Friluftsliv, Naturturism

Markägare vill vräka tiggarläger – polisen hävdar besittning

133 inlägg 66515 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Markägare vill vräka tiggarläger – polisen hävdar besittning

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#321370 Markägare vill vräka tiggarläger – polisen hävdar besittningsrätt!
Rätt eller fel?

polisen hävdar besittningsrätt.PDF




   TS
Avatar Fallback

Re: Markägare vill vräka tiggarläger – polisen hävdar besitt

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#321373 Var har du hittat texten?

Avatar Fallback

Re: Markägare vill vräka tiggarläger – polisen hävdar besitt

tallen100  
#321374 Man tycker ju att markägare ska få bestämma över sin egen mark :surp:

Avatar Fallback

Re: Markägare vill vräka tiggarläger – polisen hävdar besitt

jannee  
#321378 Självklart att polisen vill skylla på besittningsrätt, nu vet de ju var tiggarna håller hus, blir etter värre när de börjar flytta runt. Bättre låta företagaren stånga sin panna blodig gentemot myndigheterna, tar sin tid och under tiden är ju allt frid och fröjd.

Avatar Fallback

Re: Markägare vill vräka tiggarläger – polisen hävdar besitt

Tosca  
#321384 Avpixlat verkar vara källan.

Användarvisningsbild

Re: Markägare vill vräka tiggarläger – polisen hävdar besitt

Camwood  
#321391 Jag tror att det här är någonting som man får vänja sej vid i framtiden om man är markägare i Sverige. Snart är vi 12 /13 miljoner invånare här i Sverige med den nuvarande invandringens takt.
Helt klart så tycker jag att man ska respektera äganderätten men med många fattiga eu migranter så kommer det bli fler konflikter i framtiden.
Som tips till markägare är ju att när man får o önskad bosättning på sin mark är att direkt STÖRA dom boende som tex, ta dit byggmaskiner och bedriva verksamhet på området. Men vi får ju hoppas att lagstiftningen uppdateras till en ny verklighet snarast.

Avatar Fallback

Re: Markägare vill vräka tiggarläger – polisen hävdar besitt

Chuck Norris  
#321414 Besittningsrätt?? Möjligen om tiggarna hade suttit på tomten i 30-40 år men i detta fall är det ju sjukt att hänvisa till besittningsrätt. Sparka ut dem från tomten för helv.., det finns en ägare till tomten och han bestämmer rimligen om tiggarna skall få vara där eller ej.

Användarvisningsbild

Re: Markägare vill vräka tiggarläger – polisen hävdar besitt

anersimyra  
#321416 Att naturvårdsbränna är ju populärt i dag.. :mrgreen: :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Markägare vill vräka tiggarläger – polisen hävdar besitt

jannee  
#321421 Skillnad på tiggare och svenskar. För några år sedan parkerade jag släpen på Albanos grusplan, bredvid Roslagsvägen (var gott om utrymme för omlastning) åkaren fick inom sinom tid en kraftig räkning för obehörigt utnyttjande av privat mark.

Användarvisningsbild

Re: Markägare vill vräka tiggarläger – polisen hävdar besitt

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#321442 I Stockholm växer tältlägren och hindrar vanliga stockholmare att nyttja sina parker till det de är anlagda för http://www.dn.se/sthlm/antalet-taltlage ... allt-fler/
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Markägare vill vräka tiggarläger – polisen hävdar besitt

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#321477 Nu varnar Moderaternas gruppledare för kåkstäder – och uppmanar regeringen att ändra lagen så att staden på egen hand kan sköta avhysningar.

http://www.dn.se/sthlm/moderaterna-lat- ... migranter/

Allt fler och större tiggarläger i Stockholms södra förorter

http://avpixlat.info/2015/03/13/allt-fl ... ore-142695

   TS
Användarvisningsbild

Re: Markägare vill vräka tiggarläger – polisen hävdar besitt

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#321483
Mangan skrev:Var har du hittat texten?


http://www.sydsvenskan.se/malmo/inga-mi ... a-i-skane/

http://www.sydsvenskan.se/malmo/agare-f ... migranter/

http://www.sydsvenskan.se/malmo/agaren- ... nas-lager/

https://www.frihetsportalen.se/2015/03/nar-smaller-det/

Goggla på : Norra Sorgenfri tältläger

Den komplicerade lagstiftningen kring avhysningar är till för att skapa rättssäkerhet, påpekar Bengt Lundell, rättsprofessor vid Lunds universitet.

Gäller det ett hemfridsbrott kan en person gå direkt till polisen och kräva avhysning, men inte när det är mer permanenta bosättningar på en plats.

– Lagstiftningen är ju inrättad efter en mer normal situation och man har inte riktigt föreställt sig ockupationer som det ju är av mark ur fastighetsägarens synvinkel. Men i det här ligger rättsäkerhetsgarantier, säger Bengt Lundell, som anser att regelverket ska vara lite trögt för att ge rättsskydd till alla parter.

Men i fallen med EU-migranter som bosätter sig på privat mark blir det fastighetsägaren som råkar illa ut, konstaterar han.

– Man kan säkert som fastighetsägare känna sig lite rättslöst, eftersom man inte har några tvångsmedel att ta till mer än att gå till polis och Kronofogden som har de medlen.

Dessutom finns en viss besittningsrätt för personerna i de tältliknande lägren.

– Allemansrätten ger ju inte rätt att låta någon tälta på tomten vid ett hus, men det kan finnas områden som inte används där det uppstår en slags allemansliknande rätt. Men det får inte gå så långt att man lägger beslag på marken, säger Bengt Lundell.

– Men vi har ju rätt att röra oss som vi vill i det här landet.

Han anser inte att lagstiftningen behöver skärpas för avvisningar av personer som bygger tältläger på privat eller allmän mark. Men Bengt Lundell tror att det behöver diskuteras hur lagen ska användas.

– Problemet måste nog lösas på ett annat sätt, så att det kan ordnas något av kommunen istället, med de regler och skydd som vi har.

SKILLNAD PÅ PRIVAT MARK OCH ALLMÄN PLATS
För att avhysa personer som utan lov har bosatt sig på privat mark måste fastighetsägaren ta reda på identiteten på personerna som ska avvisas. Därefter kan en ansökan göras till Kronofogden, som beslutar om handräckning. Efter beslutet måste personerna bli informerade innan vräkningen utförs.

Nu kan man alltså bosätta sig på annans mark och efter en tid hävda besittningsrätt.
Är det rätt uppfattat så har alltså ägaren inte rätt tills sin egen mark.
Det kanske blir så att tiggarna är ägare till tomten enligt någon form av hävd och fastighetsbolaget med lagfart får köpa ut tiggarna med några milijoner, skulle inte förvåna mig i detta sjuka land.

Det är märkligt att EU (och Sverige) inför sanktioner mot Ryssland för att det hävdas att Ryssland ockuperar Ukrainsk mark, men i Sverige anses det helt okej när rumänska zigenare ockuperar svenskars mark.

Man vill att vi ska förledas att tro att dåliga saker är bra, eller åtminstone inte riktigt så dåliga. Så när Sydsvenskan faktiskt skriver om detta, så ser man för säkerhets skull till att inte nämna att det rör sig om tiggare, eller romer. Nej, "EU-migranter" ska det vara, inte mindre än nio gånger i
Nu börjar det gå riktigt illa i Sverige. Det är så befängt att man kan ställa sig upp och skrika högt.
Vad har vi för lagar i Sverige och vilka politiker och poliser har vi??

Det gäller som markägare att reagera direkt!
Varför det ligger på Kronofogdens och inte polisens bord förklarar Mats Karlsson, operativ chef på Malmöpolisen, så här:

– Om ägaren inte agerar direkt från dag ett när någon tar ett område i besittning som de inte har rätt till kan det bli så här.

– Nu har människorna varit där så länge att de har någon form av besittningsrätt. Det är komplicerat men så har vi tolkat det, säger han.
Senast redigerad av Sweden-viking lör 14 mar 2015, 10:02, redigerad totalt 2 gånger.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Markägare vill vräka tiggarläger – polisen hävdar besitt

svampbob  
#321491 Annat var det förr. Jag hittade för ca 10 år sedan ett snart 200 år gammalt rättegångsprotokoll där en av mina förfäder hade stämt en herr Köningsson. Köningsson hade kommit ner fån inlandet och börjat röja för att odla upp i skogen på ett utskifte som min förfader ägde.

Tänk vilket slit hugga och bryta stubbar osv för hand och sedan bli stämd och åka på böter för skada på skogen :???:

Användarvisningsbild

Re: Markägare vill vräka tiggarläger – polisen hävdar besitt

anersimyra  
#321535 De s.k asfaltsläggarna har nu börjat anlända till huvudstaden, polisen har nu i ett par års tid varit snabba att avhysa dem från de mest " attraktiva " platserna med framgång. Problemet med " besittningsrätt " är inte direkt någon nyhet. Redan i mitten på nittiotalet var jag med om att röja bort s.k " pundarbon." Avhysningen föregicks redan då efter beslut från kronofogden. Stockholm stad m.f.l är livrädda för att " olagligen " avhysa folk från dessa läger. Staden avhyste för några år sedan på eget bevåg ett antal narkomaner från en husvagnsby. Staden dömdes att betala ett riktigt kraftigt skadestånd till de " drabbade," ändras inte lagen får vi garanterat ett stort antal läger med tiggare, särskilt som dessa erbjuds gratis resa fram och åter till hemländerna. " Socialkärringar " och annat löst folk är så jävla naiva som inte begriper att de göder organiserad brottslighet med sitt jävla fjantande omkring tiggeriet.. :oops: :oops:

Användarvisningsbild

Re: Markägare vill vräka tiggarläger – polisen hävdar besitt

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#321588
svampbob skrev:Annat var det förr. Jag hittade för ca 10 år sedan ett snart 200 år gammalt rättegångsprotokoll där en av mina förfäder hade stämt en herr Köningsson. Köningsson hade kommit ner fån inlandet och börjat röja för att odla upp i skogen på ett utskifte som min förfader ägde.

Tänk vilket slit hugga och bryta stubbar osv för hand och sedan bli stämd och åka på böter för skada på skogen :???:


På mina marker ligger en f.d. s.k. "tattarstad", som existerade för 100-140 år sedan. Invånarna i allmänhet levde på samhällets skuggsida, även om enbart några få av dem var äkta s.k. tattare. Husen låg på ofri grund. Det slutade med att dåvarande kommunen fick köpa upp hus efter hus , för att riva dem. Nu finns bara små rösen + minnesskyltar kvar efter husen.
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).