Motorsåg och handhållet

lätt motorsåg.

89 inlägg 36297 visningar 20 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: lätt motorsåg.

Hema  
#319839
brassel skrev:Någon som testat Oregons batteriare?
Tror den var till salu för ca 3-4 kkr.
http://oregoncordless.com/product/chain-saw-cs250/

Finner alla seriösa batterimodeller intressanta, kanske borde få en egen avdelning?

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: lätt motorsåg.

brassel  
#319842 La in frågan på annan batteritråd.

Avatar Fallback

Re: lätt motorsåg.

Elfving  
#319859 Nu har ju Axwell redan hunnit komma med "rätt" svar, dvs http://www.verktygsproffsen.se/produkt/ ... sag-CS33EL

Man kanske kan argumentera att den är ålderstigen idag, men det kommer inte att vara en nackdel för svärfar som är gammal huggare.

Försök få låna ett testexemplar, du kommer att bli överraskad.

Avatar Fallback

Re: lätt motorsåg.

enav16  
#321097 Instämmer till fullo vad gäller Hitachi CS33EL/Tanaka. Körde den nyligen efter några månaders stillestånd. Gick igång på fjärde rycket, inget krångel, inget high-tech. Har använt den i sex år till grova träd (fällning och vedkapning), gallring och fällning av mindre träd. Att konstruktionen är litet äldre är ingen nackdel, tvärtom. Har bytt tändstift på den en gång! Den går och går, en reparation för 450SEK då en liten plugg lossnat, i övrigt ingen reparation alls! Har också en Husqvarna 550XPG inköpt i höstas. Där fick förgasaren bytas efter 5 minuter p.g.a krångel. Efter det har den dock gått riktigt bra men har bevisbörda kvar innan den kommer upp till Hitachi-divisionen.

Användarvisningsbild

Re: lätt motorsåg.

Erre  
#321099 Åf ska ta hem en hitachi cs 33 till oss. Så på fredag ska den inspekteras. :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: lätt motorsåg.

enav16  
#321104 Gött! :-BD

Användarvisningsbild

Hitachi Motorsåg CS33EL 2,1Kw / 2,8HK

traktorz  
#321182 Helt klart att denna Hitachi Motorsåg CS33EL 2,1Kw / 2,8Hk motorsåg är mycket intressant, då den bara är ett hekto tyngre än Stihls lilla proffssåg MS201!

Men att man då också får en såg med mer kubik för ett betydligt bättre vrid, samt större effekt som möjliggör att effektivt använda den robustare .325" kedjan!

Användarvisningsbild

Re: lätt motorsåg.

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#321214
traktorz skrev:MS241 är ju inte lättare än en 543XP(G), och särskilt inte efter att man bytt drev svärd och kedja till .325" standard.

För på en 2.2kW och 43 cc såg vill i alla fall inte jag ha någon klenare lågprofilkedja typ Picco.

Hoppet upp till de lättaste 50cc sågarna med de senares större flexibilitet, framgår vida mer lockande än dagens kompromisser i 43cc klassen, speciellt som det knappast är någon prisskillnad för det steget uppåt!

En 35 cc såg såsom Stihl 201, eller en fiktiv Husqvarna 540XP på 40cc, medför båda en mer radikal viktbesparing, låt vara att de då lämpligtvis utrustas med både lättviktssvärd och lågprofilkedjor.

Som förstasåg vill jag fortfarande framhålla någon i 50 cc klassen. Men att man måste ner till 35cc - 40cc klassen för att hitta en lätt såg, som ändå inte är en leksak, vilket t.ex. vår lilla MS192 på 30 cc trots allt är bara.


Sticker ut hakan lite o säger att den lättaste proffsågen på marknaden med värme idag är Stihl MS241.
543an håller inte proffsklass, det är en dekaltrimmad hobbysåg.
241an är för mig en värdig ersättare för gamla HVA242.

Om 201an fanns med värme eller det kommer en 540 med vanliga handtag o värme skulle jag nog inhandla en sådan.

HVA har seglat på grund rejält när det gäller sågar under 50cc för oss armsvaga skogsägare som kör måttligt men gillar kvalite o låg vikt

Magnus M

Användarvisningsbild

Re: lätt motorsåg.

Erre  
#321375 Då har hitachin inspekterats. Lätt och smidig. Liite plastig.
Men 2 års garanti och nästan halva prislappen mot stihl 201.
Ingen affär av någon såg idag.
Sova på saken. :wink:

   TS
Avatar Fallback

Re: lätt motorsåg.

tallen100  
#321376 Ser ut som en smidig liten sak.

Användarvisningsbild

Re: lätt motorsåg.

Erre  
#321377 4 kg.
13 svärd och. 325 kedja.
Helt ok. Hade gärna provkört den.

   TS
Användarvisningsbild

Re: lätt motorsåg.

svampbob  
#321379 Du behöver en specialmejsel för att justera förgasaren på den. Jag har inte kommit mig för att köpa den så nu har den stått nåt drygt år men annars är det en hyfsad såg och lite mer att köra med jämfört med 201an

Avatar Fallback

Re: lätt motorsåg.

axwell  
#321383
svampbob skrev:Du behöver en specialmejsel för att justera förgasaren på den. Jag har inte kommit mig för att köpa den så nu har den stått nåt drygt år men annars är det en hyfsad såg och lite mer att köra med jämfört med 201an

Vafalls, menar du "H" och "L", då har dom ändrat på det sen den hette Tanaka i Sverige.
Å andra sidan är det långt mellan gångerna som det behöver skruvas, säkert mycket längre tid än din stått.

Hoppas du kör med rapsolja till kedjan, berätta senare hur det gick att köra igång på nytt.

Användarvisningsbild

Re: lätt motorsåg.

svampbob  
#321386 Jag har haft min i några år och sist jag tittade så tyckte jag att det såg ut att behövas en dubbel D nyckel för att justerna. Min får för lite för mycket bränsle för att gå bra. I den är det nog mineralolja i mina andra sågar är det en ny olja som jag testar och är väldigt nöjd med och hoppas att den kommer ut på marknaden inom kort.

Avatar Fallback

Re: lätt motorsåg.

Betong82  
#321739 Hur många av er är det som köper såg med värme i handtagen och hur länge brukar det fungera för er ?
Vi har alltid köpt såg med värme i men tycker att det fungerar väldigt dåligt.
Funkar ett tag när dom är nya sen räcker det typ att det regnar ute och är lite fuktigt så slutar det att fungera.
Vi har mest kört husqvarna och har trivts med dom alltid men undrar om det är vanligt eller e det jag som gör något fel

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).