Motorsåg och handhållet

Hur ofta byta fil och mall?

30 inlägg 14363 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hur ofta byta fil och mall?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#305754 Tvätta menade jag naturligtvis...

Diska går bra, bensin ännu bättre. Bäst är ättika eller vinäger tyckerjag nog, men brukar tvätta i bensin först, sen doppa i Äppelcider vinäger.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Hur ofta byta fil och mall?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#305763
Mange skrev:Tvätta menade jag naturligtvis...


Jag undrade om det var något lokalt uttryck.

Mange skrev:Diska går bra, bensin ännu bättre. Bäst är ättika eller vinäger tyckerjag nog, men brukar tvätta i bensin först, sen doppa i Äppelcider vinäger.


Ok! Hur ofta då, efter varje filning?
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur ofta byta fil och mall?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#305766 Nejdå, kanske var 20:e...

Jag tar ett drag som rensar sen vrider jag filen ett halvt varv och filar tanden. Torkar filen innan nästa tand... Repetera...

Avatar Fallback

Re: Hur ofta byta fil och mall?

Fullgas  
#308457 Prova med täljstenskrita, funkar hur bra som helst.
Filarna håller mycket längre!

Användarvisningsbild

Re: Hur ofta byta fil och mall?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#308501 Jag får inte till det där med krita. In i filen är inga problem, men ut är inte lika lätt.

Avatar Fallback

Re: Hur ofta byta fil och mall?

Fullgas  
#308529 Kritan på filen hjäler till så att spånet inte fastnar lika mycket i filen.

Avatar Fallback

Re: Hur ofta byta fil och mall?

Pabene  
#308534 Under min lärlingstid som verktygsfilare så behandlade man filarna som dyra verktyg. Filar fick inte läggas tillsammans på bänken eller i lådan för att skydda filtänderna mot skador. En ny fil "skulle köras in" genom att fila mässing. På det sättet fick tänderna en skonsam "polering". Fina mässingsspån blir kvar i filen och mindre av stålspån fastnar senare i filen. För filning i vissa material användes krita på filen just för att spån inte skulle "klibba fast" mellan filtänderna. (Aluminium kan filas med T-röd på filen.) Det fanns då en slags borste som kallades filkarda. Den hade stålborst och jag tyckte att filarna blev sämre av att rengöras med kardan. En "stålborste" med bronsborst var det bästa om något fastnat i filen. De bästa filarna var då Svenska "Öbergs", jag har inte hittat lika bra filar nu för tiden.

Avatar Fallback

Re: Hur ofta byta fil och mall?

rikard_e  
#308548 jag tror jag sliter ner mallen till understödsklackarna innan jag sliter ner rullarna i gummi.

Filen rengörs med att dra den i handduk som totte säger, alt dra den över en magnet.

Avatar Fallback

Re: Hur ofta byta fil och mall?

Pabene  
#308594 Mera om filar och filning.
Filar tillverkas genom att maskinellt, med ett mejselliknande verktyg, ”hugga” fram tänder i ett stålämne. Stålämnet är då i ohärdat tillstånd. Tänderna blir inte så skarpa i detta moment. Fil-ämnet härdas nu till den hårdhet som en fil kräver. Filtändernas slutliga och nödvändiga skärpa erhålls nu genom att filen sänks ned i ett syrabad. Syran etsar bort material vinkelrätt ner i alla ytor. En upp-stukad tand förlorar material på flankerna och när etsningen gjort sitt kvarstår en mycket skarp men skör egg. Man kan tydligt se resultatet på en ny enkelhuggen sågfil om man tittar med en lupp.
Med en ny fil, kan man fila några tag i mässing. Då brister eggen på tänderna på ett mera skonsamt sätt. Lite av den nya skärpan förloras men tänderna håller sen mycket bättre och längre vid filning i stål.
Förr i tiden kunde begagnade filar lämnas in för en andra ”om-etsning”.

En lupp är också bra för att se filningens resultat på såg-kedjans tänder.
Jag har en Husqvarna 353G till vilken följde några kedjor. Jag har följt bruks-anvisningen för filning. Med luppens hjälp tycker jag att man kan se och göra lite mera för att få bästa resultat.
På en kedja jag har, sägs att tänderna har ett hård-krom-skikt. Som jag uppfattar det ska tanden filas så att kromskiktet håller ända ut och bildar yttersta eggen. Hårdkrom är så hårt att en fil inte biter, men genom att skiktet är tunt så verkar det fungera.
Såg-kedjor är ju härdade till precis den hårdhet så att de kan filas.
Bandsågblad görs med tandspetshärdade tänder och kan ju inte filas utan måste slipas. Finns såg-kedjor med motsvarande hårda tänder?

Användarvisningsbild

Re: Hur ofta byta fil och mall?

anersimyra  
#308598
Pabene skrev:Mera om filar och filning.
Filar tillverkas genom att maskinellt, med ett mejselliknande verktyg, ”hugga” fram tänder i ett stålämne. Stålämnet är då i ohärdat tillstånd. Tänderna blir inte så skarpa i detta moment. Fil-ämnet härdas nu till den hårdhet som en fil kräver. Filtändernas slutliga och nödvändiga skärpa erhålls nu genom att filen sänks ned i ett syrabad. Syran etsar bort material vinkelrätt ner i alla ytor. En upp-stukad tand förlorar material på flankerna och när etsningen gjort sitt kvarstår en mycket skarp men skör egg. Man kan tydligt se resultatet på en ny enkelhuggen sågfil om man tittar med en lupp.
Med en ny fil, kan man fila några tag i mässing. Då brister eggen på tänderna på ett mera skonsamt sätt. Lite av den nya skärpan förloras men tänderna håller sen mycket bättre och längre vid filning i stål.
Förr i tiden kunde begagnade filar lämnas in för en andra ”om-etsning”.

En lupp är också bra för att se filningens resultat på såg-kedjans tänder.
Jag har en Husqvarna 353G till vilken följde några kedjor. Jag har följt bruks-anvisningen för filning. Med luppens hjälp tycker jag att man kan se och göra lite mera för att få bästa resultat.
På en kedja jag har, sägs att tänderna har ett hård-krom-skikt. Som jag uppfattar det ska tanden filas så att kromskiktet håller ända ut och bildar yttersta eggen. Hårdkrom är så hårt att en fil inte biter, men genom att skiktet är tunt så verkar det fungera.
Såg-kedjor är ju härdade till precis den hårdhet så att de kan filas.
Bandsågblad görs med tandspetshärdade tänder och kan ju inte filas utan måste slipas. Finns såg-kedjor med motsvarande hårda tänder?

Traditionella sågkedjor med ett tjockare kromlager finns numera att tillgå. De ska hålla skärpan bättre än de med tunnare lager, ett problem kan vara att de är svårare att få riktigt vassa. Olika tillverkare har dessutom kedjor med olika hårdhet på hela tanden. Bäst skärpa fås på de mjukare varianterna. De vanligaste filarna i handeln är s.k intensive cut, en fil med kraftig avverkning alltså. Finhuggna varianter för extra hög skärpa är tyvärr ovanliga i handeln. Jag har noterat att t.e.x HVA i dag säljer filar tillverkade i Tyskland, de är förmodligen tillverkade av Pferd. Pferd och Wallorbe är väl de filar som kommer närmast en " Öbergare " i dag. Priserna på t.e.x 4,8 mm Pferdtillverkade filar varierar från 56 kr/ styck ( Esska.se ) till 11 kr/st ( säljes under namnet Red Mountain hos Svens Maskin ) Det vore sannerligen fint att komma över några " Öbergare," själv har jag endast några " nya " flatfilar liggande i oljat papper.. :smile:
Mvh Anders.

Avatar Fallback

Re: Hur ofta byta fil och mall?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#318983 prøvde Husqvarna si intensive cut her om dagen, synes ikkje at ho var så verst får prøva ho meir i veka og sjå etter kvart. Fremfor alt i 4.5 mm synes eg det kan vera vanskeligt å finne ei god fil. Vallorbe i 4.5 mm er ikkje like bra som vallorbe i 4,8 mm.

Avatar Fallback

Re: Hur ofta byta fil och mall?

bgl  
#318999 I tråden om skruvstycken för några dar sen skrev jag om den gamle kloke metallarbetare vi fick som slöjdlärare och hans många visdomsord. Instruktionen om användning av filar var noggrann!
1/ börja en ny fil med några kraftiga drag i en grov bit mässing.
2/ aldrig mer än ett drag i sekunden och samma filningshastighet genom hela rörelsen
3/alltid samma tryck mot materialet, aldrig starta eller avsluta filningen med filen " i luften"
4/förvara filen i ett läderhölster.

Användarvisningsbild

Re: Hur ofta byta fil och mall?

Erre  
#319011 Gammal filbok från 1969.

Avatar Fallback

Re: Hur ofta byta fil och mall?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#319016 Skulle ei tom patronhylsa duga som messing?

Avatar Fallback

Re: Hur ofta byta fil och mall?

bgl  
#319076 Om patronhylsan ska vara tom eller inte bestämmer du själv .
Allvarligt sagt: för att fylla filen med spån bör nog mässingsbiten vara grövre.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).