Skogsvagn (Huggarvagnar)

Skruvkopplingar

31 inlägg 18624 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Skruvkopplingar

Simon.M  
#320433 Hej en slang gick av idag så tänkte höra vart ni köper billig slang och skruvkopplingar 3/8 . Har ingen press så får bli skruvkopplingar



   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Skruvkopplingar

hlb  
#320441 Swedol eller Nima =samma

Avatar Fallback

Re: Skruvkopplingar

ulfgustav  
#320443 Hej
Låt tillverka en riktig slang med presskopplingar då du ändå är i investerings tankar

Avatar Fallback

Re: Skruvkopplingar

Simon.M  
#320446 Slangen går ju som regel av på helgen när allt är stängt så vore bra att ha en 10 meter slang o lite skruvkopplingar liggandes.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skruvkopplingar

Tosca  
#320459 Enskede Hydraul brukar sälja såna, skickar över hela landet, annars borde OiE ha såna.

Användarvisningsbild

Re: Skruvkopplingar

Camwood  
#320473
ulfgustav skrev:Hej
Låt tillverka en riktig slang med presskopplingar då du ändå är i investerings tankar

Är en slang med presskopplingar en RIKTIG slang? Varför kan du precisera?

Användarvisningsbild

Re: Skruvkopplingar

hlb  
#320477 Har gått över mer och mer till skruvkopplingar. Håller bättre och man kan laga i skogen. Hinner fixa en ny slang snabbare än att åka in till byn . Inga långa stopp på helgerna.

Avatar Fallback

Re: Skruvkopplingar

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#320485 De är ovärdeliga när man står där i skogen med avslagen koppling på helgen
Kvittar var man köper bara man håller sig till samma fabrikat så du inte har flera olika liggande i verktygslådan

Användarvisningsbild

Re: Skruvkopplingar

machonisti  
#320488 Skruvkopplingar tål inte tryck högre än ca 200 bar. Funkar utomordentligt bra när de kan användas!

Användarvisningsbild

Re: Skruvkopplingar

Camwood  
#320495
machonisti skrev:Skruvkopplingar tål inte tryck högre än ca 200 bar. Funkar utomordentligt bra när de kan användas!

Du far med osaning tror jag. men vad vet jag som amatör mekare. Men du vet ju Eller?

Användarvisningsbild

Re: Skruvkopplingar

machonisti  
#320497 Nå lite på tål de men då tar det slut, vad jag har testat.

Avatar Fallback

Re: Skruvkopplingar

Simon.M  
#320500 Enda nackdelen är väll att man måste ha något grövre slang än med presskopling skulle jag tro trycket på huggarvagnen klarar det utan problem har en sådan slang o resten press på min nu

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skruvkopplingar

Skogstomte  
#320507 Min erfarenhet är att skruvkopplingar är bra att ha i lådan som "quickfix" därför att de inte har samma livslängd som pressade. Men man kan köra tills man hinner fixa en ny, pressad slang.

Köp inte de billigaste hydraulslangarna - speciellt inte till ställen där de brukar ryka. Satsa på flexibla slangar och dra på spiraler om det skaver - innan det går hål i yttergummit.

Användarvisningsbild

Re: Skruvkopplingar

machonisti  
#320510 När jag Quick fixade på en gammal Poclain grävmaskin höll skruvkopplingen ca 5 minuter. Med press har den hållit de timmar jag kört sen dess kanske 1000?? osäker.

Avatar Fallback

Re: Skruvkopplingar

Simon.M  
#320518 Jasså måste vart ren otur då kanske han jag var o fixade en skruvkoppling hos kör både grävmaskiner o skotare o traktor o huggarvagn han sa att dom sitter längre än vad slangen håller. Så när slangen går sönder lossar man kopplingen o skruvar på den på den nya :) men har inte kört så jätte många timmar med den jag har men är tät o fin hittintils så vi får se

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).