Traktorn i skogen

Traktorbyte

22 inlägg 11674 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Traktorbyte

hle  
#320822 Hej på er, jag har nu en valmet 665 -96a med lastare (trima) som gått 4300 h och jag funderar på att byta.Jag vill inte lägga mer än 100000 mellan och funderar lite på zetor proxima eller major.Har någon av er erfarenhet av dessa i skogen. Begagnatpriserna är väldigt lockande med lågt pris för få timmar.Jag drar nu en äldre vreten 8 t huggarvagn efter bra basvägar och skotar fram till dem med en bison 6000.Har ca 150 ha produktiv skog.Traktorn skall först och främst passa skogen och därefter lite snö /vägunderhåll.Vet någon föresten vad en ny major utan lastare kostar ?
Tacksam för synpunkter Lars



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Traktorbyte

Rasken  
#320825 Tjenare!

Vet att jag hörde någon som köpt en Major som var missnöjd med hastigheten på väg. Tydligen så går de väldigt sakta. Har man som mig mycket transport mellan skiftena så blir det väldigt dyrt i längden.

Rasken

Användarvisningsbild

Re: Traktorbyte

stegmaster  
#320841 Bara lite nyfiken på va som får dig vurdera et sådant byte??
Har du inte skogshytt på din 665?
Har du inte skogshytt så kan jag forstå dig, men annars får jag inte i hop detta.
Bordet gå minst 4000t til för några större rep.
Har själv en 665s med ålö laster, 95mod med 4500t, och skulle inte byta med en zetor major utan lastare om jag så fick byta jamt av. (

Btw, så tror jag en Zetor major utan lastare koster ca 260-270tr+mva. Dom kostar ihvertfall ca 300tkr med lastare.

Användarvisningsbild

Re: Traktorbyte

hle  
#320858 Ingen skogshytt :sad:

   TS
Avatar Fallback

Re: Traktorbyte

tomppa_89  
#320865 Har själv en Valmet 665 årsmodell -97, men skulle aldrig bytta bort den mot en ny Zetor, heller skulle ja bytta den till en bättre begagnad valmet eller valtra i 6000- serien eller en i A- serien. Valmet/valtra är nog en av de bästa traktorerna att ha i skogen.

Användarvisningsbild

Re: Traktorbyte

hle  
#320870 Det är möjligt att valmet/valtra är bäst i skogen men begagnatpriserna är höga och frågan är om det är värt det. Hoppas någon med skoglig erfarenhet av zetor svarar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Traktorbyte

mrvimek  
#320909 Har du inte skrivit mer om bison och lägg upp kort :)

Användarvisningsbild

Re: Traktorbyte

hle  
#321002 Efter motorsågen så är nog bison det bästa som hänt en självverksam skogsägare, så nu väntar jag bara på en stegmatare till den :-BD

   TS
Användarvisningsbild

Re: Traktorbyte

Granstorp  
#321035 Är nybliven ägare till en skogsbyggd Zetor Proxima 100 och är efter 100h mycket nöjd! Tittar man på skogsegenskaperna så är jag nöjd med den höga markfrigång och den ombyggda hytten är rymlig även för mig som är 193cm. Hydraul pumpen levererar 60l/min och detta gör att jag numera kör kranen på tomgång mot tidigare 1000r/min. Sen tycker jag även att motorn sjunger fint...

Användarvisningsbild

Re: Traktorbyte

hle  
#321048 Tack för inlägget,vet du om det är stor skillnad på markfrigången mellan proxima-major

   TS
Användarvisningsbild

Re: Traktorbyte

Granstorp  
#321069 Det vet jag tyvärr inte! Jag tittade i respektive modells broschyrer men där stod inget angivet!

Avatar Fallback

Re: Traktorbyte

550  
#321123 Major har bara 30" fälgar vad jag vet, så jag gissar på att den har sämre markfrigång. Har bara sett den en gång på mässa, känns som mycket är snålat på. Tror du skulle bli besviken om du jämför med din Valmet.

De vanliga modellerna har bra markfrigång, bra utrymme i skogshytten (du ska definitivt ha skogshytt när du byter traktor). Jag gillar inte plastskärmarna som de bytte till för typ 10-15 år sedan, många som får sprickor/hål i skogen i dem. På de senaste årsmodellerna har jag för mig att batteriet sitter dumt till på vänstersidan under/bakom fotsteget, tidigare var där bra utrymme om man kör över stubbar. På högersidan sitter tanken, den är inte så hög heller, men en sida är ju lättare att hålla koll på än två.

Innan kunde man bara få elknapp för inkoppling av kraftuttaget, utan mjukt tillslag, på modellerna med skogshytt. På de utan fanns en kopplingsspak bredvid handbromsen. Vet inte om de har fixat en mjuk inkoppling på de senare modellerna.

Det var några tankar jag kom på spontant :smile:
Senast redigerad av 550 tor 12 mar 2015, 20:52, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Traktorbyte

hle  
#321147 Jag ska prova en på fredag , då får jag väll se hur det står till med både det ena och det andra.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Traktorbyte

Granstorp  
#321151 Även om jag uppskattar vår Proximas enkelhet så upplevde jag Majoren som lite "väl" enkel på många områden, men som vanligt är det ens behov som styr! Gällande batteriet på sidan så blir detta något förflyttat i höjdled vid skogsombyggnad, jag upplever inte att batteriet sitter i farozonen! Det jag gjorde ganska omgående var att konstruera ett skogs anpassat fotsteg, originalet hade inte överlevt en timme i skogen! Fotsteget blev så pass bra att min återförsäljare undrade om det gick att beställa om någon ytterligare kund var intresserad (fri tillgång på plåt och laserskärmaskiner genom jobbet är alltid bra för en månskensbonde)

Säg till Lars om du önskar bilder på något specifikt!

Avatar Fallback

Re: Traktorbyte

550  
#321155 De borde fixa fotsteget i samband med skogsombyggnaden egentligen. Ha det nedersta steget kvar i skogen är att be om problem. Det första folk gör är väl att skära av det och ersätta med kedja eller liknande?

Jag fattar inte varför de inte kan bygga ett teleskopiskt fotsteg på fabrik. Om man inte enbart kör i skogen så är det jätteskönt att kunna ha ett fast steg ibland, så vi byggde en skarv med bultar så att steget går att skruva på och av. Byter till kedja i skogen. Gäller förstås inte bara Zetor utan även andra märken.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).