Avverkning (slutavverkning)

"körkort" på skogsmaskin

8 inlägg 4453 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

"körkort" på skogsmaskin

sakkis10  
#319996 Hej, denna tråd hittade jag ingen bättre kategori att posta den i därför är den här. Det är så här att jag ska gå transportgymnasium och då får man körkorten B, C, CE, krankörkort och en massa annat som inte hör hit. Jag undrar vad för "körkort" som krävs för att köra skogsmaskin?. Eftersom jag ska gå på det gymnasiet så får jag lära mig köra mycket kran eftersom att de är inriktade på skogstransporter så att köra skogsmaskin efter gymnasiet är inga problem :smile: .



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: "körkort" på skogsmaskin

tallen100  
#319999 Krävs väl inget körkort för det vad jag vet, men du ska nog inte tro att du kan köra skogsmaskin obehindrat bara för att du kan köra kran, det är mycket annat som tar tid att lära sej, körplanering är a och o. Men kranvana är nog ett stort plus iaf.

Användarvisningsbild

Re: "körkort" på skogsmaskin

sakkis10  
#320002 Japp jag förstår men det är så här att min morbror har skogsbruksfirma där typ min hela släkt jobbar och jag har varit med och åkt i princip hela mitt liv när jag varit ledig och lärt mig mycket därifrån :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: "körkort" på skogsmaskin

Tosca  
#320016 B-kort eller traktorkort för skotare, skördare är oregistrerade och då behövs inget körkort alls om jag förstått saken rätt.

Användarvisningsbild

Re: "körkort" på skogsmaskin

sakkis10  
#320020 Ok, så grönt kort är bara plus? :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: "körkort" på skogsmaskin

Tosca  
#320041 Nja, det underlättar nog.

Avatar Fallback

Re: "körkort" på skogsmaskin

Ferguson system  
#320042 Jeg vet ikke hvordan det er med skogsmaskiner i Sverige, men i Norge så må man ha Traktor førerkort og dokumentert opplæring på skogsmaskin. I tillegg så skal arbeidsgiver gi type opplæring på den aktuelle arbeids redskapen.

Användarvisningsbild

Re: "körkort" på skogsmaskin

sakkis10  
#320043 ok vet någon vad grönt kort på skogsmaskiner kostar ungefär?

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar