Logistik, Transport

Starta eget, skördare/skotare eller timmerbil?

14 inlägg 9605 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Starta eget, skördare/skotare eller timmerbil?

sakkis10  
#319998 Hej vad är mest lönsamt om man ska starta eget, skogsbruk med en skördare och en skotare eller Åkeri med en timmerbil eller en maskintrailer?



   TS
Avatar Fallback

Re: Starta eget

Skogen i boden  
#320000 Tror inget faller in i kategorin lönsamt , men trailer är väl mer flexibelt och borde vara mindre olönsam

Avatar Fallback

Re: Starta eget

aalg  
#320019 Nackdelen med lastbilar är att du är så reglerad och riskerar att åka på rätt kännbara böter för än det ena än det andra. Även om skogsmaskiner erbjuder "dålig" ersättning så har du större möjlighet att påverka din inkomst där. Viktigt i båda fallen är att det finns nog mycket jobb så att du inte blir utan några månader på året.
Tror jag skulle välja trailern sist, just av den anledningen att det kan vara svårt att få full sysselsättning på den. Däremot så lär den ju erbjuda det mest omväxlande jobbet.

Användarvisningsbild

Re: Starta eget

sakkis10  
#320022 ok :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Starta eget

aalg  
#320030 Jag tror det kan vara lättare (billigare) att hålla liv i en gammal lastbil än gamla skogsmaskiner. Finns ju som två sätt att gå, antingen köpa nytt och amortera eller begagnat och reparera.
Många säger ju att det är bättre att amortera men kan man laga och skruva själv så tror jag det kan vara bättre ekonomi i begagnat, i alla fall med lastbilar. Kör själv, utan anställda, i alla fall i början om det går.

Användarvisningsbild

Re: Starta eget

sakkis10  
#320032 Japp sen beror det väl på hur mycket lagning det är så det inte blir för mycket stillastående? :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Starta eget

aalg  
#320068 Jo, absolut. Reparationerna får ju inte påverka för mycket. Men jag tror att det är lättare att hålla igång en beg lastbil utan att det påverkar produktionen än beg skogsmaskiner. Beror ju på vart man lägger sig i för prisklass men sedan kan ju vad som helst hända...

Användarvisningsbild

Re: Starta eget

sakkis10  
#320070 Japp jag håller helt och hållet med dig om det :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Starta eget

aalg  
#320074 Tyckte jag läste i en annan tråd att det inom familjen finns skogsmaskiner. Använd de kontakterna och kunskapen vad gäller priser, kapaciteter osv. och satsa på det. Om du tycker att det är kul förstås.
Oavsett vad du väljer så blir det ju mycket jobb, så man måste ju gilla det man gör.
Halva slaget är ju vunnet med rätt kontakter, nästan iaf...

Användarvisningsbild

Re: Starta eget

sakkis10  
#320079 Det är korrekt nästan hela min släkt kör skogsmaskin och min morbror äger den firman. Ska absolut prata med de också :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Starta eget

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#322243 Gör både och!
Kör lastbil i egen regi utan anställda och eftersom din morbror har skogsmaskiner så kan du kanske komma in som f-skattande förare där (du hyr ut dig till honom) de dagar du inte har trailerkörning.

Användarvisningsbild

Re: Starta eget

sakkis10  
#322246 De lät ju riktigt bra :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Starta eget

jannee  
#322267 MINST olönsamt måste ändå vara att äga och köra en skördare (gallringsskördare).
Allt med lastbil är minus, om du ska starta från scratch, även om du köper begagnat. ALLA kryper under varandra och den med svagast ekonomi få ge sig först. Sedan har du dessa arbetstidslagar, du är bunden både med hand och fotfängsel.

Avatar Fallback

Re: Starta eget

aalg  
#322276 Egentligen så är väl allt som drivs av diesel nåt man ska försöka undvika som egen ;)

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).