Vedmaskiner, flishuggar

Kedjeolja v/s hydraulolja

12 inlägg 10327 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kedjeolja v/s hydraulolja

Sundvik  
#318027 Var och kollade på en mobil Hawk maskin i dag, och förutom att den hade stått oanvänd i 8 år så undrade jag över kedjans smörjning, hur är det, ni som har erfarenhet av att hydrauloljan smörjer sågkedjan, funkar det faktiskt ? Jag tror att jag läst något om att det inte är det mest hälsosamma att stå i hydrauloljans dimma.
Maskinen är väl annars en tvillingmodell till Japa 300, fast spegelvänd med 4 kW elmotor, precis vad jag söker, men när den hade stått oanvänd så länge så tappade jag nog det mesta intresset. Priset är 38 000 kr.
Enligt ägaren använd till ca 50 kubikmeter ved under år 2006 och sedan inget alls.

Var nog dåligt målat tyckte jag eftersom så mycket färg var bortskavad efter 9 dagar bruk :)

Jag gav ett bud i alla fall på 30 0000 kr, motsvarande maskin finns ju bara inte till salu och det finns ingen risk att säljaren läser detta eftersom han bara pratar finska, det brukar oftast vara så i Finland.

Kom gärna med kommentarer angående detta men egentligen undrar jag mest över oljan, med en separat kedjesmörjning kan man ju ha rypsbaserad olja om man vill.



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Kedjeolja v/s hydraulolja

hakki  
#318091 rypsoljan blir väl ganska trögflytande vid lägre temperaturer....

Avatar Fallback

Re: Kedjeolja v/s hydraulolja

Blivande snickare  
#318124 Nope, ändrar inte just nåt ända ner till dryga minus 20, blev dock stelfrusen i -25 var det väl, nån som minns bättre från axxwells å kses tester?

Avatar Fallback

Re: Kedjeolja v/s hydraulolja

axwell  
#318135
Blivande snickare skrev:Nope, ändrar inte just nåt ända ner till dryga minus 20, blev dock stelfrusen i -25 var det väl, nån som minns bättre från axxwells å kses tester?


Ryps vet jag för lite om, bara att egenskaperna påminner rapsens, rapsolja får inte kallas rypsolja, vet inte varför.
Tvärtom sägs vara OK :roll:

Biologisk hydraulolja har rapsolja som bas så i det här läget skulle jag provköra med en begränsad volym, fast inte under miniminivå, raps efter att ha tömt maskinen på den ursprungliga oljan.
För smörjningens del duger raps gott och väl, vet inte om ren rapsolja skummar för mycket efter att ha högtryckspumpats :|
Stämmer bra med -20 grader, kan förbättras lite med 10 % etanolsprit (T-röd eller bioetanol á 20 kr/l http://www.biltema.se/sv/Hem/Inredning/ ... ol-368011/
Under -25 grader känner jag bara till inblandning av lysfotogen eller diesel, fast då är du ju tillbaks på ruta "ett" ur miljöaspekt.
Av det jag sett händer det inte mer än att oljan kan frysa, sen tuffar det på som vanligt igen.

Användarvisningsbild

Re: Kedjeolja v/s hydraulolja

svampbob  
#318146
axwell skrev:
Blivande snickare skrev:Nope, ändrar inte just nåt ända ner till dryga minus 20, blev dock stelfrusen i -25 var det väl, nån som minns bättre från axxwells å kses tester?


Ryps vet jag för lite om, bara att egenskaperna påminner rapsens, rapsolja får inte kallas rypsolja, vet inte varför.
Tvärtom sägs vara OK :roll:

Biologisk hydraulolja har rapsolja som bas så i det här läget skulle jag provköra med en begränsad volym, fast inte under miniminivå, raps efter att ha tömt maskinen på den ursprungliga oljan.
För smörjningens del duger raps gott och väl, vet inte om ren rapsolja skummar för mycket efter att ha högtryckspumpats :|
Stämmer bra med -20 grader, kan förbättras lite med 10 % etanolsprit (T-röd eller bioetanol á 20 kr/l http://www.biltema.se/sv/Hem/Inredning/ ... ol-368011/
Under -25 grader känner jag bara till inblandning av lysfotogen eller diesel, fast då är du ju tillbaks på ruta "ett" ur miljöaspekt.
Av det jag sett händer det inte mer än att oljan kan frysa, sen tuffar det på som vanligt igen.


Ryps är väl en annan växt än Raps det brukar åtminstone talas om Raps och Ryps.

Avatar Fallback

Re: Kedjeolja v/s hydraulolja

Tosca  
#318206 Tanken är väl att ha ett eget oljesystem enbart för kedjesmörjningen?

Användarvisningsbild

Re: Kedjeolja v/s hydraulolja

totte  
#318302
svampbob skrev:Ryps är väl en annan växt än Raps det brukar åtminstone talas om Raps och Ryps.


Stavas "rybs", men uttalet blir ju lika som för "raps". Närbesläktade växter. Rybsen odlas numera i mycket liten skala. Nya härdigare sorter av höstraps har tagit över. Nördfakta som troligen inte har nån betydelse för vedmaskiner.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Rybs

Avatar Fallback

Re: Kedjeolja v/s hydraulolja

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#318310 F-n, han har redan blitt en inbiten skaunebounde! ;)

Avatar Fallback

Re: Kedjeolja v/s hydraulolja

Sundvik  
#318367 Nu har jag nog avskrivit maskinen som startade tråden och börjat fundera på något större och nyare, i samband med detta så måste jag kolla upp med er som har Pilkemaster EVO, har den separat kedjesmörjning eller smörjer även denna med hydrauloljan ? Har läst i några gamla trådar på Maskinisten att Pilkemaster skulle använda hydrauloljan och det känns nog lite för simpelt för denna maskin, hoppas EVO modellerna har kommit bort från detta.

Känns just nu att det står mellan el/traktor versionerna av Japa 355 och EVO 36. Är också lite osäker på om det verkligen räcker med tröga 16 A säkringar för jag har bara 2,5 mm2 kablar men min Logosolmotor på 7,5 kW startar hur bra som helst utan att bränna säkringarna.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kedjeolja v/s hydraulolja

totte  
#318416
Mangan skrev:F-n, han har redan blitt en inbiten skaunebounde! ;)


Nä, inte riktigt, men jag är startsnabb på Wikipedia :ugeek: :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Kedjeolja v/s hydraulolja

Tosca  
#318443 EVO 36 smörjer med hydrauloljan, men ska inte vara så svår att bygga om, en mekanisk rörelse påverkar pumpslangen vid kaprörelsen, vilket innebär att man enkelt kan sätta ner slangen i en dunk och suga ur den istället.

Avatar Fallback

Re: Kedjeolja v/s hydraulolja

adahlm  
#322829 Byggde nyligen om kedjesmörjningen på en pilkemaster. Bilder finns på https://www.maskinsten.net/viewtopic.ph ... &p=2638881 (nedre delen av sidan. - även lite andra modifieringar på pilkemastern.)

Gäller att ha en plugg färdigt till hands då man lossar på slangen annars blir det en massa olja på golvet. Gängan på pluggen är M10x1mm. Byggde tank av ett 150x100x5-rör, ca. 300mm långt.

Före modifikationen fanns även risken att råka tappa ut hela hydraultankens innehåll om den lilla 6mm plastslagen skulle ha gett efter av nån orsak.

Har nu kört på med rapsolja och det funkar fint.. Ca. 20m3s som bäst med samma ked utan att byta/vässa emellan.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).