Skogsvagn (Huggarvagnar)

Äldre traktor med Väsekran bytes mot?

26 inlägg 12566 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Äldre traktor med Väsekran bytes mot?

Jungman  
#322883 Som ni säger så är väsekranen bra att vid lunning och min tanke har varit att behålla den föra att använda den precis som du säger Bax. Däremot så är av och pålastningen när man kör själv ganska jobbig. Jag har väl egentligen inget större behov av midjestyrning skulle jag tro, skogen är ganska gles och terrängen är inte särskilt kuperad.
Om vi utgår från att det är ett dubbelverkade uttag jag har och skulle vilja koppla på en griplastarkärra direkt på hydralen, är det då något problem?
Låt säga att jag skulle köpa http://www.blocket.se/goteborg/Huggarvagn_59421459.htm?ca=15&w=1&last=1
Skulle det vara bara till att hänga på kärran och koppla in två slangar?

Vad används den fria returen till ? (tror jag behöver gå en kurs i hydraulik)

   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Äldre traktor med Väsekran bytes mot?

ulfgustav  
#322889 Den fria returen som skall anslutas mot returen på ventilpaketet på griplastaren. Returen på ventilpaketet tål inte tryck i allafall inte mer än ca 20-25 bar

Användarvisningsbild

Re: Äldre traktor med Väsekran bytes mot?

Bax  
#322891 Den vagnen torde funka. Jag såg inte på din bild men förmodar att det är hitchkrok på traktorn.
Jag vet ju inte hur fort kranen kommer gå, det beror på flödet din traktor kan ge, kranen kanske upplevs senfärdig eller så måste du ha högt varvtal när du kör kran.
Din traktor ska ge 45L/min.
Den fria returen låter returoljan som passerat kranens ventilpaket gå direkt tillbaka till traktorns oljetank, utan att passera traktorns ventilpaket.
Jag undrar om du har ett enkelverkande uttag med fri retur :?: Det spelar ingen roll, det funkar ändå.

Avatar Fallback

Re: Äldre traktor med Väsekran bytes mot?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#322910 Skulle råda att köra det du kan med nuvarande utrustning,tar inte så lång tid att lasta med wire,mer platskrävande vid avlastning anser jag.Lej in någon att skota ut det grövsta när du vinschat ut stockarna till körvägarna,värt varenda krona, när det blir så grovt som du skriver så är det inte så roligt att hantera med liten klen griplastare.De som hävdar att wire är livsfarligt har aldrig lärt sig köra med wire,inte kul när stockarna kommer som jehu mot hytten efter ett felgrepp med grip heller.

Avatar Fallback

Re: Äldre traktor med Väsekran bytes mot?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#322953 Man kommer väldigt långt med vajerkran! Det går inte fort, men om man inte kör flera hundra meter per år har jag svårt att se att en griplastare lönar sig. Skall du hoppa över vinsch så måste du komma ända intill. Då.kanske di behöver en.annan traktor och drivning på kärra...

Det plockar på. Sen.skall.ju grejerna lagas också, det tar tid och pengar det med.

Jag kör vajerkran.

Avatar Fallback

Re: Äldre traktor med Väsekran bytes mot?

Jungman  
#323221
Bax skrev:Den vagnen torde funka. Jag såg inte på din bild men förmodar att det är hitchkrok på traktorn.
Jag vet ju inte hur fort kranen kommer gå, det beror på flödet din traktor kan ge, kranen kanske upplevs senfärdig eller så måste du ha högt varvtal när du kör kran.
Din traktor ska ge 45L/min.
Den fria returen låter returoljan som passerat kranens ventilpaket gå direkt tillbaka till traktorns oljetank, utan att passera traktorns ventilpaket.
Jag undrar om du har ett enkelverkande uttag med fri retur :?: Det spelar ingen roll, det funkar ändå.


Jag har ingen aning om vad jag har för hydraluttag mer än att det är två st och att det går att köra en väsekran med hydralsväng.. Hur tar jag reda på detta? (om jag saknar instruktionsbok) Går det på något vis att se på själva uttagen?

   TS
Avatar Fallback

Re: Äldre traktor med Väsekran bytes mot?

Jungman  
#323222
bengt.a skrev:Skulle råda att köra det du kan med nuvarande utrustning,tar inte så lång tid att lasta med wire,mer platskrävande vid avlastning anser jag.Lej in någon att skota ut det grövsta när du vinschat ut stockarna till körvägarna,värt varenda krona, när det blir så grovt som du skriver så är det inte så roligt att hantera med liten klen griplastare.De som hävdar att wire är livsfarligt har aldrig lärt sig köra med wire,inte kul när stockarna kommer som jehu mot hytten efter ett felgrepp med grip heller.


Ja det kanske är smartast att köra på med wire, men samtidigt verkar det roligt och spännande med en griplastare. Senast jag var ute så drog jag av "frikopplingsbulten" till kranen, i samband med det blev jag väldigt trött på wirekranen... men jag antar att det är samma visa med alla maskiner. Så nu fick jag en ny sådan på posten som jag ska försöka installera. Någon som har erfarit detta? Stort ingrepp?

   TS
Avatar Fallback

Re: Äldre traktor med Väsekran bytes mot?

Jungman  
#323223
Mangan skrev:Man kommer väldigt långt med vajerkran! Det går inte fort, men om man inte kör flera hundra meter per år har jag svårt att se att en griplastare lönar sig. Skall du hoppa över vinsch så måste du komma ända intill. Då.kanske di behöver en.annan traktor och drivning på kärra...

Det plockar på. Sen.skall.ju grejerna lagas också, det tar tid och pengar det med.

Jag kör vajerkran.


Näe jag får nog glömma den där biten med att det ska vara lönsamt och ekonomiskt försvarbart... man vill ju gärna intala sig själv det.. ;) Får helt enkelt se det som en investering i mig själv !

   TS
Användarvisningsbild

Re: Äldre traktor med Väsekran bytes mot?

Bax  
#323244 Det är inte många grejor som är lönsamma i småskaligt skogsbruk, om nu inte nån annan betalat dom åt en, knappt ens en gammal traktor med vajerkran.
Det är till att ta allt på nöjeskontot och som investering i sin egen hälsa.

Jag är inte heller så bra på hydrauluttag, men om du tar lite fler bilder på dom, och manöverspaken till dom, så kanske nån kunnig kan ge svar.
Annars kanske det går att se på kranens ventilpaket hur det är konstruerat.

Avatar Fallback

Re: Äldre traktor med Väsekran bytes mot?

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#323249 Hej,

Bestämmer du dig för att köpa ngt nytt bör du kunna få en extra sektion för ramstyrningen i ventilpaketet för kranen. Ingen höjdare rent ergonomiskt men du slipper rodda med traktorns hydraulik.

MVH
Morgan Nordin, K.T.S

Avatar Fallback

Re: Äldre traktor med Väsekran bytes mot?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#323250 Om du skall investera i dig själv, så tror jag fogsvans och yxa gör mest nytta. Ljudlöst, och bra träning för kroppen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).