Små skogsmaskiner och övriga maskiner

2hjulstraktor i skogen?

114 inlägg 67241 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: 2hjulstraktor i skogen?

JensSkoog  
#321159
Førland skrev:har en sepson vinsj til volvo 400 liggende,men den blir vel kansje noe stor..?

Vil vel tru det. Har du bilde av den og veit du hvor mye den veier sånn omtrent? Jeg trenger en i klassen Vossavinsj som kan kobles til kraftuttaket.

Avatar Fallback

Re: 2hjulstraktor i skogen?

Førland  
#321161 kan ta et bilde en dag jeg er forbi der den ligger.men googler du volvo 400 militær traktor så finner du nok et bilde.

Avatar Fallback

Re: 2hjulstraktor i skogen?

drabant  
#321171 Jeg har en agria drabant (Norskbygd beltetraktor bygd på en 9 hester diesel agria tohjulstraktor) som jeg bruker til å hente ved til eget bruk. Traktoren funger fint såfremt terrenget er fint, men jeg er pysete, så når det er bratte bakker setter jeg traktoren i 1. lav, slipper kløtzen og hopper av. Går så i forveg, håper den tar samme retning som meg, tenner snadda og stopper motoren når han kommer.
For vel 50 år siden husker jeg en nabo som hadde maken og han kjørte den som en hest med tømmer.
Styrespakene er jo greie men hvordan betjente han kløtzen med bare 2 tau?????????

Användarvisningsbild

Re: 2hjulstraktor i skogen?

skogs torparen  
#678513 på tal på lång körning med två hjulare
så var det nån tyskt som slängde sig på sin irus och drog till nordkap tur å retur :)

äger själv en irus u900 som ska få gå som ved dragare fragment när man får tummen ur och byter motorn
min irus väger ca 200 kg ( beror på motorn ) och pinnar på ca 15 kmh på högsta växeln 2-3 kmh på ettan
(det är den näst största modellen av dom äldre irusarna. större är 1200 och så finns 1200k med krypväxel)
kul tråd :)

Användarvisningsbild

Re: 2hjulstraktor i skogen?

JensSkoog  
#678520 Kan du dela en bild av den med oss, @skogs torparen?

Användarvisningsbild

Re: 2hjulstraktor i skogen?

MagnusY  
#699027
1612595789_b230e443-2b17-4b30-84c3-93e04eccf8a5.jpeg
Tänkte bara dela med mig om vad denna tråden fick mig att snickra ihop. En bcs 715 med boggie vagn. Funkar hur bra som helst faktiskt 😁.

Användarvisningsbild

Re: 2hjulstraktor i skogen?

JensSkoog  
#699037 Bra jobbat, @MagnusY :-bd

Hur stora lass kan du köra på den?
Sitter du på lasset när du körer?
Vad har du gjort boggien av och hur
lång och bred är den?

Användarvisningsbild

Re: 2hjulstraktor i skogen?

MagnusY  
#699046 Jo jag sitter på eller går bredvid.
Vagnen är ca 270cm lång 70cm bred 60cm hög.
Byggd i 50x50x3mm rör. Brukar lasta så många 2,5m längder jag orkar lyfta upp och får plats med 🙂

Avatar Fallback

Re: 2hjulstraktor i skogen?

lalle  
#810183
kungsis skrev:Har lite funderingar på hur det skulle vara att ha en 2hjulstraktor att lunna lite med i skogen, då jag hugger ved. Vore ju smidigt att få med sig bitarna direkt. Till saken hör att jag tar till vara på allt som kan bli ved = sådant som många bara lämnar efter röjning och det blir ju rätt mycket. Jag tillhör inte heller dom som vill ha en massa breda vägar utan drar hellre med vajerspelet. Räknar inte med att kunna ta några större bitar med mig. Har funderat på en järnhäst men tycker att de är på tok för dyra och de skulle även vara lite överdimensionerade till det jag tänkt mig. Vad tror ni? Dum ide eller kanske vettigt? Kanske finns någon som testat?

M.v.h
Kungsis


En järnhäst är bäst. Klarar all terräng.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).