Motorsåg och handhållet

speciellt brytjärn

15 inlägg 7385 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

speciellt brytjärn

volvo_per  
#320925 Någon som sett ett sånt här brytjärn förut och vet om dom funkar bra? Kom över det på en auktion för 200 spänn :) ska bli kul att testa.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: speciellt brytjärn

JensSkoog  
#320932 Interessant! Berätta hur det gick. Har aldrig sett det förut.

Användarvisningsbild

Re: speciellt brytjärn

BjörkenPer  
#320936 Såg ju skoj ut :smile:

Fint namn du har förresten :mrgreen: :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: speciellt brytjärn

tallen100  
#320937 Menar du Volvo :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: speciellt brytjärn

anersimyra  
#320969
volvo_per skrev:Någon som sett ett sånt här brytjärn förut och vet om dom funkar bra? Kom över det på en auktion för 200 spänn :) ska bli kul att testa.

De där kom någon gång på åttiotalet vill jag minnas, dock inget jag själv provat.. :???:

Avatar Fallback

Re: speciellt brytjärn

Brumsten  
#320979 Hej, det kom i slutet på -70 talet vill jag minnas.
Minns ej om det kom från Nordfor eiier EIA.
Funktionen är att man pumpar in kilen i fällskäret med skaftet, så det är ett mellanting mellan fällkil och brytjärn.
Det var ganska dyrt när det kom.
Ha de.

Avatar Fallback

Re: speciellt brytjärn

åberg  
#321030 Hur ser mekaniken ut? Kan det komma mer bilder?

Avatar Fallback

Re: speciellt brytjärn

volvo_per  
#321036 Det står att EIA har tillverkat det ;)

   TS
Avatar Fallback

Re: speciellt brytjärn

Hema  
#321085 JA ut o testa omgående! :) Fast kan det va smidigare än kilarna tro?

Användarvisningsbild

Re: speciellt brytjärn

anersimyra  
#321120
Brumsten skrev:Hej, det kom i slutet på -70 talet vill jag minnas.
Minns ej om det kom från Nordfor eiier EIA.
Funktionen är att man pumpar in kilen i fällskäret med skaftet, så det är ett mellanting mellan fällkil och brytjärn.
Det var ganska dyrt när det kom.
Ha de.
Är det inte någon utväxlingsfunktion på järnet vid lyft också.. :?:

Avatar Fallback

Re: speciellt brytjärn

Brumsten  
#321129 Hej, när man pumpat in klien i botten kunde man bryta som med ett valigt brytjärn, men då var oftast trädet på väg att falla om sågningen var rätt utförd.
Husqvarna hade ett liknande brytjärn för ett antal år sedan med en lyftplatta och en utväxling mellan
skaftet och plattan, men det försvann ganska snart, minns ej vad det hade för namn,
har kanske någon info i mina gamla pärmar, ska kolla.
Vill minnas att det krävde mer insågning i fällskäret för att få det på plats.
Ha de.

Användarvisningsbild

Re: speciellt brytjärn

anersimyra  
#321225
Brumsten skrev:Hej, när man pumpat in klien i botten kunde man bryta som med ett valigt brytjärn, men då var oftast trädet på väg att falla om sågningen var rätt utförd.
Husqvarna hade ett liknande brytjärn för ett antal år sedan med en lyftplatta och en utväxling mellan
skaftet och plattan, men det försvann ganska snart, minns ej vad det hade för namn,
har kanske någon info i mina gamla pärmar, ska kolla.
Vill minnas att det krävde mer insågning i fällskäret för att få det på plats.
Ha de.
Ok, tackar, jag trodde det var den konstruktionen som visades på bild.

Avatar Fallback

Re: speciellt brytjärn

bgl  
#321251 Provade ett sånt vid fröträdshugging på 80-talet. I princip blev man stark, men 2 nackdelar tog snart över. För det första: lyfte man det minsta snett blev mekaniken som höll fast kilarna konstig och krävde stor insats på kvällen för att återfå förmågan. För det andra: kilen i mitten respektive kilarna på sidan matas omväxlande in när man pumpar. Om någon av dom tappar greppet i virket innan hela kilarna är allt förlorat, brytjärnet sitter för alltid fast utan hjälp av en riktig fällriktare!Detta inträffade när lyftbehovet var som störst. Ibland blev man tom tvungen att såga loss brytjärnet ur stam och stubbe och låta trädet gå åt annat håll.

Avatar Fallback

Re: speciellt brytjärn

bgl  
#321255 Ursäkta ett par ord som försvann, ska vara: Om någon av kilarna tappar greppet i virket innan hela kilarna är inmatade är allt förlorat

Avatar Fallback

Re: speciellt brytjärn

Hema  
#321264
bgl skrev:Ursäkta ett par ord som försvann, ska vara: Om någon av kilarna tappar greppet i virket innan hela kilarna är inmatade är allt förlorat

Om du vill ändra ett inlägg kan du trycka på knappen (kugghjul med en vinklad pil) o välja editera.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).