Motorsåg och handhållet

Spånar lite om Miljö tänkande.

29 inlägg 11729 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Spånar lite om Miljö tänkande.

Blivande snickare  
#322675
Mange skrev:
Blivande snickare skrev:
Mange skrev:Spara in två flygresor med 543 från orienten så har det sparat en faslig massa kubik bränsle.

Där har du både rätt och fel.
Rätt i att det är onödigt att köpa långt bort ifrån när det tillverkas nära.
Fel i att du sparar "faslig massa kubik bränsle". För att oavsett om du köper den där sågen eller inte så kommer ändä det där flyget att gå..
Så egentligen kanske det är bra att din såg är där, istället för att flyget kommer halvlastat. Fast å andra sidan har jag mycket svårt att tro att det skulle göra det..
Så, mycket tvetydigt som du märker :)


Så är det inte. Det handlar om frakter av säljbara enheter inte linjeflyg med bokade tider o tomma stolar.

Men du tror väl inte att de skickar iväg ett flyg för varje såg Svensson köper??

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Spånar lite om Miljö tänkande.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#322701 Jag är rätt säker på att det går mer än ett flyg och inte bara till Svensson.... Det är säkert väldigt väl packade.
Försäljning här är nog inte betydande idag.
Oavsett vilket så de såg du får in i planet har den resans miljökonsekvens med sig i sin totala miljö konsekvens.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Spånar lite om Miljö tänkande.

Fredrik Reuter  
#322705 Hej,
Jag vill inte förstöra tråden, men detta med flyg, jag gissar att ni sett http://www.flightradar24.com/60,15/6
En alldeles enastående sida gjord av en Svensk. Zoomar man ut så kan man börja undra vart vi är på väg egentligen...

Avatar Fallback

Re: Spånar lite om Miljö tänkande.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#322706 Åker inte grejerna container på båt normalt?

Användarvisningsbild

Re: Spånar lite om Miljö tänkande.

traktorz  
#322718
anersimyra skrev:Varunamnet är ju fortfarande det samma, den stoppade sågen hade 4600 i beteckningen, 46 cc kanske ? Nuvarande modell har en motor på 37 cc..en helt annan såg antar jag.. :???:

Precis så var det.
Norra Skogsmagasinet testade även 46cc-modellen med sorgligt resultat:
http://www.norra.se/SiteCollectionDocum ... 02_www.pdf

Användarvisningsbild

Re: Spånar lite om Miljö tänkande.

traktorz  
#322722 Sågarna tillverkas "batch"-vis, t.ex. under en månad tillverkas en modell, medan en annan modell följer under nästa månad.

Det är knappast ett "build to order" flöde, när man har så många modeller att tillverka.

Distributionen sker förmodligen med flyg i många fall, däremot skeppas mycket via container ut från Kina, med riktiga flaskhalsar där beroende på den enorma utskeppningsvolymen.
Dessutom skeppar man containrarna knökfulla, aldrig halvtomma här inte.

Användarvisningsbild

Re: Spånar lite om Miljö tänkande.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#322748 Ett besök i fabriken är att rekommendera, har varit där några gånger och sett hur det ser ut och går till. Tror det funkar lika dan't nu som sist jag var där.
Det är nog inte fråga om månader i produktion, inte i Husqvarna i alla fall. De spottar ut en hel del enheter per dag på linje och en vecka kanske två är nog rimligt på storsäljare. Annars är det nog dagar mer. Det fanns schema uppsatta så man såg vad som monterades under några veckor och var de monterades.
Skifta mellan modeller gick fasligt fort, allt var förberett och klart.
Build to order låter som ett sånt där samlingsnamn på nåt nytt koncept, vet jag inte vad det betyder, men det är ett lager bakom monteringshallen där det finns enheter som väntar på leverans.
Inte ovanligt ÅTF får vänta på att få maskiner, produktion ändras och leveranser tillfälligt stoppas.
Husqvarna ville inte ligga på stora lager av sågar utan de har en buffert och ser till att den fylls på efterhand.
Större såg monteras för hand på bänk eftersom det är små serier i små volymer. De har en egen del av huset o monteras i.

Så fort det har med pengar att göra är det ett fasligt räknande. Ekonomi och kvartalsrapporter är högst intressant. I detta är marknadsföring en stor bit som det satsas hårt på. Prestanda och funktion kommer längre ner på listan, likaså miljötänk om det inte används i marknadsföringen.
Allt handlar om just pengar. Enheter sålda och marginaler.
Miljö är ett bra argument att ha i marknadsföring och det funkar utmärkt. Men sen är det stopp. Tänker man lite på detta ser man igenom det rätt snart och inser att det nog ligger annat bakom.

Visst skeppas det massor på båt, lego delar till montering exempelvis.
Färdiga enheter som ska ut får nog flyga, det tror jag säkert.

Det är ju lätt att fundera lite på miljö konsekvens. Hur mycket tillverkning påverkar en produkt genom att se till avstånd. Det är ju mer miljövänligt att producera delarna här hellre än andra ställen just för transporterna. Efter transporterna är tillverkning av delar och lagerhållning de större enskilda delarna man lättast gör mest miljövinst på.
Att kostnaderna här är högre har inget med miljö att göra annat än att det blir högre miljöpåverkan i slutprodukten eftersom ekonomi prioriteras över miljö.

   TS
Avatar Fallback

Re: Spånar lite om Miljö tänkande.

Elfving  
#322820 Hoppar in för att förtydliga angående avgaskrav för tvåtaktare.
Vad jag förstått kommer de hårdare kraven på senare år från USA (Californien). För runt 25 år sedan lagstiftades det där om att varje bil som säljs skall ha ett diagnosuttag där status på vissa system (avgasvärden) skall kunna läsas ut. Eftersom samtliga tillverkare i världen vill kunna exportera till USA och Kalifornien så blev det snabbt standard hos varje billeverantör.
Samma sak har hänt med tvåtaktarna, utsläppskrav som dikteras i USA blir lagkrav även här hemma (inget större problem eftersom samtliga tillverkare ändå har anpassat sina produkter). Denna anpassning har tyvärr gjort motorerna komplicerade och om man läser på detta forum tveksamt driftsäkra.
Vad jag förstår så är det möjligt att på de flesta marknader sälja motorer med lite sämre avgasvärden, men detta har underordnad betydelse eftersom samtliga sågproducenter vill fortsätta vara etablerade på den amerikanska marknaden.

Sedan är jag helt övertygad om att dessa utsläppskrav inte tar hänsyn till att en stor del av 2-taktarna i Sverige körs på mer miljövänlig bensin och därför inte borde hanteras utifrån de utsläppskalkyler som gäller för gammeldags bensin.

Hela miljötänkandehistorien som politiker har försökt trycka på oss känns onekligen väldigt krystad, allt i från detta till vad som försigår i charkdiskarna runt om i landet. Det är alldeles för stor skillnad mellan vad köttproducenten för per kilo mot vad svenskt kött kostar i butik, så jag förstår de som köper irländsk köttfärs för prisets skull. Mellanhänderna och butikerna tjänar för mycket på svenskproducerat.

Användarvisningsbild

klimatpåverkan är ca 80 procent vid driften - konventionell

traktorz  
#322872
JensSkoog skrev:Skulle gärna sett någon ta ett skickligt räkenskap gällande el-bilar och miljö, utifrån det tenkande du har här Mange!


Vet inte vart Mange hittat sitt argumentationskrut ifrån, kanske från BMWi?

DEBATT. Debatten borde handla om bilens hela livscykel, hur den produceras, används och till sist återvinns. Det räcker inte med att diskutera vad som kommer ur ett eventuellt avgasrör, enligt Fredrik Hartman på BMWi.

REPLIK. Slarva inte bort korten BMW – bilens utsläpp i driftsfasen är helt dominerande när den totala klimatpåverkan ska bedömas, skriver Mattias Goldmann, vd Fores.

Hans och Hartmans påstående att ”I själva verket är tillverkningsprocessen av bilarna minst lika viktig som utsläppen från körning” håller inte för en granskning. Som nyckeltal kan man räkna att en konventionell bils klimatpåverkan är ca 15 procent vid produktionen, 80 procent vid driften och 5 procent vid demonteringen och återvinningen, där ju nya bilar till 95 procent måste återvinnas enligt EU-lag.

Ref:
♦ ”Räcker inte att bara prata om avgaserna”
http://www.nyteknik.se/asikter/debatt/a ... 893252.ece
♦ ”Välkomna BMW - till debatten om hållbarhet”
http://www.nyteknik.se/asikter/debatt/a ... 894869.ece

Användarvisningsbild

Giant Sequoia

traktorz  
#322874
Elfving skrev:Hoppar in för att förtydliga angående avgaskrav för tvåtaktare.
Vad jag förstått kommer de hårdare kraven på senare år från USA (Californien).

Men gäller det även för småmotorer, dit tvåtaktare för bärbara sågar hör?
I Kaliforninen finns ju som första tanke, knappt några träd att använda våra Nordiska brukssågar till, "over there" behövs sågar väsentligt större än 60 cc och ju längre svärd desto mer "macho", för att ge sig på deras mammutträd, såsom sequoia och redwood.

Ref:
♦ Trädet i museets entréhall är en skiva av ett 2.400-årigt Sequoiaträd
http://www.nrm.se/faktaomnaturenochrymd ... 16320.html

Användarvisningsbild

Re: Spånar lite om Miljö tänkande.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#322913
Elfving skrev:Vad jag förstår så är det möjligt att på de flesta marknader sälja motorer med lite sämre avgasvärden, men detta har underordnad betydelse eftersom samtliga sågproducenter vill fortsätta vara etablerade på den amerikanska marknaden.

Sedan är jag helt övertygad om att dessa utsläppskrav inte tar hänsyn till att en stor del av 2-taktarna i Sverige körs på mer miljövänlig bensin och därför inte borde hanteras utifrån de utsläppskalkyler som gäller för gammeldags bensin.

Hela miljötänkandehistorien som politiker har försökt trycka på oss känns onekligen väldigt krystad, allt i från detta till vad som försigår i charkdiskarna runt om i landet. Det är alldeles för stor skillnad mellan vad köttproducenten för per kilo mot vad svenskt kött kostar i butik, så jag förstår de som köper irländsk köttfärs för prisets skull. Mellanhänderna och butikerna tjänar för mycket på svenskproducerat.

Det har tidigare varit klokare politiker och chefer i topp skikt som har kunnat se just det som diskuteras här.
I USA är det betydligt snurrigare än här och det är ett fult spel helt och hållet. Du påstås inte kunna sälja det ena eller andra i en Husqvarnabutik, men på internet eller tvärs över gatan i Wallmarts affären finns inga restriktioner eller avgaskrav.
Om nu det ska säljas såg är det i mitt tycke då bättre o göra som innan en california modell (om det nu är så viktigt att sälja motorsåg mitt i storstan) o låta dem hållas med den, sen kan resten av världen sågar som funkar, likt de gjort tidigare.

Att det inte tas hänsyn vilket bränsle sågen går på är nog självbevarelsedrift.
Men det hade varit väldans intressant o se ett avgasvärdes test från tidigare såg modeller och nya som gått i skogen ett år. Testat både handelsbensin och alkylat.
SMP gjorde tidigare sådana tester. Hade varit kul o se liknande nu.


Funderar man på mängd bränsle det gäller som sågarna förbrukar så ser man snabbt att det går att minska miljökonsekvens betydligt fortare och bättre på andra sätt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Spånar lite om Miljö tänkande.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#322915 Jag har haft dessa tankar sedan '97 då det stod rätt klart för mig att de "miljö" argument som angavs som ursäkt för tillverkning var rätt håltomma och transparenta.
Funderar man i dessa banor om total miljöpåverkan/enhet så är det enklare att sila skitsnack och andra tankar än just miljöpåverkan.

Det klart vi ska sträva efter bättre miljö och bra produkter. Det ena utesluter inte det andra.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Spånar lite om Miljö tänkande.

traktorz  
#324863 Precis, det var i de tiderna, som denna intressanta historia började utspelas:

Ref:
Dirty Little Engines Get Cleaner:
- For years two-strokes spewed blue smoke.
- Then the pollution police sent the manufacturers to the drawing boards.
http://archive.fortune.com/magazines/fo ... /index.htm

Användarvisningsbild

Re: Spånar lite om Miljö tänkande.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#324871 Intressant artickel som väl beskriver dillemmat med tyngre motorer, högre kostnader och föhoppning om lägre emmisioner och bränsleförbrukning.
Den belyser lite vilka oerhörda kostnader och förhållandevis liten miljövinst det blir på det stora hela.
Väl värt o läsa.

Nu är ju denna artickel 13 år gammal och mycket har hänt. Hade det funnits de förutsättningar som finns idag med de tändningar och bränslesystem som kom några år efter detta skrevs (2004-2005) så hade nog artickeln sett lite annorlunda ut.

Den besklriver ju det från ett håll sett, från hans syn i det land han bor, inte globalt, men ändå intressant.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).