Vedmaskiner, flishuggar

bästa vedmaskin ??

75 inlägg 74685 visningar 24 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: bästa vedmaskin ??

prodilass  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#312235 Vad tror ni om K.T.S ved maskin?
Den klarar rätt så grov ved men verkar vara lite långsam och låg under när man ska rengöra från spån och stickor.

Trejon
Användarvisningsbild

Re: bästa vedmaskin ??

stegmaster  
#312251 Den er säkert ok, men på tok för dyr. Var vel nånstans rundt 350tkr om jag inte minns fel.


Här er en film til.


Användarvisningsbild

Re: bästa vedmaskin ??

Totte-70  
#318501 Det är visning i helgen och jag ska titta på en (Hakki Pilke OH27 El/TR) Pris 69 100,00 kr + moms
Detta blir min första processor :ugeek:
Någon som har tips på om jag ska välja El & Traktordrift eller bara Traktordrift?

Avatar Fallback

Re: bästa vedmaskin ??

Mr-Hemek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#318505 Jag har en 1x37 som har el/tr har själv aldrig andvänt pto driften då jag tycker el är helt överlägset
både i pris och bekvämlighet.

Användarvisningsbild

Re: bästa vedmaskin ??

vedmalen  
#318515 Hej! Ny här. Har en Hakki pilke 2x som jag haft i 11 säsonger och har processat ca 2000-2500m3fub. Jag är hur belåten som helst både med kapacitet och ett lågt servicebehov, har i princip bara bytt svärd och kedja. Tror jag är inne på tredje omg kilrep

Användarvisningsbild

Re: bästa vedmaskin ??

vedmalen  
#318520 har både traktor och eldrift, men har kört i princip allt på eldrift

Avatar Fallback

Re: bästa vedmaskin ??

Fiat 60-90  
#318529 Kör Pallax 35 el ergo. Valde den då den funkar med 16A säkring, går att köra på 10A om man är lite försiktig på den grövsta veden. Inga remmar som slits. Funkat utan problem i snart 10 år.

Avatar Fallback

Re: bästa vedmaskin ??

Sundvik  
#320373 Hoppar in på tråden för att se om någon har något att säga om Japa 385 Expert eller Pro. Jag börjar snart ha ringat in dessa som bästa alternativ för mig. Pilkemastern ogillar jag bl a för att de använder hydrauolja till kedjesmörjning, Hakki Pilke Easy har 10 kW elmotor och det kräver större säkringar än jag har, Palaxen är väsentligt dyrare än Japa vid samma utrustningsnivå.

Nu funderar jag mest över om klyvkraften, en återförsäljare har en 2 år gammal men oanvänd 385 Expert med 6 tons klyvkraft i lager som blir lite förmånligare än att ta en årsmodell 2015. Räcker det med 6 ton ifall man vill ha en 6-dels yxa eller ångrar man hastigt att man inte genast tog 8 ton, det kostar ca 4000 kr extra plus att det blir normalt nypris på maskinen.

Är det någon som vet hur det funkar med 16 A säkringar med en dylik maskin, elmotorn är 7,5 kW, borde väl vara samma elmotor som i Japa 375, min Logosolmotor som är 8 kW startar hur bra som helst och bränner inte säkringarna, trots att jag har jättelånga kablar på 2,5 mm/2.

Avatar Fallback

Re: bästa vedmaskin ??

elis  
#320390
Uvskogen skrev:Någon som har egen erfarenhet av en PW vedmaskin och vet om det går bra att kapa och klyva halvmetersved med den? I så fall är den nog ett alternativ för en 20-30 kubikare som jag.

Har ingen pw men en kina maskin som går jättebra, jag klipper drygt 40 cm och det mesta spricker som det ska. Bäst går det med färsk ved. Jag har lagt på extra plattjärn på klyvkilarna för bättre spräckning. Kör också omkring 20 m3s per år.

Användarvisningsbild

Re: bästa vedmaskin ??

loppan  
#320420 Lägg extrapengarna på en Palax ks 35a
Jag lånade en Japa 375a året innan köp men blev avskräckt av märkliga konstruktionslösningar och tveksam kvalité.
Japan käkade duktigt med 16 ampers säkringa dessutom,palaxen har gått fyra sesånger på samma säkring.
8 tons klyv är ett måste men borde vara 12 ton.
Jag har kört 6-700 kubik på den nu utan problem och det är fortfarande gott om färg kvar i klyven.

Användarvisningsbild

Re: bästa vedmaskin ??

Vedproducent  
#320503 Japas kvalitet och prestanda är usel. Undermåliga konstruktionslösningar och kvalitet så man bara blir så less på skiten...

Avatar Fallback

Re: bästa vedmaskin ??

Sundvik  
#320573 Jaha där ser man, är det ingen som har något bra att säga då om Japa 385. Är 375 och 385 samma maskin ens ?
Jag är ju bara en vanlig skogsägare som gjort arbetet med motorsåg och stående klyv hittills och mängderna kommer egentligen att bli väldigt blygsamma. Men armarna och axlarna värker mera för varje år så det är bekvämligheten jag är ute efter, ekonomiskt är det vansinne att skaffa en maskin, det vet jag men har man ett heltidsjobb på dagarna så är det bra med rekreation i skogen och vedbacken på helgerna.

Avatar Fallback

Re: bästa vedmaskin ??

brassel  
#320586 Är det blygsamma mängder kanske en Naarva S23 kan vara nått?

Avatar Fallback

Re: bästa vedmaskin ??

Hema  
#320596
Sundvik skrev:Jaha där ser man, är det ingen som har något bra att säga då om Japa 385. Är 375 och 385 samma maskin ens ?
Jag är ju bara en vanlig skogsägare som gjort arbetet med motorsåg och stående klyv hittills och mängderna kommer egentligen att bli väldigt blygsamma. Men armarna och axlarna värker mera för varje år så det är bekvämligheten jag är ute efter, ekonomiskt är det vansinne att skaffa en maskin, det vet jag men har man ett heltidsjobb på dagarna så är det bra med rekreation i skogen och vedbacken på helgerna.

Det går inte att se över ergonomin såsom din nuvarande situation ser ut? Har du ett kapbord i rätt höjd för motorsåg o står klyven tillräckligt nära att du slipper lyfta kubbarna?

Avatar Fallback

Re: bästa vedmaskin ??

jannee  
#320753 Har en Japa 375 köpte den i samband med Gudrunstormen. Inga större problem, dock är stoppen som bestämmer längden på bitarna bristfällig, för klent dimensionerad och sedan är mattorna ett kapitel för sig. Rent ut sagt rena skiten, varar inget alls och dyra i inköp, förhoppningsvis hittar jag mattor av hållbarare kvalitet.
Min är traktordriven - inga problem överhuvudtaget.
Har själv upparbetat ca 400 m3, för övrigt vandrar den runt lite bland grannarna, kanske totalt 2000 m3 ?.
Har ingen koll men flera omgångar mattor har köpts in + svärd och kedjor, verkar som en del sågar i grus. :mrgreen:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).