Traktorer och processorer

BM 430 - Urkoppling av varvtalsspärren?

31 inlägg 18662 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: BM 430 - Urkoppling av varvtalsspärren?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#318448 Finns egentligen inte bromsar på en 430 för 40km/h ,särskilt inte med last efter,om man nu inte har bromsad vagn.

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: BM 430 - Urkoppling av varvtalsspärren?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#318454 För att köra 40 måste den vara byggd och godkänd för det.

Avatar Fallback

Re: BM 430 - Urkoppling av varvtalsspärren?

tallen100  
#318485
Skogsola skrev:Ännu en teoretisk/ juridisk fråga men borde man inte idag fä trimma sin 430 till 40 km/h om man lyckas med det?

Jo det tror jag, det räcker ju som sagt att man sätter på några tum högre bakdäck så ökar ju hastigheten.

Avatar Fallback

Re: BM 430 - Urkoppling av varvtalsspärren?

Midgård  
#318521 Buster 400 som min far köpte 1966 hade som standard 28" bakhjulen (om jag minns rätt), men som många andra beställde han traktorn från början med 36" bakhjul samt Boxer 350 framvagn. Denna Buster gjorde 41 km/h när den var ny och det gör den fortfarande idag. Detta vid 2400 r/m på motorn. Med standarddäcken skulle den gjort 28,5 km/h (enl instruktionsboken). Skivbromsarna på Bustern är det inga problem med, förutsatt att de är riktigt justerade, så att de tar jämt på bägge bakhjulen. Men visst har man tungt släp måste man ta det försiktigt. Inte pga dåliga bromsar utan för att hjulen inte biter i vägbanan med tungt lass.

Avatar Fallback

Re: BM 430 - Urkoppling av varvtalsspärren?

Tosca  
#318538 Ett av kraven som ska uppfyllas för att en traktor ska vara godkänd för 40 är ju bromsar på alla hjul.

Avatar Fallback

Re: BM 430 - Urkoppling av varvtalsspärren?

Pe_Er_79  
#318549 Lite teknik funderingar igen då..
Här har vi det som ska vara elektromagneten om jag förstått saken rätt: https://dl.dropboxusercontent.com/u/110 ... C_0244.JPG
Och principen ser ut så här: När tändningslåset vrids på, så skickas 12v ner till brytarkontakterna i växellådan, så länge man håller sig i från högsta tillåtna varvtal (2000rpm?) på högsta växeln så skickas 12v vidare till elektromagneten på dieselpumpen. Men när man når högsta tillåtna varvtal på högsta växeln så bryter kontakterna i växellådan kretsen och elektromagneten får ingen spänning = elektromagnetens magnetverkan upphör och bränsle tillförseln begränsas. Förmodar att elektronikmagneten i sin tur påverkar en ventil eller liknande som begränsar bränsletillförseln, när elektromagneten saknar spänning.
Har jag förstått flödet korrekt eller har jag missuppfattat något?

Elektromagneten verkar sitta på plats med en låsring..förmodar att det går bra att demontera elektromagneten helt och hållet. Och sen montera en magnet med konstant magnetverkan?

   TS
Användarvisningsbild

Re: BM 430 - Urkoppling av varvtalsspärren?

hlb  
#318594 Man behöver inte ens ta bort elektromagneten. Permanentmagnet utanför (på) elektromagneten fungerar bra.

Avatar Fallback

Re: BM 430 - Urkoppling av varvtalsspärren?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#318654 Funkar nog snarare så att så fort du lägger i fyran så bryts strömmen och varvtalsbegränsaren hoppar in. Lite överambitiöst. De kunde nöjt sig med ställa ner pumpen lite på den traktorn som de typbesiktade. Så hade de gjort om det hade varit idag.

Avatar Fallback

Re: BM 430 - Urkoppling av varvtalsspärren?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#318656
Tosca skrev:Ett av kraven som ska uppfyllas för att en traktor ska vara godkänd för 40 är ju bromsar på alla hjul.


Inte alls. Det är få traktorer som har framhjulbromsar. Däremot så har man bromsverkan fram när framhjulsdriften är inkopplad men det har man sällan vid vägtransport.

Avatar Fallback

Re: BM 430 - Urkoppling av varvtalsspärren?

Tosca  
#318668 Fyrhjulsdriften kopplas automatiskt in vid bromsning.

Avatar Fallback

Re: BM 430 - Urkoppling av varvtalsspärren?

Pe_Er_79  
#318680
Skogsola skrev:Funkar nog snarare så att så fort du lägger i fyran så bryts strömmen och varvtalsbegränsaren hoppar in. Lite överambitiöst. De kunde nöjt sig med ställa ner pumpen lite på den traktorn som de typbesiktade. Så hade de gjort om det hade varit idag.


Överambitiöst..det är ju Volvo BM vi talar om! :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: BM 430 - Urkoppling av varvtalsspärren?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#318721
Tosca skrev:Fyrhjulsdriften kopplas automatiskt in vid bromsning.


Var har du skådat en så sofistikerad traktor? :lol: Inte på Valtras hederliga A-traktorer i vart fall.

Användarvisningsbild

Re: BM 430 - Urkoppling av varvtalsspärren?

Erre  
#318723 Deutzarna vi har på släktgården går fyrhjulsdriften i så fort du rör bromspedalen.
Ett jä... bök när man kör med lastaren på asfalt, alltså lastning lossning av något. Knakar fint i drivlinan.

Användarvisningsbild

Re: BM 430 - Urkoppling av varvtalsspärren?

hlb  
#318783 Fel Skogsola, min valtra A75 2009 kopplar in 4wd när jag bromsar.

Avatar Fallback

Re: BM 430 - Urkoppling av varvtalsspärren?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#318793 Min A75 från 2004 gör det inte. Den har en mekanisk spak för 4wd in och ur.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).