Gallring

Slut för säsongen

33 inlägg 24883 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Slut för säsongen

sundelius  
#322856 Nu har jag gjort sista dagen för i vinter, måste ju tjäna lite pengar också :???: :sad:

Resultatet efter förstagallringen, vindfällor och lite städning:
85 m3sk björkmassaved
40 m3sk barrmassaved
70 m3sk brännved
50 m3sk torr och rötgranar till pallvirke

Vill bara passa på och tacka er alla på Skogsforum ^:)^
Ni är fantastiska, har lärt mig mer den här vintern genom att läsa ALLA :!: inlägg än jag samlat på mig kunskap genom åren. Det är ju tyvärr inte så många som håller på småskaligt längre så det är inte så lätt att hitta någon att fråga.Ni har givit mig massa energi och nyfikenhet att testa nya grejor och arbetssätt.
Återigen TACK för att ni delar med er så frikostigt :-BD



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Slut för säsongen

isteskog  
#322862 Vi småskalingar som även tokar oss med att hugga manuellt måste hålla ihop :wink: ..... vi är utrotningshotade!!! :shock:
Snyggt jobbat i vinter Sundelius :smile:

Användarvisningsbild

Re: Slut för säsongen

svampbob  
#322865 Det där såg snyggt ut :smile: och räknar man lite snabbt i huvudet så ser man att du har fått ut en fantastisk timpenning, Det krävs nog att man är i princip oekonomiskt oberoende om man ska ägna sig åt manuellhuggning under några längre perioder. Själv har jag jobbat lite mer i vinter och huggit lite mindre. Ekonomin ser mycket bättre ut men mina högar är nog lite mindre än dina.

Användarvisningsbild

Re: Slut för säsongen

sundelius  
#322869 Tack iste :smile:
Tyvärr är det du säger helt sant svampbob , önskar jag kunde säga emot dig

   TS
Användarvisningsbild

Re: Slut för säsongen

Seb macahan  
#322871 Ja du Sundelius. Det är väl vad jag hunnit få ut i vinter jag med, fast med skördare!! Och inte alla helger. Nu har det varit klent men ändå. Bra jobbat

Användarvisningsbild

Re: Slut för säsongen

sundelius  
#322873 Tack Seb
Jag har ju inte jobbat helger utan kunnat kört under veckorna så det är nog bättre timpeng för dig ändå :wink:
Nu får jag snickra som en dåre ett drygt halvår så jag har råd att gå till skogs till hösten igen :roll:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Slut för säsongen

Seb macahan  
#322877 Jag med får ut o knega med hammaren för o finansiera leksakerna 1år till :P

Användarvisningsbild

Re: Slut för säsongen

svampbob  
#322892 Det sägs ju att det är dåligt betalt i skogen och i transportbranchen. Att köra motorsåg och försöka tå det att gå runt är nog jämförbart med att köra med häst och vagn och konkurrera med speditionfirmorna.

Användarvisningsbild

Re: Slut för säsongen

sundelius  
#322898 Så är det men jag är tokladdad för Elmia i dagarna två så nästa vinter kanske jag hittat något som gör mig lite effektivare.
Älskar dock livet med motorsågen i gallringarna så vi får se vad det blir :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Slut för säsongen

svampbob  
#322904
sundelius skrev:Så är det men jag är tokladdad för Elmia i dagarna två så nästa vinter kanske jag hittat något som gör mig lite effektivare.
Älskar dock livet med motorsågen i gallringarna så vi får se vad det blir :smile:


Jag hoppar över Elmia denna gången då jag har skogs Nolia på cykelavstånd och jag ska bara köpa små och billiga grejer.

Avatar Fallback

Re: Slut för säsongen

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#322956 Runt 30-40 kr/h före skatt och egenavgifter har jag fått det till att gå med sågen i gallringen. Då har jag ändå räknat på en dyr och skonsam gallring som alternativkostnad.

Med lite tur blir det några veckor konsultande i vår, så jag har råd att jobba vidare i skogen!

Fina välter!

Avatar Fallback

Re: Slut för säsongen

haggloader  
#323034 Förhoppningsvis blir det ett betydligt högre rotnetto vid slutavverkning när man har manuellgallrat jämfört med skördargallring! Beroende på vilken kalkylränta man sätter blir säkert dåtidens timpenning riktigt bra tillslut.

Användarvisningsbild

Re: Slut för säsongen

Seb macahan  
#324169 Nu e jag klar för säsongen. Kanske börjar det dra lite i gasfingret till nån björkröjning framåt. I år blev det 10ha 1a gallring med förröjning. Började i oktober o nu klar. Ca 10fub vindfällen. Nu blir det drygt o vänta.....

Avatar Fallback

Re: Slut för säsongen

alias  
#324173
Seb macahan skrev:Nu e jag klar för säsongen. Kanske börjar det dra lite i gasfingret till nån björkröjning framåt. I år blev det 10ha 1a gallring med förröjning. Började i oktober o nu klar. Ca 10fub vindfällen. Nu blir det drygt o vänta.....


Då är det bara att börja kolla på tekniska lösningar och kostnader för att kunna köra Rotstop-behandling med skördaren - så kan du fortsätta även vid varmare väderlek :lol:

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Slut för säsongen

isteskog  
#324183 Bra jobbat i vinter Seb! :smile:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).