Motorsåg och handhållet

Val av motorsågskörkortklass efter AB?

20 inlägg 5892 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Val av motorsågskörkortklass efter AB?

Hema  
#319964 Ska man välja C eller S? Som jag har förstått det ingår hela S i C, men att man troligen klarar sig väldigt långt med S.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Val av motorsågskörkortklass efter AB?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#320018 Skillnaden är väl att rotkapningsbiten inte är med i "S"!! endast lite mer avancerad fällning än ab!...... Tror jag?? :roll:

Avatar Fallback

Re: Val av motorsågskörkortklass efter AB?

Jim_the_one  
#320026 Rotkappningsbiten är väl i allra högsta grad med i S då det är "Storm" kortet.

Det är avancerad fällning som inte är med i S utan behandlas i C. Däremot är allt i S med i C.

Så ta du C kortet om du har möjlighet.

Användarvisningsbild

Re: Val av motorsågskörkortklass efter AB?

mghg  
#320028 Instämmer med Jim_the_one.

Den stora skillnaden är att fällning av svårt bakåtlutande träd, som kräver montering av vinsch eller flera kilar, behandlas i C men inte i S.

Mer information: http://sakerskog.se/utbildning/motorsag ... klasserna/

Användarvisningsbild

Re: Val av motorsågskörkortklass efter AB?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#320033 Ja,ni har helt rätt! Bättre då att ta "c" när man ändå är ifarten kan man ju tycka! "s" känns väl sådär! Men kanske är nån krona billigare än "c"! Vad vet jag? fick mitt "c" i flingpaketet!! :wink:

Användarvisningsbild

Re: Val av motorsågskörkortklass efter AB?

mghg  
#320036
Huggarn skrev:Ja,ni har helt rätt! Bättre då att ta "c" när man ändå är ifarten kan man ju tycka! "s" känns väl sådär! Men kanske är nån krona billigare än "c"! Vad vet jag? fick mitt "c" i flingpaketet!! :wink:

Instämmer i att C är att föredra framför S. Har hört det sägas att när deltagarna själva får välja så blir det C. Min uppfattning är att S-kortet togs fram för att vissa aktörer tyckte att C-kursen är för omfattande och kostsam, de tyckte det var bra med en kurs som behandlade stormskador och vindfällda träd, men tyckte det var onödigt att behandla svårt bakåtlutande träd.

Användarvisningsbild

Re: Val av motorsågskörkortklass efter AB?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#320038 Man kan ju tycka att om man ska pyssla med vindfällen så borde man ju rent spontant tycka att det vore rätt bra att ha hyfsad kännedom om lutande träd, tryck hit eller dit, och spänningskrafter åt alla konstiga håll! Därför tycker jag att "s" känns rätt överflödigt! Men var o en gör ju som man vill enligt egen plånbok! :smile:

Användarvisningsbild

Re: Val av motorsågskörkortklass efter AB?

mghg  
#320040 Jag håller med dig Huggarn. Har dock fått uppfattningen att framåtlutande träd räknas som stormskada och ingår i S.

Avatar Fallback

Re: Val av motorsågskörkortklass efter AB?

stihl91  
#320051 S är en Light version av C där man hoppar över fällningen och endast lär sig träd i spänn som redan ligger ner. Jag rekommenderar att man väljer C kursen om man nån gång kommer fälla svåra träd.

Avatar Fallback

Re: Val av motorsågskörkortklass efter AB?

Jim_the_one  
#320053 Även sidolut å riggning/säkring av träd ingår i C.

Har inte i gått S kursen så vad den inte innehåller vet jag inte, framåtlut borde ju ingå då det ofta hänger träd på trekvart efter en storm.

S är mest framtagen till dom stackarna som springer framför skördare å losskapar Som jag förstått de.

Användarvisningsbild

Re: Val av motorsågskörkortklass efter AB?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#320055 Ja,kanske har du rätt!!?? Vad ska man med ab körkortet till då? Helt spikraka träd? Spikraka träd tillhör nog en minoritet skulle jag vilja påstå! Jaja. Blir nog bra! :roll:

Användarvisningsbild

Re: Val av motorsågskörkortklass efter AB?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#320057 Det ingick då ingen riggning/säkring på den "c" kursen jag gick!! Som tur är så har jag pysslat med sånt i ca 20 år innan "c" kursen uppfanns!! :wink:

Användarvisningsbild

Re: Val av motorsågskörkortklass efter AB?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#320061 Då jag nyligen genomgått S-kursen, så kan jag berätta vad som ingick i min kurs (1 heldag). Vi gick igenom stormkapet, öppet V-kap och urtag på trycksidan. De två sistnämnda kapmetoderna fick vi också öva på, liksom trappa ner, liksom att vrida loss fastfällda träd. Vi diskuterade även kana slana.

Sedan diskuterades lite kastsåg och vinschning, men inga direkta övningar ingick på dessa moment.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Val av motorsågskörkortklass efter AB?

Hema  
#320063
Huggarn skrev:Det ingick då ingen riggning/säkring på den "c" kursen jag gick!! Som tur är så har jag pysslat med sånt i ca 20 år innan "c" kursen uppfanns!! :wink:

Jamen vettu dagens träd o de där stormarna som blir pga. klimatförändringarna ställer helt nya krav på säkring serru. 8) :lol: :grin: :P

   TS
Avatar Fallback

Re: Val av motorsågskörkortklass efter AB?

Hema  
#320064
Niking skrev:Då jag nyligen genomgått S-kursen, så kan jag berätta vad som ingick i min kurs (1 heldag). Vi gick igenom stormkapet, öppet V-kap och urtag på trycksidan. De två sistnämnda kapmetoderna fick vi också öva på, liksom trappa ner, liksom att vrida loss fastfällda träd. Vi diskuterade även kana slana.

Sedan diskuterades lite kastsåg och vinschning, men inga direkta övningar ingick på dessa moment.
/Niklas

En dag, det lät trevligt.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).