Skogsvagn (Huggarvagnar)

Farma 14T 4wd + C8,5 G2 liv och leverne

213 inlägg 106068 visningar 24 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Farma 14T 4wd + C8,5 G2 liv och leverne

Anse  
#319741 Hej Ådii,

Vi har ett liknande ekipage. Ser att slangarna vid utskjutet ligger som de ska, d.v.s. i en båge.

P.g.a. en läckande slang på vår vagn fick vi byta ut den och efter detta är det stört omöjligt att få dem tillbaka på samma sätt, d.v.s. de lägger sig hela tiden åt ett håll vilket gör att den ena av dem kläms något när man kör in utskjutet. Har du behövt justera något eller har det fungerat bra hela tiden?

FTG
Avatar Fallback

Re: Farma 14T 4wd + C8,5 G2 liv och leverne

Ådii  
#319744 Hej, roligt att se att flera kör med samma ekipage! Har det fungerat bra för er?
Vad det gäller slangarna till utskjutet så vet jag precis vad du talar om. Dom hålls bra i en båge på vår ifall man inte kör ut utskjutet till botten så att slangarna nästan blir helt raka gör man det så blir det så att dom viker sig åt endera hållet när man drar in utskjutet. Men då brukar jag bara lägga ut utskjutet en bit och sen gå ut och trycka slangarna uppåt igen så då hålls dem i båge uppåt på nytt. Så bara man undviker att köra utskjutet i botten så fungerar det utan problem. Har ni den blåa strumpan över slangarna eller har ni nåt annat?

   TS
Avatar Fallback

Re: Farma 14T 4wd + C8,5 G2 liv och leverne

stektlök  
#319752 Hej ådi
Går det inte sätta på nått styvare än de blå fodralet. Det låter juh otroligt störande att inte kunna sträcka ut ordentligt. Kan ni ladda upp bild så man får se hur problemet ser ut

Mvh stektlök

Avatar Fallback

Re: Farma 14T 4wd + C8,5 G2 liv och leverne

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#319757 Läste lite i specen för vagnen, vad blir de för diameter på däcken 500/55-17?

Avatar Fallback

Re: Farma 14T 4wd + C8,5 G2 liv och leverne

elis  
#319764
Anse skrev:Hej Ådii,

Vi har ett liknande ekipage. Ser att slangarna vid utskjutet ligger som de ska, d.v.s. i en båge.

P.g.a. en läckande slang på vår vagn fick vi byta ut den och efter detta är det stört omöjligt att få dem tillbaka på samma sätt, d.v.s. de lägger sig hela tiden åt ett håll vilket gör att den ena av dem kläms något när man kör in utskjutet. Har du behövt justera något eller har det fungerat bra hela tiden?


Farmas support brukar kunna ha lösningar på det mesta, prova att fråga dem.

Avatar Fallback

Re: Farma 14T 4wd + C8,5 G2 liv och leverne

Ådii  
#319776
stektlök skrev:Hej ådi
Går det inte sätta på nått styvare än de blå fodralet. Det låter juh otroligt störande att inte kunna sträcka ut ordentligt. Kan ni ladda upp bild så man får se hur problemet ser ut

Mvh stektlök

Tittar man i denna videon så ser man hur det blir, syns i början att dom är i båge slangarna och sen när han drar in utskjutet så viks dom tills sidan.
http://youtu.be/fYjwtW9oz4M?t=35s

gnisten83 skrev:Läste lite i specen för vagnen, vad blir de för diameter på däcken 500/55-17?

Hej, jag vet inte, har inte möglighet att mäta nu men ska göra det då jag får möjlighet.

   TS
Avatar Fallback

Re: Farma 14T 4wd + C8,5 G2 liv och leverne

stektlök  
#319802 På endel så sitter det ju en fast plåtbit på utskjutet som håller ordning på slangarna. Det måste väl vara det bästa.

Avatar Fallback

Re: Farma 14T 4wd + C8,5 G2 liv och leverne

stektlök  
#319803 Så här måste väl va en hyfsat bra lösning

Avatar Fallback

Re: Farma 14T 4wd + C8,5 G2 liv och leverne

Ådii  
#319895 Jo så går det nog att göra om man vill, men det är bara det att det innebär en del extra jobb eftersom man måste byta en del grejer t.ex så måste man ha ett nytt block där slangarna fästs och göra nya slangar, eftersom vi har dubbla utskjut på vår kran så blir det lite mera jobb att bygga som på bilden du visar. Sen så händer det inte så ofta på vår kran att slangarna far fel, så vi har inte behov av att bygga om det för tillfället. På vår förra vagn så var det byggt som på bilden du visar, och den hade dubbla utskjut så jag laddar upp en bild så ser man hur dom gjort där.

   TS
Avatar Fallback

Re: Farma 14T 4wd + C8,5 G2 liv och leverne

Anse  
#320094 Har tidigare pratat med supporten om detta med slangarna. Vi fick en extra gul spiral som vi ska längd-anpassa. På ena slangen är det nämligen två kortare spiraler vilket gör att det viker sig där. Tror dock inte det hjälper utan det blir till att fixa ett plåt-stag som Kesla har gjort.

Ådii; är ventilpaketet placerat i en låda vid sidan om kranpelaren ?
Denna placering är inte den bästa fick vi erfara. Vårt ekipage gled en gång baklänges på ett ställe när det var ordentligt blött. Vagnen hamnade snett, d.v.s. vek sig, i förhållande till traktorn så bakhjulet tog i nederkanten på lådan. Eftersom det var omöjligt att göra på annat sätt än att köra framåt så blev vi tvungna att göra så (försökte skruva men allt satt i spänn). Resultatet blev att bakhjulet rev sönder framsidan på lådan samt skadade en av kablarna till ventilpaketet. Vidare vek sig överdelen på lådan uppåt något men ingen vital del skadades. Farma åtgärdade detta genom att sätta dit en liknande låda med fasat hörn.

Har man mindre bakhjul än vi har klarar man sig nog. Vi har dock 38 tums hjul (18.4R38), vilket är de bland de högsta hjul man kan ha på en Valmet Valtra 6300. Lägger man fullt utslag tar högerhjulet dock fortfarande i men orsakar förmodligen inte samma skador samt att man får tänka sig för på ett annat sätt.

Vilket varvtal kör du på traktorn vid lastning/lossning ? Vet du vad den externa pumpen ger vid detta varvtal ?

Avatar Fallback

Re: Farma 14T 4wd + C8,5 G2 liv och leverne

Ådii  
#320149 Joo det är placerat så och vi har redan fått erfara det som du beskriver, men kontaktade återförsäljaren här i Finland idag och dem skulle kolla upp det ifall vi också skulle få en ny låda till vårt ekipage. Vi har en Valmet 6600 med samma dimension på hjulen som du har och det hände när ekipaget vek sig så tryckte det sönder lådan.

20150227_093711.jpg


Pumpen ger ut runt 47l /min när traktorn går på 1300rpm vilket ger runt 400rpm på kraftuttaget och så är det en växellåda som växlar det 2,5ggr. Tycker det går väldigt smidigt och bra när man kör med detta och man lossar den på ca 3-4min kanske. Dock så har vi ju det bästa ventilbordet som skickar returen genom det så det kan också göra så att det blir smidigare.

   TS
Avatar Fallback

Re: Farma 14T 4wd + C8,5 G2 liv och leverne

stektlök  
#320163 Kläms slangen emellan benet å väggen bakom paketet ?

Avatar Fallback

Re: Farma 14T 4wd + C8,5 G2 liv och leverne

Anse  
#320178 Ojdå, ser att ni råkade ut för liknande som vi gjorde. Har tyvärr ingen bild på vår nya låda eftersom jag befinner mig på annan ort.

Slangen klämdes på samma sätt även på vår vagn vid stödbenet men vi drog om detta. Kan fixa bild på detta men blir först nästa helg.

Kör du i 540 eller 1000-läget vid 1300 rpm (antar 540)? Vi kör vår pump normalt i 1000-läget och då ger den ca 56 L/min (teoretiskt) vid 1100 rpm på motorn. Man får då ordentlig fart på kranen fast har samtidigt möjlighet att ställa ner till 540-läget när man vill köra t.ex. vinsch eller vagnsdrivningen långsammare. (Vi har inte ställbar hastighet på drivningen men funderar på att skaffa.) Speciellt vinschen går väldigt fort samtidigt som det endast är 3/8-slangar till denna vilket kräver mycket lägre flöde. Antar att du även kan ställa om till 1000-läget och samtidigt sänka varvtalet något. Har du provat det?

Har du dämpare på bomsänkningen förresten? Ett tips är att kolla att den är inkopplad på rätt funktion. Vår var nämligen kopplad till stickan, tror det var höjningen om jag minns rätt.

Avatar Fallback

Re: Farma 14T 4wd + C8,5 G2 liv och leverne

Anse  
#320181 Lyftdämpare menar jag ju förstås.

Avatar Fallback

Re: Farma 14T 4wd + C8,5 G2 liv och leverne

Ådii  
#320182 Joo skulle vara bra med bilder, kan nog vara bra att dra om slangen till stödfoten också. Vi har nog dämpare på våran kran så skall kolla upp hur den är kopplad. Märkte du på nåt speciellt vis att den var felkopplad?
Joo det är nog på 540 när jag kör på 1300rpm.Har nog prövat att köra på 1000rpm på traktorn också men tycker det blir mest så att kranen blir snabb men man saknar precisionen då istället. Men det kan nog hända att man kan avhjälpa det med att ställa om parametrarna till kranen med för det behövs en tilläggsdel och den har vi inte skaffat ännu. Vill ha lite så att allt flyter jämnt hela tiden istället för att kranen är allt för snabb så man mister precisionen när man skall lasta och lossa.
Hur funkar annars den nerfällbara grinden på er vagn? Tar den i cylindern i vissa lägen om man har den nervikt och har nersänkt kranen mycket?

Som svar till gnisten83 så är däcken runt 95cm i diameter.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).