Traktorn i skogen

Sortimentskiljare på skogsvagn??

55 inlägg 20435 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Sortimentskiljare på skogsvagn??

Seb macahan  
#309841 Jag har lite funderingar på att bygga sortiments delare till min Kesla-vagn. Undrar om någon gjort det innan och om det finns lite tips att få? Jag tänkte bygga dem liknande de som sitter på komatsu skotaren i filmen nedan, fast inte fällbara.


Kesla har en liknande produkt att köpa till som tillbehör men den känns lite liten för o fylla mitt syfte. Se länk nedan: (dem kallar det för lastfördelningselement)
http://www.kesla.fi/sv/metsapesavaunun-lisavarusteet

Jag har ett antal utslitna Hardox-skär från mina plogrundor som jag tänkte använda. Infästning är tänkt liknande Kesla´s lösning men med avdelaren mer lik Komasu-skördaren. Vad tror ni flipp eller flopp? :roll:



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Sortimentskiljare på skogsvagn??

Vardon  
#309860 Kör med en patu vagn. Där har vi gjort 2 fyrkantrör som man bara hakar i ett större rör. Främre staken var lite tight så där är fästet halva röret.

Tar en del volym på vagnen, men är smidigt ibland när man ska köra och det ligger blandat, så slipper man få stockarna ovanpå 3 meters veden. Kan lasta av hög för hög.

Nackdelen är ju att det tar plats, så jag försöker använda den tillsammans med någon form av stockar så brukar ändå vikten bli så mycket för en liten traktor att det riskerar bli problem.

Stackarna är även försedd med 2 innerstakar och så färdiga bultar i traktorn för att skicka upp dem.

Användarvisningsbild

Re: Sortimentskiljare på skogsvagn??

Seb macahan  
#315528 Nu är de klara på ritbordet och tillverkning i full gång. Jag återkommer med nån bild och utvärdering om någon skulle finna det av värde o veta... Jag har i alla fall många gånger stört mig på att inte kunna dela upp sortimentet på vagnen utan o behöva blanda. Vi får se om detta funkar lika bra som mitt pannlampsfäste för huggarhjälm vid röjning :cry:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sortimentskiljare på skogsvagn??

Vardon  
#315555 Ja jag kom på det när jag faktiskt lassade av lasset på bilden att även om de tar en del plats så är det smidigt om de tar så mycket plats att gripen går smidigt ner för att tömma lasset.

Avatar Fallback

Re: Sortimentskiljare på skogsvagn??

curre  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#316595 Så här ser sortimentdelaren ut på våran Vreten. Man har svetsat ett större rör med botten i på centrumröret som man ställer rören i. Detta var tillval när vi köpte vagnen.
SAM_2106.JPG
SAM_2109.JPG
SAM_2110.JPG
SAM_2111.JPG

Användarvisningsbild

Re: Sortimentskiljare på skogsvagn??

Seb macahan  
#318198 Nu är mitt försök klart för avprovning. Kände att jag var tvungen o visa mitt alster för er så det får bli lite bilder i mörker. Det var inte roligt o få hål i skäre stålet från snöbladet. Vi får se hur det funkar i skogen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Sortimentskiljare på skogsvagn??

Tosca  
#318217 Var försiktig när det bryter i den, det är ganska sprött material som lätt går av.

Användarvisningsbild

Re: Sortimentskiljare på skogsvagn??

Seb macahan  
#318249
Tosca skrev:Var försiktig när det bryter i den, det är ganska sprött material som lätt går av.


Det är inte mina tidigare erfarenheter, har vart hur segt som helst o näst intill oomöjligt att forma om eller knäcka. Har du knäckt liknande stål? Det är inte Hardox eller Weldox, ska tydligen vara nått annat.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sortimentskiljare på skogsvagn??

Vardon  
#318258 Spännande att höra vad du tycker. Jag gillar som sagt sortiment på vagnen men jag kör inte så stora lass heller. Men smidigt när man hugger stock för egen såg och ved.

Avatar Fallback

Re: Sortimentskiljare på skogsvagn??

Tosca  
#318329 Okej, jag trodde det var Hardox, det är den jag har erfarenheter av.

Användarvisningsbild

Re: Sortimentskiljare på skogsvagn??

molnia  
#318341 ska bli intressant att få höra ditt omdöme om detta Seb Macahan. Har tidigare sett keslas "sorteringsavdelare" i brochyren. ringde för att kolla på pris, de visste först inte vad jag pratade om för de kallar den för "lastfördelningselement" :shock: . . Har för mig att de kostar ca 850 kr st exl.

Har du bultat dina stöttor så de inte kan vrida sig?

Användarvisningsbild

Re: Sortimentskiljare på skogsvagn??

Seb macahan  
#318344 Jag har hört att stålet ska heta Manga-stål, i folkmun kallas det Hardox. Vi får se, dom får kalla det vad dom vill men det håller ju för o kasa över skarvarna i kantstenen på trottoarer i 30knyck mil efter mil å borde dom hålla för o dängas till med en grip o en stock lite då och då.
Stöttorna är inte fastbultade, dock så är fästet till "svärdet" gjort med marginal så själva "svärdet" kan flexa ca 7-10cm i överkant och 3-5cm i längsled. Fästet på stakarna sitter fast med butltförband medans hela stöttan är vridbar i sitt fäste. Jag tycker också detta ska bli intressant. Vi får se när jag hinner ut o prova.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sortimentskiljare på skogsvagn??

hlb  
#318351 Skulle en bladfjäder från en gammal lastbil vara bra? Den böjer sig ju lite och utökar utrymmet när det behövs.

Avatar Fallback

Re: Sortimentskiljare på skogsvagn??

Tosca  
#318357 Manganstål är det nog då, stålet legeras med mangan och man får då ett material som härdas av slag och nötning.
Hardox och andra liknande varumärken legeras med bor istället, vilket ger ett material som är hårt från början.
Vid uppvärmning tappar borlegerat stål sin hårdhet.

Användarvisningsbild

Re: Sortimentskiljare på skogsvagn??

Fredrik Reuter  
#318404 Ju mer man slår på Mangan desto hårdare blir han alltså? ( ursäkta, orkade inte låta bli ) :shock:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).