Skogsmiljö och Trädlära

Varför är barr och löv gröna?

22 inlägg 12073 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Varför är barr och löv gröna?

anersimyra  
#319152 Under gårdagen diskuterades flitigt i media färgen på en klänning som visats på Facebook eller var det nu var. En proffessor förklarade det hela med biologi och fysik. Vad som glömdes bort var den oerhört stora skillnaden i färgupplevelse mellan olika datorskärmar.. :shock: jag har bilder lagrade vilka jag tänkt radera men som av olika anledningar blivit kvar. När jag sen öppnade dem på en 27" MAC..!!!!..så var där ju helt " nya " bilder.. :smile: :smile:

Användarvisningsbild

Re: Varför är barr och löv gröna?

Baggböla  
#319217 Det är väl en större gåta varför många löv blir röda istället. Så som jag har förstått det så är inte löven röda under sommaren, utan gröna och gula (karentonider ja eller hur det nu stavas), men det gula döljs tydligen av det gröna ljuset som tydligen reflekterar mer eller lättre. Men det röda är ett färgämne som aktivt bildas under hösten. Så om man tar bort klorofyllet och karentoeniderna ur löven på sommaren så är inte löven röda.

Men just funktionen av detta röda färgämne är väl inte helt klart, vissa säger att det är en varningsignal mot skadeinsekter, vissa säger att det är ett solskydd som behövs för att skydda löven när klorofyllets skydd är borta, ett skydd som ger lövet lite tid att återvinna mer näring ur lövet innan det faller.

Användarvisningsbild

Re: Varför är barr och löv gröna?

anersimyra  
#319307 Höstfärgerna varierar även i intensitet, hösten 2013 var extremt färgstark jämfört med hösten 2014 som var ovanligt blek.. :smile:

Avatar Fallback

Re: Varför är barr och löv gröna?

jannee  
#319313 Svaret är lika enkelt som genialt - klorofyllet. När klorofyllet avtar kommer de andra färgerna fram - så enkelt var det.

Användarvisningsbild

Re: Varför är barr och löv gröna?

anersimyra  
Användarvisningsbild

Re: Varför är barr och löv gröna?

Baggböla  
#319488
anersimyra skrev:Höstfärgerna varierar även i intensitet, hösten 2013 var extremt färgstark jämfört med hösten 2014 som var ovanligt blek.. :smile:



Om jag inte minns fel så ska det bero på temperaturen eller så var det ljuset. Dvs en klar höst sensommar så produceras mycket av det solskyddande röda pigmentet som heter någonting på A, vilket iofs är lätt att googla fram om man vill veta. Därav skillnaden mellan år, eller iallafall en av vetenskapens huvudteori.

Ett modernt tips till en ny bondepraktia, om sensommarn är solig blir löven röda. Men inte så användbart, men att gå efter rönnbären och planera för en kall och hård vinter för vintervägar och vintertrakter är nog inte så praktiskt det heller :wink:

Användarvisningsbild

Re: Varför är barr och löv gröna?

anersimyra  
#319510
Baggböla skrev:
anersimyra skrev:Höstfärgerna varierar även i intensitet, hösten 2013 var extremt färgstark jämfört med hösten 2014 som var ovanligt blek.. :smile:



Om jag inte minns fel så ska det bero på temperaturen eller så var det ljuset. Dvs en klar höst sensommar så produceras mycket av det solskyddande röda pigmentet som heter någonting på A, vilket iofs är lätt att googla fram om man vill veta. Därav skillnaden mellan år, eller iallafall en av vetenskapens huvudteori.

Ett modernt tips till en ny bondepraktia, om sensommarn är solig blir löven röda. Men inte så användbart, men att gå efter rönnbären och planera för en kall och hård vinter för vintervägar och vintertrakter är nog inte så praktiskt det heller :wink:
Det är riktigt att soliga, kalla, torra höstar ger kraftigt röda färger.. :smile:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).