Verkstan

Sveising,sterk konstruksjon, Mini Log grapple

25 inlägg 11777 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Sveising,sterk konstruksjon, Mini Log grapple

Daggi  
#321338 Hei

Jeg og en kollega skal lage en mini log grapple.

Vi lurer på hvordan vi skal sveise i hop de 2 firkantørene.

Vi har 2 forslag, se tegningen jeg har laget.

Er det noen som har peiling på dette og kan si hva som er best å gjøre?
Det skal være støtte-stål på undersiden så det vil avlaste en del.

Etter de målene jeg har greid å finne ut etter å ha sett på bilder og div er at disse 4 kant-rørene er 3 toms(80x80 cm).
Vi er veldig usikker på hvilken tykkelse det bør våre på stålet også, vi ønsker å ha det lettest mulig, den originale mini-log grapple er på ca 90 kg.
På enkelte større stammer så kanskje en bikker 300-400 kg? Spørs vel om hvor mye minilasteren greier også, men denne konstruksjonen må tåle en del krefter og bevegelser.

Noen som vil kommen med noen råd? :D




   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Sveising,sterk konstruksjon, Mini Log grapple

Daggi  
#321340


Her ser en en liten filmsnutt av den, det røret(nedfiringsbremsen)som er sveiset over igjen der vi lurer på hvordan vi skal sveise, det er 3 toms rør, derfor mener jeg da på at det er 3x3 toms firkantrør det er brukt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sveising,sterk konstruksjon, Mini Log grapple

JensSkoog  
#321342 Ville valgt løsning 2 og kanskje lagt en ekstra vinkel på begge sider som forsterkning, men det er jo ganske tjukt gods i firkantrøra så det er ikke sikkert det er nødvendig. Videre ville jeg brukt ei trekanta plate som støtte i vinkelen i stedet for bare et vinkeljern. Du er vel dreven sveiser, så du kan gjerne alt om å ta seg god tid med jobben og unngå at du får spenninger i godset på grunn av overopphetning.

Avatar Fallback

Re: Sveising,sterk konstruksjon, Mini Log grapple

zeetorg  
#321353 Jag skulle ha valt lösning 1 men tagit samma fyrkantprofil till snedsträvan i stället för vinkeljärn bara för att jag tycker att det är enklare och blir snyggare.

Fördelen med alt 2 är att man kan förlänga det övre röret och förstärka med kilar på baksidan om man tror att det behövs (vilket jag inte tror).

Materialtjocklek 6-8mm.

Gör gärna en liten förstärkning mot lastarfästet om det går eftersom det ser ut som att du kommer att få störst påkänning där. (om jag har tolkat allting rätt)
Någonting för att stabilisera i sidled är heller aldrig fel...

Om jag har räknat rätt med hjälp av din skiss så kommer den enlig ovan att väga ca 50 kg + klons vikt

Konstruktionen med rörbromsen förstod jag nog inte riktigt...

Användarvisningsbild

Re: Sveising,sterk konstruksjon, Mini Log grapple

totte  
#321358 Instämmer helt med zeetorg, typ 1 är den bästa. Det blir längre svetsfog, vilket ger en längre hävarm för kraften som bryter. Med svetsning kant i kant av material av samma tjocklek så blir svetsfogen optimalt stark, om den svetsas rätt.

Avatar Fallback

Re: Sveising,sterk konstruksjon, Mini Log grapple

Daggi  
#321398 Heihei og tusen takk for svar!

På de bildene jeg også har greid å se såvidt hvordan sveisingen er utført så ser det ut som det er brukt forslag 1. Takker for alle forslag!

De firkantrørene jeg har sett på har tykkelse på 10 mm og det blir for tykt, men 6-8 mm bør gå greit?

"Rørbrems", det er sveist på et rør på hver side, dette brukest istaden for å montere en nedfiringsbrems på treet når en skal fire ned greiner, da kan en bruke den som er på mini log grappelen og forenkle jobben. Og en kan jo feste tau for andre formål, om en skal dra ut noe så fester en bare tauet der, blir som en pullert.

   TS
Avatar Fallback

Re: Sveising,sterk konstruksjon, Mini Log grapple

Daggi  
#321399 Det blir laget til forsterkning med kraftige flatjern for å avstive platen der festet til minilasteren.

   TS
Avatar Fallback

Re: Sveising,sterk konstruksjon, Mini Log grapple

zeetorg  
#321420 10mm är väl inte för tjockt och vikten ökar bara c:a 10kg jämfört med 8mm gods. Har du redan den dim. så skall du naturligtvis använda den även om det kanske inte behövs så tjockt.

Nu förstår jag vad det var för broms du snackade om.

Du såg ut att ha en väldigt fin och trevlig medhjälpare, är det dottern eller?

Användarvisningsbild

Re: Sveising,sterk konstruksjon, Mini Log grapple

JensSkoog  
#321426 6-8mm holder lenge. Veldig god ide å bruke et firkantrør som skråstiver som "zeetorg" foreslår. Grunnen til at jeg ville valgt løsning 2, er at jeg vet at jeg med mine rustne sveisekunnskaper ville ordna den enklere, men 1 er klart bedre. Gjæring og v-fuge på løsning 1, er ganske krevende for frihandsarbeid. Den der bremsen er jo genial :grin:

Avatar Fallback

Re: Sveising,sterk konstruksjon, Mini Log grapple

Daggi  
#321443 Ok, Jeg får hjelp av en som kan og sveise så da satser jeg på at dette blir veldig bra.

Skal se om vi finner 6-8 mm firkant rør, jeg ønsker å ha det så lett som muligt, men sterkt, dette pga av å spare vekt siden jeg vil ha med meg mest mulig på tilhengeren når jeg er på oppdrag.

Nei, bildet er et jeg fant på nettet :) eneste jeg vet er at hun mest sannsynlig er en amerikansk jente, kan desverre ikke si at jeg kjenner henne :) Men hadde vært en fin hjelper på oopdrag :D

   TS
Avatar Fallback

Re: Sveising,sterk konstruksjon, Mini Log grapple

Daggi  
#337171 Hei

Da skal jeg til å sveise dette her iløpet av de neste dagene.

Jeg kommer til å gå for forslag 2, dette fordi det er rett og slett det enkleste for meg i det verkstedet jeg er i nå og har tilgang til. Jeg ønsker ikke å kappe disse vinklene for frihånd så derfor gjør jeg det på enklest måte, men jeg tror det blir sterkt nok uansett.

JensSkoog: Du er vel dreven sveiser, så du kan gjerne alt om å ta seg god tid med jobben og unngå at du får spenninger i godset på grunn av overopphetning.

Jeg sveiser mye, men det er mye småpjask der jeg slipper å ta så mye hensyn til varme og spennigner.

Men er det noen som kan gi meg en enkelt forklaring på hvordan jeg bør sveise dette mtp varme og spenninger?

Slik jeg tenker så kommer jeg til å punkte en god del rundt alle 4 sidene og så sveiser jeg litt på de forskjellige sidene slik at jeg fordeler sveisearbeidet og så skal det få kjøle seg ned imellom sveisingen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sveising,sterk konstruksjon, Mini Log grapple

JensSkoog  
#337178 Fornuftig å velge løsning to dersom du ikke har tilgang til sag som kan gjerde skikkelig - vet ikke hvor mange ganger jeg har slite med handkapping av sånt - blir aldri perfekt 😈
Jeg ville punkta midt på de fire "langsidene" først. Begynne inne i vinkelen og så på motsatt side. Sjekke at det ikke har vridd seg etter hver punkting. Så ville jeg sveisa en cm av gangen, vekselvis på motstående sider og rensa og hamra mellom hver sveis, og bare tatt god tid så det ikke blir for varmt. Selvsagt viktig med ei god 45graders sveisefuge og å slipe helt reint stål før du begynner. Dårlig sliping før jobben og slurving med å rense underveis er det som knekker flest sveisejobber.

Avatar Fallback

Re: Sveising,sterk konstruksjon, Mini Log grapple

Daggi  
#337193 Takk for svar :D

Da har jeg kontroll på sveisingen :) Statser jeg på, hehe :) skal få lagt ut noen bilder etterhvert også.

   TS
Avatar Fallback

Re: Sveising,sterk konstruksjon, Mini Log grapple

Hema  
#337236
Daggi skrev:Nei, bildet er et jeg fant på nettet :) eneste jeg vet er at hun mest sannsynlig er en amerikansk jente, kan desverre ikke si at jeg kjenner henne :) Men hadde vært en fin hjelper på oopdrag :D

Fina flickor i all ära, men på min arbetsplats vill jag inte ha dem. Stor risk för arbetsplatsolyckor helt enkelt ;) Var det inte norrmän som körde av vägen när H&M hade sin underklädesreklam på reklampelarna med Anna Nicole Smith? :)

Avatar Fallback

Re: Sveising,sterk konstruksjon, Mini Log grapple

Daggi  
#338349 Da er den ferdig sveist, mangler svivel imellom klo og bmg'en, men det skal jeg lage neste ukene. Tror sveisene ble bra, men får teste den goodt no den første tiden.
Laget til 2 opphengskroker på bommen for å kunne henge tau og andre ting der.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).