Gallring

Hypro 300 i tät gallring?

30 inlägg 25450 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hypro 300 i tät gallring?

BESS  
#321669 Någon som har bra eller dåliga erfarenheter av Hypro 300 I tät 25 årig tall första gallring



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Hypro 300

skogshasse  
#321671
BESS skrev:Någon som har bra eller dåliga erfarenheter av Hypro 300 I tät 25 årig tall första gallring


funderar du på att köpa en ny

Avatar Fallback

Re: Hypro 300

BESS  
#321674 Gärna en bättre begagnad. Provade en 450 men den var på tok för tung för min traktor. Jag gallrar rätt so sparsamt tar det ev i två etapper för att undvika stormskador så jag undrar om det är genomförbart att winch hela träd i det täta beståndet.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hypro 300

loppan  
#321675 Har inte någon erfarenhet av just Hypro men jag har kört Vimek G 30 och Niab i sådana bestånd.
Det är i sådan skog de kommer till sin rätt men man skall inte ha allt för långt mellan stickvägarna,kanske 25-30 m.
Hyr upplevde du 450 och vad för traktor hade du?
Har funderat lite på en sådan.

Avatar Fallback

Re: Hypro 300

BESS  
#321676 Jag kom aldrig så långt att jag hann prova den då jag upptäckte redan då jag satte på den att den var för tung för min Steyr 80 a. Men jag tror Hypro är en bra maskin den verkar välgjord. Naked len är dock inkörsport.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hypro 300

Storken  
#321819 En Hypro 300 väger ca 700 kg och det borde väl de flesta traktorer klara.
En annan variant kanske vore att plocka av kranen på en 450 för att minska vikten.

Avatar Fallback

Re: Hypro 300

phh  
#321820 Kör själv just nu en Hypro 450 i en 1:a tallgallringen 17 årig. Står träden tät är det en hel del arbete med att skydda de träd som står kvar mot skador från vinschade träd men vi försöker med 40-50 meter mellan stickvägarna. När vi nu fortsätter med nya stickvägar ska de bli raka och 4 meter breda för att undvika skador på tallarna som står intill vägen. Det har vi lärt oss av det vi hittills kört med Hypron. Vår Valtra 75-4 är tillräckligt stor men att köra på stenig mark kräver en del extra tyngd i skopan och vi ska försöka minska längden på traktorn genom att använda en kortare motvikt än skopan.

Avatar Fallback

Re: Hypro 300 i tät gallring?

BESS  
#404508 Har nu beställt en ny 300 så det återstår att se hur den fungerar i min täta tallungskog. Är lite orolig för att skada kvarstående träd vid inwinchningen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hypro 300 i tät gallring?

Bax  
#404509 Det här blir spännande....
Det kommer väl bilder och film förstår jag :-BD

Användarvisningsbild

Re: Hypro 300 i tät gallring?

hlb  
#404512 Använd enepinnen. Om du har enstaka mycket stora grenar, kapas vid fällningen.

Avatar Fallback

Re: Hypro 300 i tät gallring?

BESS  
#404514 "Enepinnen"??

   TS
Avatar Fallback

Re: Hypro 300 i tät gallring?

Amatörhuggare 62  
#404516 Enepinnen . Det är styrspaken man gör sig för att hålla undan träd och vajer. Om det är bökigt att dra in träden.
Hade en Vimek G 30 på 80 talet.
Och körde några tusen kubik.

Gick mycket bra .
Det är tekniken som är viktig att lära sig.
Så flyter det på bra.
Planering och fällning är A och O

Lycka till

Användarvisningsbild

Re: Hypro 300

Huggar Herman  
#404530
phh skrev: Vår Valtra 75-4 är tillräckligt stor men att köra på stenig mark kräver en del extra tyngd i skopan och vi ska försöka minska längden på traktorn genom att använda en kortare motvikt än skopan.


Intressant att du kör med A-75 framför en 450. Själv har valt bort det som alternativ då jag trott att A-75'an är för liten.
Det vore kul att se lite bilder och höra mer om hur du tycker att det funkar.

Ursäkta trådkapningen! Vill gärna se bilder och höra mer om 300'an också givetvis. :smile:

Avatar Fallback

Re: Hypro 300 i tät gallring?

källefall8  
#404537 Jag är också grymt sugen på å skaffa en traktorprocessor men är inte helt säker på vilken.
Rullmatad ska det vara iaf, har inte tålamod att se på en stegmatare även om frammatningen kanske inte är den största delen av jobbet.
>Har tittat på patu 30, då kan man ha kran å sprida riset med samt sitta inne i traktorn när det regnar men det finns ju inga nya och sällan ngr beg till salu.
>Hypro 300 ser ut att vara en bra maskin med bra fart och kvalitet men riset får man flytta manuellt om man inte vill ha det i en hög utan vill använda det att köra på.
>Hypro 450 är nog en bra med kran och att man kan ta lite grövre typvindfällen men tung för att ha på en smidig traktor och i dyraste laget ny.
> Idealt för gallring tycker jag hade varit en Hypro 300 med kran....

Hypro verkar vara det som funkar bäst rent användar- och kvalitetsmässigt om man ska tolka utifrån vad som finns till salu beg.

Ni som kör vinschmatade processorer, saknar ni inte kranen? Är det mycket in och ur för att flytta traktorn? Eller är det skit samma som att hoppa ur för att vinscha när man har en processor som körs inifrån hytten?

Avatar Fallback

Re: Hypro 300 i tät gallring?

källefall8  
#406508 Dödade jag denna tråden helt? Det var inte meningen att kapa den, var bara så glad att jag hittade några som funderar i samma banor å förhoppningsvis nån som har erfarenhet av vinschmatad processor

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).