Gallring

Mycket ved i skördarspåren

44 inlägg 19172 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Mycket ved i skördarspåren

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#319055
Fredrik Reuter skrev:Kontroversiellt kanske, men vad sägs om att skicka med 3% gratis vrak (eller om det innebär mer toppar, minskad avverkningskostnad en plusaffär) som får ligga till grund för schablon kollektivet som alltid dras av? :wink:


Tja, vi har 3% mån för vrak tror jag det är här, så det är samma sak. Visst, skicka med exakt 3% vreak d! :) Förresten, är det inte bara röta som det är mån på, inte annat vrak? Orkar inte kolla. :)

Malwa
Avatar Fallback

Re: Mycket ved i skördarspåren

Rushuggarn  
#319102 Lite filosofiska/ekonomiska tankar om detta.

Som entreprenör får jag betalt för levererad nettovolym, men skördarens ersättning grundas på medelstammen som räknas som bruttovolym/antal stam.

Exempel Gallring: 100 m3fub, 1000 stam huggna, = medelstam 0,1 m3fub/stam ger skördarpris 116 kr/m3fub

Med 5% vrak blir totala ers. för skörd: 95 m3fub x 116 kr/m3fub = 11020 kr

Med 0 % vrak och 5 m3fub kvar i skogen som kvistiga toppar sjunker medestammen till 0,095 m3fub/m3 och skördarpriset ökar till 119 kr/m3fub.

Då blir totala ers. för skörd: 95 m3fub x 119 kr/m3fub= 11305 kr

Med 5% vrak har skotaren skotat 5m3fub gratis och förlorat: 5 m3fub x 60 kr/m3fub= 300kr

Som entreprenör har jag alltså förlorat 600 kr på att "gå för långt ut på topparna".

För varje procentenhet jag kan minska mitt vrak tjänar jag 30 000 kr/år (Årsvolym tot. 20 000m3fub).

Det är bara att inse att hela systemet är gjort för att bolagen ska få in gratis ved.
Det är ju inte så att det ligger jättetravar med vrak utanför bruken.

På längre sikt tror jag att både skogsägare och entreprenörer förlorar på dessa gratisleveranser.

Användarvisningsbild

Re: Mycket ved i skördarspåren

Fredrik Reuter  
#319115 Hej,
Jag förstår dilemmat.
Men jag kan tycka det är lite hårddraget i uträkningen. Man borde inte få 5% extra vrak för att man drar ut toppen?!
När jag körde så försökte jag hålla lite koll och föra statistik, körde både med en äldre fil som hade 5cm toppdiameter och nya med 3cm. Kunde inte se någon skillnad i vrakprocent som gick att härröra med utdragen topp. Däremot tyckte jag det var spridda skurar hos inmätarna. Fina bestånd med bra upparbetning kunde ge högre vrakprocent än riktigt dålig dito, finns ingen logik. Ska försöka leta fram denna statistik, kan vara intressant för alla.

Skulle också vara kul att veta statistiken för netto eller brutto betalning för entreprenörer. Det jag körde var brutto.

Håller annars med dig att Skogsägarna och Entreprenörerna sitter i samma båt!

Avatar Fallback

Re: Mycket ved i skördarspåren

mummelman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#319138 Har aldrig upplevt att man får mer vrak av att man drar ut topparna. Då nästan all körning är på ackord så tjänar markägaren på att man drar ut topparna, om man inte behöver dem att köra på i blötan. Har inte koll på om förhållandet är det samma vid timmkörning. Däremot blir det oekonomiskt att plocka en massa klena stammar.
Har precis kommit hem efter att jag kört ett år åt SCA (stormkörning) och där ska topparna dras ut till 3cm och inga stam under 8cm får plockas.
Produktionsledaren var ut och kollade att man högg ut topparna och man fick statistik på hur många klena stam man plockade varje månad.
Allt detta är för att få så billig avverkning som möjligt och mer volym massa, men det ökar även min egen prestation så det är en win - win situation.

Avatar Fallback

Re: Mycket ved i skördarspåren

Skogen i boden  
#319145 Som sag intressant att läsa svaren från de som"begriper " och har erfarenhet av huggningsbiten . Om jag förstått allting rätt så vrakas det generellt några procent , säg att jag hugger 1000 fub massa som skickas till bruket som vrakar låt säga 3 % det blir då 30 mfub som jag inte får betalt för . Jag har kompisar som kör timmerbil , jag borde då ha rätt att skicka min kompis att hämta "mina" 30mfub som BORDE ligga på nån plan eftersom de inte går använda i produktion och därför vrakas . De borde ju iaf duga till ved eller är det ren stöld det handlar om ?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Mycket ved i skördarspåren

Fredrik Reuter  
#319149 Hej,
Flistuggen och massabruket tar allt, även vraket. Detta har vi diskuterat många gånger men det kan inte nämnas nog många gånger. Samma med barken fast jag vet att inte alla håller med. Barken är inte redovisad i affären men det är ett krav att den är med till industrin. Barken har ett stort värde.

Avatar Fallback

Re: Mycket ved i skördarspåren

Skogen i boden  
#319153 Alltså stjäl de av mig , ska bara av princip be att få hämta vraket när jag fått avräkningen

   TS
Användarvisningsbild

Re: Mycket ved i skördarspåren

Fredrik Reuter  
#319176 Hej,
Nja, därom tvistar nog de lärde.
Det är ju sk B2B som gäller (Business to Business) så kraven på dig som förhandlar för ditt företag är högre än om du ex gör affärer med ett företag som privatperson.
Men jag håller med, det är ju inte direkt jämlikt vid förhandlingsbordet och här finns mycket att göra. Det var delvis detta jag menade igår att skogsägare och entreprenörer sitter i samma båt. Samtidigt måste man ha viss förståelse för att skogsägarna, entreprenörerna och svenska skogsbolag också sitter i en gemensam större båt, vilt seglande på världsekonomins hav, så personligen tycker jag alla tre bör ha detta i åtanke.

En sak du skulle kunna säga vid nästa förhandling är att fråga om inmätt virke mäts genom kollektiv? Om ja, säg att du vill ha 5% upp på priset!

En annan sak, har ni förundrats över sambandet mellan att skogsbolagen inte gillar rotposter, "De blir för dyra", och att större skogsägare ofta säljer på rotpost?

Avatar Fallback

Re: Mycket ved i skördarspåren

Skogen i boden  
#319186 Gissar att man inte har nåt för att bråka med bolagen/ bruken . Men kan inte låta bli att efterlysa vrakat virke , anser att får jag inte betalt så är det min egendom .

   TS
Avatar Fallback

Re: Mycket ved i skördarspåren

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#319199
Skogen i boden skrev:Gissar att man inte har nåt för att bråka med bolagen/ bruken . Men kan inte låta bli att efterlysa vrakat virke , anser att får jag inte betalt så är det min egendom .


Glöm inte att hämta hålen mellan bitarna och att skrapa ur lösrötan. ;)

Vem skall betala för att sortera ut vraken?

Avatar Fallback

Re: Mycket ved i skördarspåren

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#319227
Skogen i boden skrev:Gissar att man inte har nåt för att bråka med bolagen/ bruken . Men kan inte låta bli att efterlysa vrakat virke , anser att får jag inte betalt så är det min egendom .


Det är den första avverkningen du säljer säjer du och det är ju väl om det kommer in nytt folk i branchen som orkar bråka om rättsrötan när vi gamla uvar har gett upp. Det man kan göra är att sälja sina avverkningar på fast rotnetto bruttovolym inkl vrak. I princip finns det inget vrak i skogen. Det finns bara dålig aptering, dålig upparbetning och dålig sortering. Plus kolllektivvrakningen givetvis. 😡

Avatar Fallback

Re: Mycket ved i skördarspåren

Skogen i boden  
#319232 Som sagt ny på detta , men gissar att eftersom det vrakas virke så sorterar någon ut det , och gissningsvis betalar alla vi som säljer vmfs löner . Att virke vrakas har jag förståelse för men inte att det dras av nån generell % . Och om det är så dåligt att det inte det inte går använda till nånting så borde det ligga enorma berg av vrak . Alltså används det till nåt och därför borde säljaren få nån kr av princip , kommer nog inte lägga nån energi på att bråka om det . Men ska för sakens skull ställa frågan till inköparen efter inmätning . I den avverkning jag sålt kommer om alla siffror jag läst stämmer vraket handla om nån tusenlapp och det kan jag leva med , avverkade mest för att få upp granen . Strikt ekonomiskt hade det varit bättre affär att sälja björken som långved men satans mycket mer arbete som jag inte riktigt hinner nu .

   TS
Avatar Fallback

Re: Mycket ved i skördarspåren

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#319241 Sä är det ju för dig och de flesta. Det handlar om någon tusenlapp per skalle och det tycker vi att vi kan leva med. För en större sågverkskoncern här så handlar det om cirka 2000 kubik om året som levereras till massabruken som gratisvirke. De kan leva med det också. Men de är inte glada. Massabruken är desto gladare.

Avatar Fallback

Re: Mycket ved i skördarspåren

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#319247 Skulle ni vilja betala för utsorteringen och transporterna fram och tillbaka om det gick? Blir ganska dyr hemved som skall till bruket och vända! :D

Avatar Fallback

Re: Mycket ved i skördarspåren

Skogen i boden  
#319250 Sortering / inmätning gissar jag att jag på nåt vis redan betalar . Hemtransporten skulle jag kunna ordna gratis med en kompis . Lär dock inte hända men funderar bara rent principiellt

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).