Bioenergi

Var köper man flis?

12 inlägg 38707 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Var köper man flis?

colore  
#321429 Jag letar efter flis till marktäckning under buskar och träd. Var kan man man köpa det i Skåne. Vilka företag säljer det? Eftersom det ska vara till marktäckning så är inte kvaliteten så viktig. Det skulle även fungera med barkrester från sågverk eller liknande. En mindre container på 20 kbm eller liknande är jag intresserad av att få hemtransporterad och avlastad.



   TS
Avatar Fallback

Re: Var köper man flis?

jannee  
#321432 Ring till sågverken i din närhet, finns säkert något sågverk du kan få köpa en 40 m3 (ett billass) De har säkert kontakt med någon som kan köra ut och sidotippa ett lass.
Bark kan du få i det närmaste gratis - endast transportkostnad.

Avatar Fallback

Re: Var köper man flis?

petersson  
#321784 Var i skåne finns du?

Avatar Fallback

Re: Var köper man flis?

Chuck Norris  
#321786 Så lätt som Jannee påstår är det inte att få bark. Sågarna brukar vara rädda för att tippa av då det krävs miljötillstånd för att dumpa bark.

Avatar Fallback

Re: Var köper man flis?

colore  
#321790 Tack för svaren! Det ska inte vara för stora bitar men barken används väl till något? Gör de inte flis av den?

Vad kostar annars flis att köpa? Finns det olika kvaliteter? Jag kan ju ha sämsta kvaliteten till marktäckning.

   TS
Avatar Fallback

Re: Var köper man flis?

colore  
#321791 Jag bor mellan Höör och Hässleholm.

   TS
Avatar Fallback

Re: Var köper man flis?

jannee  
#321796 Tror absolut inte att det ska vara någon svårighet att köpa ett lass bark från något sågverk i Colores närhet. Eftersom täckbark får säljas ska det ej heller finnas något skäl till för att ett sågverk inte skulle få sälja motsvarande vara.
Kommunerna har dessutom blivit rekommendera att använda täckbark just för att dämpa ogrästillväxten - miljöskadligt - jag tvivlar.
Bark är tungt = ett billass är bara styvt 20m3

Avatar Fallback

Re: Var köper man flis?

colore  
#321797 Tack, för svaret! Jag ska ringa nåt sågverk och kolla. Brukar de finfördela barken? Vad används bark annars till? Bör väl vara visst energivärde i bark också?

   TS
Avatar Fallback

Re: Var köper man flis?

jannee  
#321802 Den uppeldas innan den blivit för gammal. Riktigt gammal bark används även som jordförbättringsmedel.
Köper du plantjord kan du ibland även hitta små barkbitar i torvblandningen.

Användarvisningsbild

Re: Var köper man flis?

Vedproducent  
#321803 Riven och oriven bark väger i snitt 350 kg/m3 s. Så runt 40 m3 eller 14 ton finns väl ett flertal flisbilar/krokbilar som lastar lagligt på bara bilen.

Avatar Fallback

Re: Var köper man flis?

colore  
#321812 Någon som vet vad ett rimligt pris kan vara per kbm?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Var köper man flis?

hemhuggare  
#321906 Ring Tony på Glimåkra Flistransport han har säkert nån lösning till dig

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar