tor 05 mar 2015, 20:39#320008
Lite info bara:
JD´s IT4 är egentligen Steg3B inte Steg4 (som i USA kallas Tier4interim resp Tier4final)
Steg3B började gälla redan Jan 1 2011 för >130kW i Europa och USA.
Steg4 började gälla redan Jan 1 2014 för >130kW i Europa och USA.
Steg5 kommer eventuellt att börja gälla Jan 1 2019. Tror inte det är 100% beslutat när och vad det ställs för krav på avgaserna då.....
Det ser ut som om alla motortillverkare behöver använda SCR (AddBlue), mm för att klara Steg4 kraven.
Det går för t.ex JD med deras IT4 motor att klara Steg3B med DPF partikelfilter,kyld EGR (Kyld avgasåterföring till insugssidan) , variabel turbo, mm men inte Steg4.
Rottnes H21D finns med Steg4 JD motor och då används DPF Partikelfilter, kyld EGR, SCR /Add blue), variabel turbo, mm. Hela baletten.