Traktorn i skogen

Traktorprocessor Niab

59 inlägg 47577 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Traktorprocessor Niab

Naders  
#73430 Är det någon Niab-ägare här på forumet som har en av årsmodell 03-04?
Som också haft lite problem med utmatning av wiren?

Hur är det på de nya?
Är det automatisk utmatning av wiren?
Såg ett klipp på Youtube och där fanns detta. Vet inte hur gammalt klippet är.
Har för mej att de plockade väck detta för några år sedan då vinschen matat ut all lina och då började dra in den igen. Med arbetaren fast i wiren. Ska visst ha slutat olyckligt.....

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Traktorprocessor Niab

stegmaster  
#73447 Detta e vad som står om vinsjen i Instruksjonsboken.
Hela boken finns her.
http://www.bigab.se/1/sv/traktorprocessor/5-15-b.php


Vinschning:
Läs Noga igenom följande, då vinschningen är det moment som vid arbete med processorn kan
anses som mest riskfyllt;
 Vid vinschningen placeras kvisthuvudet i sitt främsta läge bredvid traktorns bakhjul och
trycks lätt mot marken.
 Fatta virekroken, ryck till så att vinschens styrarm lämnar parkeringsbygeln och gå mot det
träd som skall vinschas.
 Fäst viren med en snara runt trädets rotända. Fler träd kan fästas med de två viren
anbringade löpstyckena.
 Starta invinschningen genom att aktivera radiosändaren. Gå alltid bakom vinschobjektet,
stanna vinschen så fort trädet befinner sig inom maskinens arbetsområde. Lossa viren och
kör in den så att en dryg halvmeter återstår.
 Inom maskinens arbetsområde kan vinschen manövreras med den vänstra tryckknappen på
manöverkonsolen istället för med radiosändaren. Om viren är löst upplindad på trumman
kan man undvika att den dras in och fastnar mellan underliggande varv genom att vid
behov vinscha in träd från så långt avstånd att nästan hela viren används.

Vinschen är direkt driven med en hydraulmotor som frikopplar när den inte trycksätts.
Den elektriska styrventilen sitter monterad direkt på vinschmotorn. För att få olja till vinschen
trycks sågspaken framåt till låst läge.
OBS! Spaken fungerar även som nödstopp

Avatar Fallback

Re: Traktorprocessor Niab

Naders  
#73451 Tackar StegMaster, så långt är jag med.

Men problemen yttrar sig som så att wiren är väldigt trög att dra ut. Har fått byta ventil efter ventil efter tips från produktteknikern. Utan några framstående resultat dock.

Pratade med min återförsäljare i höstas och han sa att det kommit en uppgradering till dessa maskiner i den årsklassen.
Det var ett nytt hydraulblock (det som sitter på vinschhuvudet) samt en ny ventil och en extra slang (retur) som skall dras till huvudblocket (utöver de andra).
Visst, jag har införskaffat detta "kit" men ej monterat det än...... Kostade runt 4000 +moms.
Undrar om någon annan har haft dylika problem och utfört denna operation och vilket resutatet blev..

Grejerna ska dit så småningom när jag får lite tid över till skog och gallring igen. När nu detta blir :roll:

Avatar Fallback

Re: Traktorprocessor Niab

Morgan  
#73758 Nej det är inte automatisk utmatning av wiren på nya Niab. Tror att det togs bort för några år sen pga olycksrisken.

   TS
Avatar Fallback

Re: Traktorprocessor Niab

Naders  
#73786 Okej. Då var det en gammal produktfilm jag såg!

Avatar Fallback

Re: Traktorprocessor Niab

vedmaskinen  
#84587 niab passar bäst i slutavverkning,har kört den i gallring i 2 år och man hugger manuellt fortare...

Avatar Fallback

Re: Traktorprocessor Niab

Naders  
#84595
vedmaskinen skrev:niab passar bäst i slutavverkning,har kört den i gallring i 2 år och man hugger manuellt fortare...

Nja, jag tror inte att jag håller med i den saken.
Du slipper kvista samt att dra ihop virket vilket i sig tar en hel del tid.
Jag menar, har du fällt några träd så är det bara att dra in dom, processa dom och sen köra vidare.
Att det sen går ännu snabbare i en slutavverkning kan jag nog tro även om jag inte kört några sådana än.

Avatar Fallback

Re: Traktorprocessor Niab

Torgny  
#93506
nisse skrev:Vad är fördelen med denna(förutom nöjet) jmf med att hyra in en ordinär gallringsskördare? Hur mycket producerar man per dag? Skaderisker?
När diesel och slitagekostnad är dragen känns det som att timpenningen inte alltid blir så bra.

/Nisse

har testat men gett upp som entrepenör med en niab går inte att konkurera med sködare men på egen skog o för att det är kul så duger den bra men inte för att tjäna pengar på
har huggit en hel del slutaverkning men min niab o om man kapar första o andra timmerstocken så går det att averka grov skog, förenklar skotningen då man räcker allt virke med griplastaren o inte behöver vincha

Avatar Fallback

Re: Traktorprocessor Niab

skogspojken  
#104715 Jag kör med en valtra a75 och NIAb och det går bra =)

Användarvisningsbild

Re: Traktorprocessor Niab

molnia  
#130276 Har sett niab 5-15 modellen och börjat fantisera lite. Är det möjligt att sätta en klyvkniv efter sågen på den som du hydraliskt höjer och sänker?
Det man skulle vinna på det är; när du kör timmer så är klyvkniven upplyft och inte i vägen, kör som vanligt.

Sedan kommer man till toppbiten och ska gå som hemved. om man då hydraliskt kunde sänka ner en klyvkniv och spräcka veden i 2 kanske till och med i 4 bitar när man ändå har veden i en maskin.
Så när det körs hem så är det bara upp kapa upp det med en vedkap sedan.
Vad tror ni om det? orkar maskinen det?

Avatar Fallback

Re: Traktorprocessor Niab

Naders  
#193356 Jag sitter å nostalgi-surfar lite...

@ Morgan:
Ser att du valde att köpa Niab till slut å undrar bara hur det går.....

Avatar Fallback

Re: Traktorprocessor Niab

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#322747 Har en svart Niab på gång för 20 laxar som stått så gott som oanvänd sedan -99. Kan det vara något?

Avatar Fallback

Re: Traktorprocessor Niab

Blondin 750  
#322754 Ja det kan väl knappast vara en dålig affär, det är bara att slå till!!

Avatar Fallback

Re: Traktorprocessor Niab

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#322907 Skogsola,du kan ge mig numret till ägaren istället så behöver du inte fundera mer på det. :grin:

Avatar Fallback

Re: Traktorprocessor Niab

bjed0001  
#322911
molnia skrev:Har sett niab 5-15 modellen och börjat fantisera lite. Är det möjligt att sätta en klyvkniv efter sågen på den som du hydraliskt höjer och sänker?
Det man skulle vinna på det är; när du kör timmer så är klyvkniven upplyft och inte i vägen, kör som vanligt.

Sedan kommer man till toppbiten och ska gå som hemved. om man då hydraliskt kunde sänka ner en klyvkniv och spräcka veden i 2 kanske till och med i 4 bitar när man ändå har veden i en maskin.
Så när det körs hem så är det bara upp kapa upp det med en vedkap sedan.
Vad tror ni om det? orkar maskinen det?


Nu har jag bara erfarenhet av "svart NIAB" men jag tror inte att den orkar. Eller rättare sagt friktionen mellan kvistknivarna och stammen är inte nog. Tanken är ju att den ska glida lätt längst stammen i båda riktningar under kvistningen.

Men visst, moddar man den lite så kanske det kan fungera...

Om man inte går i gallring eller tar ut helstam skulle det vara spännande med ett liknade koncept på en NIAB


Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar