Traktorer och processorer

Niab 5-15 b problem med längdmätningen

4 inlägg 5251 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Niab 5-15 b problem med längdmätningen

Morgan  
#318241 Jag har under senaste tiden haft problem med längdmätningen på min Niab 5-15 B. Siffrorna på displayen bleknar bort och syns väldigt dåligt och ibland inte alls. Har haft isär några kontakter och kollat men då blev det ännu sämre. Nu har den börjat räkna dubbelt 11, 22, 33 cm osv. Vad kan det bero på? Fukt nånstans eller jordningsfel? Är det nån annan som har haft liknande fel?



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Niab

mikael_s  
#318256
Morgan skrev:Fukt nånstans eller jordningsfel?

Högst troligt så. Öppna locket till lådan med displayen och torka ur med frugans hårfön. Brukar kunna bli en del kondens däri. Kanske vits att lägga i en sån där "torkpåse" som ibland kommer med elektronik man köper? Samma kan behövas vid mäthjulet, öppna plastpluggen och blås med varmluft.
Mät så du har full spänning (12V) fram till lådan och inga förhöjda resistanser mot jord. I och med att siffrorna dimmar känns det som att felet ligger i den lådan och inte i mäthjulet.

Jag hade problem med att mäthjulet inte räknade upp som det skulle och då var det kabeln ut till mäthjulet som var skadad.

Avatar Fallback

Re: Niab

Tosca  
#318327 Det går att göra en egen torkpåse, finns kattsand som heter silica gel, det är samma som i småpåsarna.

Avatar Fallback

Re: Niab

Morgan  
#318816 Har haft isär kontakten och lådan och blåst med varmluft. Sen funkar allt som det ska!
Tack Mikael_s för hjälpen!

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar