Skogsekonomi

Val av bokföringsprogram

72 inlägg 36771 visningar 22 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Val av bokföringsprogram

alias  
#322933 Hej!

Sitter och funderar på vad man skall välja för bokföringsprogram.

Har kört någon äldre version av Visma tidigare (satt som kassör i ett par föreningar 2006-2008) och tyckte det var smidigt.

Jag vill se de fysiffriga koderna som är knutna till BAS-kontoplanen. Vad jag sett av Visma Enskid Firma så syns dessa ej (kollade då en släkting körde det under gratis testperiod).

Ser helst att det är ett program som man köper hellre än abonnerar på.

Jag redovisar enligt faktureringsmetoden.

Har kört dokumenteringen analogt hittills, men funderar på att ta ett tekniksprång.

Vad kör ni andra med och vad är för- & nackdelarna med det program just du använder?

Kom gärna med input.

Tack på förhand!

MVH
Alias



   TS
Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Val av bokföringsprogram

Peteflamingstar  
#323006 Hej!

Jag använder, och är mycket nöjd med, Speedledgers program som är knutet till i mitt fall Swedbank. Detta innebär att jag loggar in på min internetbank där min privata respektive "företagsekonomi" finns att växla mellan, i liknande miljöer. Då alla mina ekonomiska "händelser" är knutna till bankkontot (inbetalningar, inköp osv) kan jag enkelt gå in och välja vilket konto (de fyrsiffriga) som händelsen hör till, samt bocka av den på samma gång. Verifikationsnumret jag då automatiskt får sätter jag på mitt fysiska verifikat. Klart o betalt! Lägger kanske en kvart-tjugo minuter i veckan på löpande bokföring.

Nackdelen för dig är kanske att det är en typ av prenumeration på tjänsten, inget man betalar en gång så att säga. Annars rekommenderas det varmt.

Användarvisningsbild

Re: Val av bokföringsprogram

traktorz  
#323026 Använder minsta Visma Admin 200, men skulle hellre använda Excel.

Användarvisningsbild

Re: Val av bokföringsprogram

sundelius  
#323030 Jag kör också speedledgers program och är supernöjd. Det är så enkelt.
Hade svårt med de program jag testade innan :oops: men jag hade liten erfarenhet

Avatar Fallback

Re: Val av bokföringsprogram

haggloader  
#323033
traktorz skrev:Använder minsta Visma Admin 200, men skulle hellre använda Excel.
Excel är ett trevligt och användbart program, men det ger ingen godkänd bokföring.

Användarvisningsbild

Re: Val av bokföringsprogram

svampbob  
#323035
sundelius skrev:Jag kör också speedledgers program och är supernöjd. Det är så enkelt.
Hade svårt med de program jag testade innan :oops: men jag hade liten erfarenhet


Samma här och är väldigt nöjd. Tidigare var det så att jag fick lägga in det som köptes med kreditkorten manuellt och det blev mycket strul med få med allt Särskilt med gegeografiskt utspridda anställda. Nu går kort transaktionerna direkt in i bokföringen och inget missas. Det enda jag behöver lägga in manuellt är företagets fakturering. Visst skulle jag gärna slippa detta abonnemang.

Användarvisningsbild

Re: Val av bokföringsprogram

Seb macahan  
#323037 Hej.
Nu vet jag inte hur många verifikationer du har per år/månad men för mig som har många och en ganska komplex verksamhet med anställda, skog, bilar, maskiner mm så tycker jag FortKnox är suveränt. Jag scannar in alla verifikationer och har på det viset full sökbarhet på Bg-nr, OCR eller fakturanummer. De har allt i en "cloud-tjänst" vilket jag ser som fördel i fall man skulle råka ut för en dator-krasch. Där kan jag köra löner, bokföring fakturering och betalning med betalfil mot bank med återkoppling. Grymt smidigt då man ska betala 75-200fakturor / månad. Dessutom smidig översikt på lev. fakturor, kundfakturor och tillgångar. Hade tidigare Speedledger och Visma, saknar inte de alls. Men det beror nog på hur stor verksamhet man har.

Användarvisningsbild

Re: Val av bokföringsprogram

svampbob  
#323040
Seb macahan skrev:Hej.
Nu vet jag inte hur många verifikationer du har per år/månad men för mig som har många och en ganska komplex verksamhet med anställda, skog, bilar, maskiner mm så tycker jag FortKnox är suveränt. Jag scannar in alla verifikationer och har på det viset full sökbarhet på Bg-nr, OCR eller fakturanummer. De har allt i en "cloud-tjänst" vilket jag ser som fördel i fall man skulle råka ut för en dator-krasch. Där kan jag köra löner, bokföring fakturering och betalning med betalfil mot bank med återkoppling. Grymt smidigt då man ska betala 75-200fakturor / månad. Dessutom smidig översikt på lev. fakturor, kundfakturor och tillgångar. Hade tidigare Speedledger och Visma, saknar inte de alls. Men det beror nog på hur stor verksamhet man har.


Scanningen lät intressant. Jag säljer mestadels konsulttjänster så det blir mest löner rese och it kostnader. Skulle jag börja med byggverksamhet i firman så skulle det inte funka med speedledger.

Avatar Fallback

Re: Val av bokföringsprogram

alias  
#323159 Hej!

Tack för era tankar och synpunkter.

Jag har ingen stor verksamhet. Det är i dagsläget endast skogsbruket så det blir kanske max 50-100 verifikationer (fakturor, kvitto, avräkningar för leveransvirke och avverkningsrätter samt årsbesked m.m.) per år.

Jag fakturerar med andra ord endast undantagsvis i egen regi.

Lösningar som är kopplade till någon viss bank känns inte så intressant då jag vill vara oberoende att byta efter eget gottfinnande.

MVH
Alias

   TS
Användarvisningsbild

Re: Val av bokföringsprogram

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#323178
traktorz skrev:Använder minsta Visma Admin 200, men skulle hellre använda Excel.


Är detta ett program men köper och kan använda i all framtid? Eller krävs det en årlig avgift för att det skall fungera??

Avatar Fallback

Re: Val av bokföringsprogram

haggloader  
#323200 Excel ligger som delprogram i Microsoft office tillsammans med bl.a. Word. Köper man licensen till office 2010 kommer programmen gå att använda länge, lämpligt dock ej längre än efter säkerhetsuppdateringar slutar släppas och det ligger jättemånga år framåt i tiden.

Användarvisningsbild

Visma Admin 200

traktorz  
#323209
Zixten skrev:
traktorz skrev:Använder minsta Visma Admin 200, men skulle hellre använda Excel.


Är detta ett program men köper och kan använda i all framtid? Eller krävs det en årlig avgift för att det skall fungera??


VISMA kostar tyvärr en bra slant över alla åren; inköp 2490 kr exkl moms & inkl 6 mån serviceavtal. Sen årligen 1275 kr för serviceavtalet med uppdateringar. Du behöver inte uppdateringarna, eftersom det går att köra på gamla versioner. Kommer inte ihåg riktigt, men eftersom VISMA/SPCS-programmen är sprungna ur riktiga fossiler från DOS-tiden, som därmed troligtvis inte heller går att köra på MAC OS.

Skulle som sagt hellre köra med Excel, men nu kan jag från VISMA 200 exportera SIE-filer till LRF-bokföringsbyrån som sen gör vårt bokslut och deklarationer. Vet inte om vi är skyldiga att föra fullständig bokföring, eller om att vi skulle klara oss med en enklare kassabok? Men har i dagsläget uppdelat på en massa konton i en egen kontoplan.

Jag och brorsan äger vardera 50% i ett antal lantbruk- och skogsfastigheter, hyr dessutom ut ett bostadshus. Det blir många verifikat på ett år, A4-pärmen blir full med många kontantkvitton fastsatta på konteringsunderlag. Utbetalningar från SCA, Norrskog, PrimaSkog, m.fl. virkeslikvidkonton. Agrol-korten används till kontantinköpen på Swedol, Jula, Preem, OKQ8, Aspen-tankningar. Markberedning och efterföljande planteringar är även stora utgiftsposter. Kostnaderna för ATVn och traktorn, medför att vi behöver tillföra ett antal egna årliga insättningar.

Ref:
https://vismaspcs.se/produkter/bokforin ... nistration
https://vismaspcs.se/serviceavtal/servi ... nistration

Avatar Fallback

Re: Val av bokföringsprogram

Skogsöga  
#328458 Körde Visma enskild firma tidigare. Därifrån går inte att göra export av SIE-filer om man vill ta hjälp med deklarationen, ej heller att koppla till bankkonton. Var i och för sig enkelt att använda men lite för enkelt uppbyggt ifall man vill mer än bara få en godkänd bokföring. Använder numera Speedledger på tredje året och tycker det är betydligt bättre för mina syften. Avgifter är nog ganska svårt att undvika numera de flesta kör med samma upplägg.

Användarvisningsbild

Re: Val av bokföringsprogram

Peteflamingstar  
#328467 ...och den avdragsgilla dryga hundring/månad för t.ex. Speedledger känns som väldigt välinvesterade pengar när bokföring/fakturering i all sin enkelhet tar max en halvtimme i veckan.

Avatar Fallback

Re: Val av bokföringsprogram

Krokmark  
#328534 Kolla Zervant, gratis för enskilda näringsidkare om man inte behöver faktureringsfunktionen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).