Vedmaskiner, flishuggar

bästa vedmaskin ??

75 inlägg 74682 visningar 24 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: bästa vedmaskin ??

mooos73  
#320784 Har en PW-klipp som jag kör 45 kbm/år med. Brukar ligga runt 45 cm och det fungerar bra. Ibland hänger sig klabben i mothållet och inte ramlar ner på transportören men det är inget större bekymmer.

Trejon
Användarvisningsbild

Re: bästa vedmaskin ??

BjörkenPer  
#320785 hults bruk gamla klyvyxa, där har du grejer!
tar allt mellan 5 och 40 cm i diameter, från 0 cm till 100cm :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: bästa vedmaskin ??

Sundvik  
#320792
jannee skrev:Har en Japa 375 köpte den i samband med Gudrunstormen. Inga större problem, dock är stoppen som bestämmer längden på bitarna bristfällig, för klent dimensionerad och sedan är mattorna ett kapitel för sig. Rent ut sagt rena skiten, varar inget alls och dyra i inköp, förhoppningsvis hittar jag mattor av hållbarare kvalitet.
Min är traktordriven - inga problem överhuvudtaget.
Har själv upparbetat ca 400 m3, för övrigt vandrar den runt lite bland grannarna, kanske totalt 2000 m3 ?.
Har ingen koll men flera omgångar mattor har köpts in + svärd och kedjor, verkar som en del sågar i grus. :mrgreen:


På Japa 385 är stoppet samtidigt en vikbar arm med hydraulventil som stoppar bandet automatiskt. Har 375 detsamma ? På vilken sätt tar mattorna slut ? Ifall autostoppet på 385 är något nytt så borde det väl skona mattan betydligt när den stannar snällt och inte behöver "slira".
Jag var och kikade på maskinerna igen idag och kunde faktiskt konstatera att det var rätt krångligt att komma åt svärd och kedja på 385, dessutom var sikten in i buren ganska dålig, mycket bättre då i båda fallen på Japa 355, synd bara att den inte finns med joystick. Vete tusan om jag borde intressera mig mer för denna modell i alla fall.

Hur är det ni som står och drar ner ett handtag vid varje kapning, blir ni inte trötta i armarna. Japa är dessutom så svängd att man använder väl vanligen vänsterarmen eftersom stocken går från höger till vänster.

Användarvisningsbild

Re: bästa vedmaskin ??

loppan  
#320800 Palax ks 35 ergo är den enda maskinen som har vettig manuell manövrering av svärdet.
Att såga 15-20 m3 om dagen med denna är inga problem.


Användarvisningsbild

Re: bästa vedmaskin ??

Totte-70  
#320970 Någon som har erfarenhet av Hakki Pilke Falcon?

Avatar Fallback

Re: bästa vedmaskin ??

tomppa_89  
#321014 Vi har kört i 4 år nu med en japa 375 expert och den har funkat väldigt bra. Ända nackdelen är att man måst skruva loss kedjan när man skall fila den, för annars är det rätt så trångt att komma åt den..

Användarvisningsbild

Re: bästa vedmaskin ??

Vedproducent  
#321024 Inte kul att serva den maskinen. Hur har man ens lyckats få den säkerhetsgodkänd?
Den där luckan är inte kul att klämmas fast i. Är du ensam så är den livsfarlig och inget annat.

Avatar Fallback

Re: bästa vedmaskin ??

tomppa_89  
#321032 Joo luckan väger en hel del..

Avatar Fallback

Re: bästa vedmaskin ??

Sundvik  
#321124 http://www.nilehnteknik.se/japa-basta-v ... en-i-test/

Användarvisningsbild

Re: bästa vedmaskin ??

vedmalen  
#321185 provade japa en gång och kom inte alls överens med maskinen, dels tar den in långveden från höger och matar till vänster vilket är tvärtom mot alla andra kända märken, kan ju vara rätt för del men för min del blir det helt galet som jag byggt upp mitt system. Sen startar klyven när man kommer med svärdet i bottenläget och inte när man släpper upp svärdet vilket gör att om klabben hoppar till vid tex fruset virke eller en kvist följer med och inte hamnar rätt på en gång blir det bara flis om den överhuvudtaget orkar trycka genom den. På tex hakki pilkes maskiner startar klyven när svärdet nått botten och jag släpper upp det, vilket gör att jag kan bestämma när klyven ska starta, man kan med andra ord vänta tills klabben hamnat rätt och får på så vis mindre driftstörningar

Användarvisningsbild

Re: bästa vedmaskin ??

vedmalen  
#321186 har som sagt en hakke pilke 2x med manuell kapning och kört ca 2500m3 fub och än är då axlarna intakt. Som mest har jag kört två lastbilstravar om dagen ca 25-26m3fub och det har gått alla tiders.
På hakkas maskiner går det bra att växla arm och kapa med både hö o vä arm

Avatar Fallback

Re: bästa vedmaskin ??

Fiat 60-90  
#322452 Tipps, hydraulisk styrning av kapningen är betydligt mycket lättare och skonsammare. Ångrar inte det pristilläget på Pallax maskinen.

Användarvisningsbild

Re: bästa vedmaskin ??

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#322453 Jag har åxå en Palax KS35S med joystickstyrning, har kört hundratals kbm genom den utan nämnvärda reparationer.
Den går hyfsat snabbt om man minns att fila kedjan nångång ibland.
Jag tror det man kan spara tid/jobb på är att lägga upp logistiken vettigt så man inte plötsligt finner sig bakom
en stor hög ved och måste börja böka, alternativt att man måste gå långa sträckor med långveden osv.
Stockbordet känns självklart.

Avatar Fallback

Re: bästa vedmaskin ??

cdn  
#322466 Jag har en Hakki pilke 2x som blivit något modifierad under årens lopp. Matningens hydraulventil har blivit ersatt av en elventil så nu slipper man föra "kaparmen" framåt vid matning. Satte in kabeln till knappen i armen så matning sker med tummen så är nöjd med slutresultatet. Satte backningsknappen på maskin eftersom den behövs så sällan. Maskinen är från 2003 och enda som blivit bytt förutom remmar är inmatningsmattan och kedjan mellan klyvcylindrarna. Har även ett något modifierat bord från Palax med en enkel matarrulle. Blir väl en 350m3 om året kapat eftersom vi är några stycken som använder den.

Avatar Fallback

Re: bästa vedmaskin ??

Sundvik  
#322472 Beställde en Japa 355 till slut, den har manuell sågning. Den tar 35 cm och maxlängd är 60 cm.
385 har några nackdelar som inverkade för mycket, bl a den urusla sikten in i skyddsburen. En stor del av detaljerna som Vedproducent klagade på har dock åtgärdats under modellbytet 375/385.
Jag var och tittade på Palax 35 flera gånger, den är väl ok antar jag men tyckte att det blev lite för mycket pengar bara för att få en bättre transportör.
Det går ju alltid att byta upp sig till en maskin med joystick senare, svårare att göra tvärtom.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).