Skogsröjning

Röjningen om 10år

27 inlägg 11749 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Röjningen om 10år

Blivande snickare  
#318491 Varför får ni inte köra med kedjeröjaren i bolagssskog?

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Röjningen om 10år

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#318705
Blivande snickare skrev:Varför får ni inte köra med kedjeröjaren i bolagssskog?


Jag kommer inte ihåg vad det berodde på, stubbhöjden kanske? Eller att det ser ut som sk*t efter en midjeröjning :mrgreen:

Kedjesågen är ett bra exempel på hur sakta utvecklingen i skogsbranschen går och hur nya sätt att arbeta tas emot.
För att hålla mig till ämnet så tror jag att en viktig del i utvecklingen av bolagsröjningen är att entreprenörer börjar se sig själva som företagare, att man tar beslut baserade mer på sina egna förutsättningar och budgetar och inte bara står med mössan i hand när det förhandlas om kontrakt. De stora bolagen bör också se entreprenörerna som företagare och inte som anställda (slavar snarare) som går med på vad som helst.

På den privata sidan så tror jag som nån skrev tidigare att den lilla företagaren måste marknadsföra sig bättre, även mot utbor. När såg man senast en annons från en mindre skogsvårdsfirma?
De stora röjfirmorna som jag tror kommer att dyka upp kommer att gå via skogsföreningar och bolag och bryr sig inte om att fiska efter enstaka små objekt hos skogsägare. Eller så skulle jag ha gjort, lagt energin på att ha ett litet antal storkunder istället för många små.

   TS
Avatar Fallback

Re: Röjningen om 10år

åberg  
#318722
Blivande snickare skrev:Varför får ni inte köra med kedjeröjaren i bolagssskog?


Den är väl effektivare i ordentligt täta bestånd men inte på mer normala röjningar om jag fattat rätt. Det kanske har spelat roll för ett sånt beslut. Men jag spekulerar bara.

Avatar Fallback

Re: Röjningen om 10år

jannee  
#318732 Oberoende vilken entreprenör det gäller så dra jag i alla fall öron åt mig när jag ser deras annonser angående uppdrag i någon tidningen.
De duktiga eller duktigaste entreprenörerna hittar man via referenser från andra som är i samma bransch som en själv. Ett gott ryckte sprider sig som ringar på vattnet.
En duktig entreprenör behöver aldrig annonsera eller söka uppdrag - de väller i stället in.

Användarvisningsbild

Re: Röjningen om 10år

machonisti  
#318752
jannee skrev:Oberoende vilken entreprenör det gäller så dra jag i alla fall öron åt mig när jag ser deras annonser angående uppdrag i någon tidningen.
De duktiga eller duktigaste entreprenörerna hittar man via referenser från andra som är i samma bransch som en själv. Ett gott ryckte sprider sig som ringar på vattnet.
En duktig entreprenör behöver aldrig annonsera eller söka uppdrag - de väller i stället in.

Mitt i prick!

Användarvisningsbild

Re: Röjningen om 10år

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#318847
jannee skrev:Oberoende vilken entreprenör det gäller så dra jag i alla fall öron åt mig när jag ser deras annonser angående uppdrag i någon tidningen.
De duktiga eller duktigaste entreprenörerna hittar man via referenser från andra som är i samma bransch som en själv. Ett gott ryckte sprider sig som ringar på vattnet.
En duktig entreprenör behöver aldrig annonsera eller söka uppdrag - de väller i stället in.


Ja det funkar ju idag men i framtiden då, i de trakter där många skogsägare är utbor? Det är inte givet att utborna kommunicerar med varandra, det gör ju inte ens skiftesgrannarna nu heller ibland...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Röjningen om 10år

machonisti  
#318848
Palms skrev:
jannee skrev:Oberoende vilken entreprenör det gäller så dra jag i alla fall öron åt mig när jag ser deras annonser angående uppdrag i någon tidningen.
De duktiga eller duktigaste entreprenörerna hittar man via referenser från andra som är i samma bransch som en själv. Ett gott ryckte sprider sig som ringar på vattnet.
En duktig entreprenör behöver aldrig annonsera eller söka uppdrag - de väller i stället in.


Ja det funkar ju idag men i framtiden då, i de trakter där många skogsägare är utbor? Det är inte givet att utborna kommunicerar med varandra, det gör ju inte ens skiftesgrannarna nu heller ibland...
Nä de kan till och med titta i varsitt dike då de möter varann på vägen :lol:

Avatar Fallback

Re: Röjningen om 10år

jannee  
#318851 Avgörande i framtiden är nog hur intresserad och kunnig man är. Många s.k. utbor lejer nog bort ALL skötsel av sin skogsfastighet, samma som man gör med sina uthyrda flerfamiljshus, åt något bolag, sågverk eller skogssällskapet.
Bor man mer än 5 mil från sin ägda fastighet blir det oftast inte mycket bevänt med någon regelbunden skötsel, framförallt om mangårdsbyggnaden saknas eller är i sämre skick.
Sedan finns ju även dessa fanatiker som nästan offrar familjen för att få sysselsätta sig på sin fastighet. :grin:

Avatar Fallback

Re: Röjningen om 10år

hfab  
#318857 Om tio år är skogsvårds företag i Sverige antingen ett vackert minne eller gigantiskt stora.


jannee skrev:Oberoende vilken entreprenör det gäller så dra jag i alla fall öron åt mig när jag ser deras annonser angående uppdrag i någon tidningen.
De duktiga eller duktigaste entreprenörerna hittar man via referenser från andra som är i samma bransch som en själv. Ett gott ryckte sprider sig som ringar på vattnet.
En duktig entreprenör behöver aldrig annonsera eller söka uppdrag - de väller i stället in.


I den bästa av världar. ..

Har själv aldrig annonserat. Trots det väller det in FÖRFRÅGNINGAR.
Ytterst få av dessa förfrågningar leder till ett uppdrag :cry:
Det blir helt enkelt för dyrt för de aldra flesta privata markägare.

De uppdrag som trots allt väller in är hos stor bolagen. Men där tillämpas prissättnings anarki.

Om tio år är vi strävsamma dumskallar utbytta mot underbetalda över utnytjade utländska gästarbetare.
Och tro inte en sekund på att deras arbetsgivare följer samma spelregler som vi som försöker att hela tiden göra rätt.

För sakens skull...
Om någon entreprenör känner sig träffad och smutskastad, så ber jag om ursäkt.
Men jag tror inte att era avtal fullt ut klarar en granskning.

För sakens skull 2...
Har absolut ingenting emot utlänningar oavsett härkomst. Jag tycker att det är bra att dessa har möjlighet att komma till sverige och tjäna lite pengar.

För sakens skull 3...
Har heller ingenting emot ärliga strävsamma entreprenörer som ser möjligheter..

Avatar Fallback

Re: Röjningen om 10år

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#318861 Har du fått några svar på din platsannons?

Avatar Fallback

Re: Röjningen om 10år

hfab  
#318867 Hyfsat många. Problemet är att många inte förstår svenska.
Andra saknar erfarenhet. Ett fåtal har nödvändiga behörighetet.

Förstår inte riktig hur det kan komma sig att många ukrainare visar intresse, trots att dom inte ens kan engelska? ?

Avatar Fallback

Re: Röjningen om 10år

jannee  
#318869 Nöden har ingen lag. Vilket "skitjobb" som helst i Sverige med skitlön är en guldgruva för fattiga öststatare.
Det är just detta som oseriösa entreprenörer har tagit fasta på - och svenska fackföreningar har ingen ANING om vad som pågår, samma med svenska regeringen - detta hade de INGEN ANING om :oops: .
Det är de stora bolagen som lägger ribban med svenska regeringens goda minne.
Fri konkurrens men på olika villkor är den parollen. :mrgreen:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).