den är "het".

Ref:
viewtopic.php?f=12&t=17844

Användarvisningsbild

M-Tronic vs AutoTune

traktorz  
#323423
Hema skrev:Finns liknande felbild på stihls m-tronic? Upplever att det är mindre missnöje från de köparna.


Stihl har ju också diagnosverktyg för sin M-Tronic, fast med lite olika kalibreringsförfarande. Om jag minns rätt, så görs en "reset" med svärdet borttaget. Har bara ytligt provat MS241C-M med M-Tronic, vilka var som två olika sågar, så variation finns även där.

Just att man tagit en befintlig modell och senare kompletterat med M-Tronic, har nog gett Stihl med dessa försiktigare utvecklingssteg under en längre tidsperiod, en mer utprovad produkt vid lanseringen.

"Time to market" pratas det ju om, men med tiden blir nog alla dessa produkter med AutoTune/M-Tronic alltmer robusta.

Avatar Fallback

Re: HVA 550 XPG dör på tomgång

old log  
#323427 Det är några jävla skitsågar, hade en 560 till att börja med å den gick som en kratta, bytte till en 550 å inte fan blev det någe bättre , dom är jävulskt törstiga å inte varvar dom ut heller.... vid kvistning så bluddrar dom som gamla gubbsågar... dom ska vara så, för det är tändningen som slår ifrån vid toppvarv, är svaret från ÅF, man undrar vart utvecklingen har gått åt för håll när man lyckats göra en såg som drar dubbelt med bränsle och inte varvar ut vid toppvarv vid kvistning, nää tacka vet jag gammal beprövad teknik utan datorer å skit

Avatar Fallback

Re: HVA 550 XPG dör på tomgång

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#323428 Fogsvans och yxa? :lol:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).