Motorsåg och handhållet

Skumt " fel " på min nya Dolmar 4605

39 inlägg 12239 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Skumt " fel " på min nya Dolmar 4605

anersimyra  
#322033 Jag provade att få sågen att " illskrika " eller sluta varva mot övervarvningskyddet. Sågen varvade riktigt högt men nådde inget läge där någon " taktning " hördes överhuvudtaget. Jag vill minnas att det på i vart fall vissa sågar fanns en funktion som förhindrade för mager inställning oavsett om högvarvsskruven drogs i botten. Det var alltså inget elektroniskt skydd, inte heller " miljöstoppen." Högvarvsskruven kunde alltså inte stängas helt mot sätet och få sågen att stanna p.g.a bränslebrist. Dolmarn verkar fungera på samma sätt, den fungerar alltså på högt rusvarv med H skruven i botten. :???:

   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Skumt " fel " på min nya Dolmar 4605

röjar kalle  
#322035 Partner 5500 hade som du beskriver där satt en fjäder och en kula i förgasaren som släppte på bensin när varvet vart för högt.Det löste man genom att ta bort kulan och fjädern och sätta dit en skruv istället.

Användarvisningsbild

Re: Skumt " fel " på min nya Dolmar 4605

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#322056 Att höra skillnaden på taktning och varvtals begränsare är svårt och tar tid o lära sig.
Det är bara en ton som ändras, ett lite mer klingande ljud.

Anders... Kör inde såg med H skruv indragen, det drar bränsle o går varmt utan att få nåt klipp i grejerna.
På de flesta versioner av förgasare är ett varv ut en bra start, men de vill oftast ha mer för att prestera som bäst.
Rätt justerade så märks inte 16" i ek särskilt mycket, den går net i arbetsvarv o maler på....
Inte rätt justerad så gör den inte det.

Ställer man dem magert går det mer bränsle per antal kap. Tändning försöker rätta till det man inte gjort rätt och de går inget vidare.

Användarvisningsbild

Re: Skumt " fel " på min nya Dolmar 4605

traktorz  
#322071
anersimyra skrev:Tomgången blev lika i alla lägen efter justering av lågvarvet ( öppnade något ) Avgaspuffarna verkade ha samband med förgasarjusteringen och inte ändrat tändläge.. :?: Sågskrället ska väl få sig ett nytt stift vad det lider.. :smile:

Så skummiteterna försvann med justering av L-nålen?

Tändstift brukar man inte behöva byta, så länge det finns tillräckligt med material kvar på elektroderna för att få ihop till ett gnistgap på 0.50mm.

Däremot att skrapa ur och blåsa rent ett tändstift är i högsta grad att rekommendera. Samtidigt ges man ju tillfälle att hålla koll på att det har rätt färg, som ett tecken på att sågen i övrigt är optimalt injusterad.
För att ställa in L-nålen, så drar jag först upp tomgången något. Sen justerar jag L-nålen för maxvarv, vilket typiskt medför att kedjan börjar snurra något. Därefter öppnar jag upp L-nålen ett kvarts varv. Avslutningsvis drar jag ner tomgången igen, så att inte kedjan drar.

Vanligtvis ger detta förfarande en optimal L-förgasarinställning, men kan kanske behöva justeras något litet, så att gasspjällsresponsen får det rätta klippet.

Användarvisningsbild

Re: Skumt " fel " på min nya Dolmar 4605

anersimyra  
#322075
traktorz skrev:
anersimyra skrev:Tomgången blev lika i alla lägen efter justering av lågvarvet ( öppnade något ) Avgaspuffarna verkade ha samband med förgasarjusteringen och inte ändrat tändläge.. :?: Sågskrället ska väl få sig ett nytt stift vad det lider.. :smile:

Så skummiteterna försvann med justering av L-nålen?

Tändstift brukar man inte behöva byta, så länge det finns tillräckligt med material kvar på elektroderna för att få ihop till ett gnistgap på 0.50mm.

Däremot att skrapa ur och blåsa rent ett tändstift är i högsta grad att rekommendera. Samtidigt ges man ju tillfälle att hålla koll på att det har rätt färg, som ett tecken på att sågen i övrigt är optimalt injusterad.
För att ställa in L-nålen, så drar jag först upp tomgången något. Sen justerar jag L-nålen för maxvarv, vilket typiskt medför att kedjan börjar snurra något. Därefter öppnar jag upp L-nålen ett kvarts varv. Avslutningsvis drar jag ner tomgången igen, så att inte kedjan drar.

Vanligtvis ger detta förfarande en optimal L-förgasarinställning, men kan kanske behöva justeras något litet, så att gasspjällsresponsen får det rätta klippet.
Just så justerade jag in L skruven. Stiftet var " hälsosamt " fritt från avlagringar av fel färg och hade ingen avrundning av mittelektrodens hörn. Sågen var tidigare injusterad vid minusgrader med förvärmningsluckan öppen, den ville väl ha " maten serverad " annorlunda vid + 12.. :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skumt " fel " på min nya Dolmar 4605

anersimyra  
#322077
Mange skrev:Att höra skillnaden på taktning och varvtals begränsare är svårt och tar tid o lära sig.
Det är bara en ton som ändras, ett lite mer klingande ljud.

Anders... Kör inde såg med H skruv indragen, det drar bränsle o går varmt utan att få nåt klipp i grejerna.
På de flesta versioner av förgasare är ett varv ut en bra start, men de vill oftast ha mer för att prestera som bäst.
Rätt justerade så märks inte 16" i ek särskilt mycket, den går net i arbetsvarv o maler på....
Inte rätt justerad så gör den inte det.

Ställer man dem magert går det mer bränsle per antal kap. Tändning försöker rätta till det man inte gjort rätt och de går inget vidare.
Generellt, hur nära maximalt justerat högvarv slår varvstoppet till ? Låt säga att sågen har 10.000 varv som optimalt varvtal, slår stoppet till vid t.e.x 10.500 eller väsentligt högre ? Ligger optimalt injusterad varv väldigt nära frånslagsvarv kan ju skillnaden vara svår att höra. :?:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skumt " fel " på min nya Dolmar 4605

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#322078 Det är inte lätt att höra och det funkar inte för mig o bara tomgasa, jag behöver ha dem i stock för att både känna o höra. Kanske lite pyklogiskt...

Det är olika från såg till såg oavsetty modell eller märke. Vissa vill ligga på 10 000, andra på 11 000 eller annat och några på 14 500 o banka på regulatorn.
Arbetsvarvet ligger även det lite olika för bäst effekt. Mellan 7-9000 ungefär. Detta har med portning och tändning att göra. De här har ju tändning som anpassar sig för rådande förhållande och ingen fast tändkurva. Detta blir man lurad på eftersom de accellererar
Viktigast är att den justeras så den presterar bäst. Då går de mest ekonomiskt och håller bäst.

Det är olika förgasare för olika marknader av olika anledningar. De vi har här har alla begränsare på nålarna ich ska ha det. Det går att justera dem rätt ändå.
Det kan skilja en del i justering ur lådan och de måste justerar rätt och gå rätt innan leverans, precis som alla andra sågar.

Användarvisningsbild

Re: Skumt " fel " på min nya Dolmar 4605

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#322079 Detta med justering har inget med sågens gång i olika läge att göra. Förgasare vet inte vilket håll den är på eller vad som är normalt.
Den stannar nog fortfarande på vänstersidan om det är halv tank eller onder för pickupen är då över ytan liksom på de flesta mindre sågar. Rätt justerad går de lite längre, men det ändrar inte på problemet.
Större såg har ofta annan placering och form på bränsleledning och pickup.

Användarvisningsbild

Re: Skumt " fel " på min nya Dolmar 4605

palbin  
#322864 Jag vet inte om det har med tråden att göra - men jag har
en 3120xp från 2012 eller 2013 - och varenda gång jag star-
tade den under det första året jag hade den sade det "PANG"
(ganska ordentligt) - just när sågen "började ta" så att säga
- efter 4 drag eller så - varefter sågen startade snällt och fint
efter 1-2 drag till - numera är detta helt borta konstigt nog.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).