Motorsåg och handhållet

Välja sällan använd trädgårdsmotorsåg?

5 inlägg 2648 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Välja sällan använd trädgårdsmotorsåg?

kungsis  
#318411 Jag har en kompis som funderar på att skaffa en ny motorsåg. Han har hitills använt sig fars gamla. Frågan är hur de nya motorsågarna funkar att användas kanske bara någon gång om året. Enligt mig själv så är ju inte materialen så oberoende av ålder numera, dvs saker blir gamla även om de inte används och jag är även lite tveksam på hur det funkar med de nya sågarnas elektronik, om de står längre tider. Men det kanske inte är något att bekymra sig om och att istället acceptera läget? Kanske inte spelar någon roll vad man väljer? Tror väl att de äldre är bättre på så sätt och direkt ville jag rekomendera honom en gammal 242.a, men inser att det inte är något alternativ numera, när reserdelar till äldre sågar börjar försvinna. Hur ska man ställa sig till framtida reservdelstillgång? Kanske inte heller spelar någon roll vad man väljer, så länge som det är ett inarbetat fabrikat och kanske inte deras sämsta modell? Han vill ha kvalite och det innebär ju att han, förhoppningsvis, inte kommer att slita ut den, utan det är andra saker som kommer att begränsa livslängden. Tankar och erfarenheter välkomnas :smile:

Mvh
Kungsis



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Välja sällan använd trädgårdsmotorsåg?

totte  
#318418 Skulle väl inte rekommendera en av de nya med Autotune. Antar nämligen att en såg som skall gå i tillfälligt bruk knappast får möjligheten att "inställningsköras", dvs hårdköras i flera minuter.

Om nytt, köp en typisk farmarsåg utan elektronik, annars är väl en hygglig beg Hva 346, eller motsvarande Stihl eller Jonsered inte så dumt. En åsikt.

Användarvisningsbild

Re: Välja sällan använd trädgårdsmotorsåg?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#318431 En variant kan ju vara batterisåg, men det förutsätter att man också behöver ha häcksaxar och/eller trimmers också. Annars blir batterierna alldeles för dyra. Dessutom bör träden inte vara för tunga.

Finns det förresten eluttag i trädgården? Då kan kanske elsåg (230V sladd) kan fungera?
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Välja sällan använd trädgårdsmotorsåg?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#318453 En hobby såg i övre prisklassen låter nog rätt efter vad jag kan se.
Nåt i märkena för en eller två tusenlappar så du får service sen när du behöver.

Avatar Fallback

Re: Välja sällan använd trädgårdsmotorsåg?

kungsis  
#318564 Jag har föreslagit eldriven såg, men det verkar inte som att det var något som var ett alternativ. Ska kolla in Stihl sågar och se hur de är. Hade själv tidigare en nyare Jonsered som reservsåg och den kunde då stå länge, vilket resulterade i trasiga gummidetaljer 😡 . Det är bl.a därför som jag är tveksam till vad som är lämpligt.

Mvh
Kungsis

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).