Avverkning (slutavverkning)

Fastklämd under träd i ett dygn

65 inlägg 29004 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Fastklämd under träd i ett dygn

bodaedet  
#320662 Fulllärd blir man aldrig oavsett erfarenhet.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Fastklämd under träd i ett dygn

halvproffs  
#320671 Kostnaden är densamma oavsett om den är avdragsgill eller inte. Du måste ju betala iaf. Klart att utbildning är bra men det skulle ha skett med en utfasning ala Jägarexamen sen om man vill får man väl gå kursen. För några år sen gick jag en skogskurs som blev inte gav någonting för min o en del andra men för några nybörjare var den bra. Kommer ihåg när man gick dom första motorsågskurserna på 70-taletså blev det en aha-upplevelse, tror inte det skulle bli så nu.

Användarvisningsbild

Re: Fastklämd under träd i ett dygn

T Landström  
#320672 Utfasning av Jägarexamen?
Behöver man inte jägarexamen längre när man söker jaktlicens på vapen?

Avatar Fallback

Re: Fastklämd under träd i ett dygn

Krokmark  
#320679 Mjo, om man inte hade vapenlicens innan kravet kom.
Hade man vapen innan så krävs det inte för de personerna, men för alla andra gäller fortfarande kravet på jägarexamen.

Avatar Fallback

Re: Fastklämd under träd i ett dygn

Hema  
#320680
Brickan skrev:
Hema skrev:Hade motorsågsågskortet varit avdragsgillt hade vi <…>
Varför anser du att det inte är det?

Ibland har man fel uppenbarligen, gött att det var på en sak som denna. :)

Avatar Fallback

Re: Fastklämd under träd i ett dygn

tallen100  
#320749
Mangan skrev:Nej, de där 35 timmarna skulle du nog haft i folkskolan så du lärde dig läsa ordentligt. ;)

10 års erfarenhet säger ingenting om vad du kan.

Så tio års erfarenhet säger ingenting om vad man kan?
Läste du dej till hur man cyklar när du började med det? Eller orientering för den delen?

Avatar Fallback

Re: Fastklämd under träd i ett dygn

tallen100  
#320750
Huggarn skrev:
Mangan skrev:
tallen100 skrev:Du har mer kunskap efter 10 års sågvana än du får på 35 timmar i skolbänken.


Jag kan garantera dig att du kan mer efter att ha gåẗt en motorsågskurs. Ja, om du inte stänger öronen på pin kiv förstås. :)


Så 35 timmar sågkurs är bättre än 10 års erfarenhet ja......va ska man säga?? hahahahahahahahaha.... Du ä fö jävvla kul du Mangan!! :grin:

Hahahahaha javisst är han en rolig grabb!! :mrgreen: :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Fastklämd under träd i ett dygn

jannee  
#320760 Kunskap är en sak, en annan är hur man sedan gör. Genvägar tar vi nog alla, troligtvis betydligt mindre i antal när man erhållet rutin.
Tyvärr har vi människor ofantligt svårt att lära oss av andras misstag, måste nästan göra dem själv innan man till syvende och sist insett vad man kan och inte kan = erfarenhet.
Tyvärr överskattar vi ibland vår förmåga/gör missbedömningar, oberoende rutin eller kort.

Avatar Fallback

Re: Fastklämd under träd i ett dygn

Blivande snickare  
#320767 Håller med Mangan här. Du kan jobba tio år men göra det på ett farligt sätt å överleva på "tur".
Efter 35 timmar kurs har du visserligen inte samma känsla för hur sågen beter sig men du har fått kunskapen till att arbeta "rätt" säkerhets och ergonomskt sett.

Säger inte att alla är värdelösa efter tio års sågande, men vissa ;)
Nä skämt å sido, om man tycker att man är så bra att ingenting går att förbättra så är det dags å hitta på nåt annat..

Avatar Fallback

Re: Fastklämd under träd i ett dygn

tallen100  
#320773 Tror ni att ni att ni kan lära er mer än en liten bråkdel av vad en erfaren huggare kan på 35 timmar, där även byte av svärd, kedja och filning ingår. Så är det nog ni som är farligast för er själva och inte dom som hållit på i "verkligheten" i kanske flera årtionden utan "kort".

Avatar Fallback

Re: Fastklämd under träd i ett dygn

Blivande snickare  
#320781 Du missförstår mig fel Herr Tall..
Jag skrev aldrig att man blir fullärd eller proffs på dessa 35 timmar, eller hur?

Avatar Fallback

Re: Fastklämd under träd i ett dygn

tallen100  
#320789
Blivande snickare skrev:Efter 35 timmar kurs har du visserligen inte samma känsla för hur sågen beter sig men du har fått kunskapen till att arbeta "rätt" säkerhets och ergonomskt sett.

Att arbeta "rätt" är olika från person till person och olika situationer, detsamma gäller ergonomin, man har utvecklat metoder som gör att man anstränger sej så lite som möjligt. Samt listat ut vilka metoder som är "säkrast" vid olika situationer, sän om man använder dom vid varje tillfälle är en annan sak.
Visst tvinga iväg dom som inte haft med en såg att göra, men låt dom som handskats med motorsåg hela livet bestämma själva om dom vill ta något kort eller ej.
Senast redigerad av tallen100 mån 09 mar 2015, 17:47, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Fastklämd under träd i ett dygn

tallen100  
#320790
Blivande snickare skrev:Du missförstår mig fel Herr Tall..
Jag skrev aldrig att man blir fullärd eller proffs på dessa 35 timmar, eller hur?

Det var inte riktat enbart till dej, utan dom som verkar tro att erfarenhet är noll värd om det inte står på ett papper. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Fastklämd under träd i ett dygn

mawes01  
#320804 Jag tycker ofta det blir en annorlunda vinkling när motorsågskurs diskuteras.
som jag ser det är det inte fyra dagar för att lära sig såga utan kursen är först och främst en säkerhetskurs. Som bonus fick jag lära mig lite trix som underlättade arbetet och gjorde det snabbare.

Både när jag jobbade med att ploga snö och vara dörrvakt krävdes det att jag gick kurser innan jag fick jobba, det trotts att jag redan kunde putta snö och öppna dörrar. Jag har svårt att se varför skogen skulle vara undantagen när det så ofta med övriga yrken krävs att man erövrat ett litet plastkort.

Zlatan är en jävel på att sparka boll men även han har en tränare.

Användarvisningsbild

Re: Fastklämd under träd i ett dygn

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#320810 Utbildning eller erfarenhet, vad väger tyngst?
Svar : Inget!

Vet om fall där man anser sig vara överkvalificerad för ett arbete, man har alla utbildningar som går att få inom ämnet. Men när personen sen börjar jobba så frågar man sig hur personen klarat dessa utbildningar, för INGET funkar.

Och så har vi andra sidan, där personer säger sig ha många års erfarenhet av ett arbete, och när man sen ser personen jobba med detta undrar man om det verkligen är sant, för personen kan inte ett skit... (utom möjligen att snacka)

Så det enda sättet att få reda på om någon är bra på sitt jobb är att själv kolla när personen jobbar.

Om vi sen tittar på motorsågskörkortet, så har jag inte hört någon som tagit kortet som tycker att det varit bortkastad tid / pengar, tvärt om, man har lärt sig en hel del och fått upp ögonen för saker man gjort fel innan....

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).