Traktorer och processorer

JD 3130 redskap

6 inlägg 4900 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

JD 3130 redskap

ironaron  
#320992 Hej på er. Jag har nyligen köpt en JD 3130 för lite gård/skogsarbete. Enligt förra ägaren ska det vara universalolja i hydraliken och inte regelrätt hydralolja för då blir man tydligen av med packboxarna med tiden. Hur är det då att låna grannens skogsvagn odylika redskap, måste man veta att man har samma/liknande blandbara oljor eller spelar det ingen roll? Kan tänka mig att det inte spelar nån roll om man hänger på en tippvagn då den olja man trycker in är den samma som kommer tillbaka när man sänker, eller är jag helt ute å cyklar?

/Stefan



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: JD 3130 redskap

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#321267 Ja, olja för våta bromsar. Ska du låna huggarvagn är det inte säkert att det funkar
så bra med ventilpaketet eftersom det är konstant tryck på JD:n.

Avatar Fallback

Re: JD 3130 redskap

ironaron  
#321273 Ok. för en som inte begriper bättre, hur är skilladen på konstant tryck på en JD och icke konstanttryck. Hur funkar det?

   TS
Avatar Fallback

Re: JD 3130 redskap

Sti L  
#321445 Olje: Det er bremsebellegget på bremsedisken som blir ødelagt av hydr.olje.Den løses opp og blir med i hydr.systemet pluss at du blir bremseløs.Kjøp olje for våte bremser.
Naboens traktor:Om den ikke har samme olje må den være så gammel at den har tørre bremser,vanligvis fra 60 tallet og nedover.
Din hydraulikk:Skal du låne hans vogn må du ha en fri retur.Det er å få kjøpt en erstatning for det orginale hydraulfilteret med en kopling på-oljen returnerer inn i traktoren igjen på sugesiden av filteret.

Avatar Fallback

Re: JD 3130 redskap

ironaron  
#321785 Hans traktor är en gammal Ford med torra bromsar, bör jag undvika att byta redskap med honom då? Jag har ju fronlastare på min och den verkar ha en fri retur direkt till filterkoppen, skulle man kunna klämma in ett T-stycke på den och på så vis få en till fri retur bak på traktorn?

   TS
Avatar Fallback

Re: JD 3130 redskap

Sti L  
#321798 Om du/dere finner ut at han bruker vanlig hydr.olje så styr unna.Kan du bruke den så har du den filterkoppen jeg beskrev over her-t kople som du beskriver og det bør fungere.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).