Avverkning (slutavverkning)

Ska markägaren få en skördarnota efter utförd avverkning?

68 inlägg 27033 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Ska markägaren få en skördarnota efter utförd avverkning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#318944
svea skrev:
Mangan skrev:Jag förstår på dig att du inte tycker entreprenören ansvarar för det jobb han/hon är anlitad att utföra?

Om den som skall utföra jobbet kollar en extra gång så det verkligen blev gjort, så har han/hon utmärkta möjligheter att planera in avslutning av jobbet när det passar honom/henne.

Istället för att göra 97% och hoppas att ingen upptäcker resterande som inte blev gjort.



Självklart har entreprenören ansvar för det! Men ibland är det väl bra med fakta och inte bara tycke också?


Fakta om vadå? Om det är entreprenörenas ansvar, så borde de ta en sväng på trakten när snön är borta, och inte låtsas som att det är markägarens uppgift.

Kvarglömt virke finns det här med, tex när skotaren lägger virket i ett dike som töar och fryser så att stockarna ligger under isen när lastbilen kommer.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Ska markägaren få en skördarnota efter utförd avverkning

bodaedet  
#318945 I ett fall som det sista du nämnde, är det nog åkarens ansvar. Bra om den som upptäcker det talar om, för om inte åkaren ser något virke så anmäler han objektet som klart.

Avatar Fallback

Re: Ska markägaren få en skördarnota efter utförd avverkning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#318959 Personligen tycker jag det är rätt dåligt att lägga virket i en liten "sjö", så det sjunker igenom. Kanske även skotarföraren skall ta en tur och kolla så alla högar han/hon har lagt upp är borta?

Avatar Fallback

Re: Ska markägaren få en skördarnota efter utförd avverkning

svea  
#318977
Mangan skrev:Personligen tycker jag det är rätt dåligt att lägga virket i en liten "sjö", så det sjunker igenom. Kanske även skotarföraren skall ta en tur och kolla så alla högar han/hon har lagt upp är borta?



Men isåfall, med ditt resonemang, borde det väl isåfall vara skördarföraren som ska kolla så inget virke blivit kvar i skogen - för det är ju den som lagt upp högarna där (:

Ett bra samarbete i hela kedjan är nog bästa receptet.

Avatar Fallback

Re: Ska markägaren få en skördarnota efter utförd avverkning

Skogen i boden  
#318978 Jag ska testa och maila min inköpare och se om jag får nån nota när de är klar med en post som påbörjades förra veckan

Avatar Fallback

Re: Ska markägaren få en skördarnota efter utförd avverkning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#318981
svea skrev:
Mangan skrev:Personligen tycker jag det är rätt dåligt att lägga virket i en liten "sjö", så det sjunker igenom. Kanske även skotarföraren skall ta en tur och kolla så alla högar han/hon har lagt upp är borta?



Men isåfall, med ditt resonemang, borde det väl isåfall vara skördarföraren som ska kolla så inget virke blivit kvar i skogen - för det är ju den som lagt upp högarna där (:


De får de gärna göra. Huvudsaken är att någon ser till att betalt arbete verkligen utförs iställt för att chansa på att någon annan hittar det...

Användarvisningsbild

Re: Ska markägaren få en skördarnota efter utförd avverkning

bodaedet  
#319009
Mangan skrev:Personligen tycker jag det är rätt dåligt att lägga virket i en liten "sjö", så det sjunker igenom. Kanske även skotarföraren skall ta en tur och kolla så alla högar han/hon har lagt upp är borta?


När virket ligger vid avlägg är mitt ansvar slut, men självklart ska man inte gömma virke i vattnet.

Avatar Fallback

Re: Ska markägaren få en skördarnota efter utförd avverkning

Skogen i boden  
#319843 Snabba ryck var det , averkningen klar inatt och skördarnotan i mailen kl 9 på morgonen .

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).