Trädfällning (arborist)

Ansvarsförsäkring privat

27 inlägg 17519 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ansvarsförsäkring privat

perikles  
#321072 Som innehavare av nytaget AB-kort har jag ju lärt mig att jag numera får tex fälla träd på annans mark.
Pratade just med mitt försäkringsbolag om ansvarsdelen i min försäkring och om den täcker skada om jag skulle vara på tex en grannes mark och råka lägga ett träd över hans bil/garage/kärring eller annat.
Svaret blev NEJ och jag kan heller inte teckna någon sån försäkring som privatperson. Skadan måste regleras via markägarens egen försäkring. Har han ingen försäkring blir det ingen ersättning.

Detta innebär ju i så fall att jag aldrig kan fälla träd på annans mark överhuvudtaget och ha en egen försäkring som täcker eventuella skador jag kan tänkas ställa till med.

Känns märkligt, nån som vet hur det funkar och var jag kan få tag på en försäkring som gäller?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Ansvarsförsäkring privat

anersimyra  
#321080 Du ska vara registrerad som företagare för att kunna teckna ansvarsförsäkring. Viktigt är även att kunden har en egen villaförsäkring då en ansvarsförsäkring inte säkert täcker alla typer av skador som kan uppkomma vid trädfällning. Skada orsakad av försvagningar i trädet som du svårligen kunnat förutse ska regleras av fastighetens försäkring. Om ditt spel havererar och trädet skadar annans egendom, och haveriet inte beror på underlåtenhet att serva detta ska fastighetens försäkring även reglera detta.. :surp: .. :smile:
Mvh Anders.

Användarvisningsbild

Re: Ansvarsförsäkring privat

anersimyra  
#321081
perikles skrev:Som innehavare av nytaget AB-kort har jag ju lärt mig att jag numera får tex fälla träd på annans mark.
Pratade just med mitt försäkringsbolag om ansvarsdelen i min försäkring och om den täcker skada om jag skulle vara på tex en grannes mark och råka lägga ett träd över hans bil/garage/kärring eller annat.
Svaret blev NEJ och jag kan heller inte teckna någon sån försäkring som privatperson. Skadan måste regleras via markägarens egen försäkring. Har han ingen försäkring blir det ingen ersättning.

Detta innebär ju i så fall att jag aldrig kan fälla träd på annans mark överhuvudtaget och ha en egen försäkring som täcker eventuella skador jag kan tänkas ställa till med.

Känns märkligt, nån som vet hur det funkar och var jag kan få tag på en försäkring som gäller?
Är du inte registrerad företagare så ska markägaren anställa dig, markägaren står då självklart för försäkringen. Ditt tänkta " upplägg " kan inte bli annat än svartarbete.. :surp: :surp: :smile:

Avatar Fallback

Re: Ansvarsförsäkring privat

perikles  
#321195 Ok, tack för svaren.

Min tanke var inte att "jobba svart". Främst avsåg det att veta vad som gäller om grannar eller kompisar ber om hjälp med fällning vilket sker emellanåt eller att jag erbjuder mig att hjälpa till när det arbetas i skogen. I båda fall helt utan ersättning.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ansvarsförsäkring privat

anersimyra  
#321223
perikles skrev:Ok, tack för svaren.

Min tanke var inte att "jobba svart". Främst avsåg det att veta vad som gäller om grannar eller kompisar ber om hjälp med fällning vilket sker emellanåt eller att jag erbjuder mig att hjälpa till när det arbetas i skogen. I båda fall helt utan ersättning.
Tänker du dig att arbeta gratis ska du naturligtvis inte behöva ha någon kostnad för en försäkring. Dina grannar / kamrater får då begära din hjälp på eget ansvar. Betänk även att grannarna / kamraterna kan komma att betraktas som arbetsgivare med allt ansvar detta innebär.. :???: :???:

Avatar Fallback

Re: Ansvarsförsäkring privat

perikles  
#321231 Ja, det låter kanske märkligt i mångas öron, men jag kan gott tänka mig att arbeta i skogen emellanåt utan nån som helst ersättning förutom att det ger mig motion och glädje då jag verkligen tycker om det.
Brukar inte ens ta ersättning för soppa/olja till sågarna eller resor....

   TS
Avatar Fallback

Re: Ansvarsförsäkring privat

jannee  
#321233 Perikles du bor väl aldrig i närheten av Hallabro (Tingsryd) :!: - för där finns en som kan tänka sig utnyttja gratis arbetskraft :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Ansvarsförsäkring privat

loppan  
#321234 Jag ser det som solklart att om du hjälper något att fälla deras eget träd gratis och det skiter sig så är det markägarens försäkring som belastas.
Om markägaren lejer in dig som företagare(F skattare) och det skiter sig så skall du ha en drulle försäkring som täcker det.

Avatar Fallback

Re: Ansvarsförsäkring privat

perikles  
#321238
loppan skrev:Jag ser det som solklart att om du hjälper något att fälla deras eget träd gratis och det skiter sig så är det markägarens försäkring som belastas.
Om markägaren lejer in dig som företagare(F skattare) och det skiter sig så skall du ha en drulle försäkring som täcker det.


Jo, jag förstår det. Men jag visste inte tidigare att det var omöjligt för en privatperson att ha en ansvarsförsäkring som funkar på annans mark. Men nu vet jag.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ansvarsförsäkring privat

perikles  
#321241
jannee skrev:Perikles du bor väl aldrig i närheten av Hallabro (Tingsryd) :!: - för där finns en som kan tänka sig utnyttja gratis arbetskraft :mrgreen:


Inget förvånar mig i den vägen när vi snackar Småland. :grin:

Bor något öster om Gbg, men i mina trakter kan jag gott tänka mig att "motionera" lite bara för nöjes skull. Vanligt arbete dagtid har jag så det räcker till och blir över.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ansvarsförsäkring privat

anersimyra  
#321242 Dessutom försäkrar många bolag inte s.k " trädfällningsfirmor " eller Arboristföretag.. :shock: :shock:

Avatar Fallback

Re: Ansvarsförsäkring privat

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#321245
perikles skrev:
jannee skrev:Bor något öster om Gbg, men i mina trakter kan jag gott tänka mig att "motionera" lite bara för nöjes skull. Vanligt arbete dagtid har jag så det räcker till och blir över.


Va bra! Har du motorsågskort eller motsvarande, så kan du komma och hjälpa mig!

Avatar Fallback

Re: Ansvarsförsäkring privat

jannee  
#321260 Perikles, Vet du skillnaden mellan en Västgöte och en Smålänning? :grin:
En Västgöte frågar ' Hur mycket koster det?'
En Smålänning ' Kostar det nåt? :mrgreen: '

Avatar Fallback

Re: Ansvarsförsäkring privat

Jim_the_one  
#321368 Kostar det nåt, å isåfall hur mycket kan det tänkas att jag ska behöva betala. :D

Avatar Fallback

Re: Ansvarsförsäkring privat

perikles  
#322202
Mangan skrev:
Va bra! Har du motorsågskort eller motsvarande, så kan du komma och hjälpa mig!


Visst har jag kort och visst hade det varit trevligt, men Örby ligger nog lite väl långt öster om Gbg för att kunna kvala in som "i mina trakter".

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).