Motorsåg och handhållet

Svårstartad motorsåg

20 inlägg 13151 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Svårstartad motorsåg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#318159 Startgasläge och startgas är olika. Startgas använder man inte på mororsåg, bättre p slå lite bränsle på filtret...

Startgasläget SKA användas, det finns där áv en anledning. Perfekt just vid tillfälle där choke är förmycket och utan är förlite!

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Svårstartad motorsåg

mghg  
#318171 Ur instruktionsboken för Husqvarna 346 XPG: "Startgasläge erhålles genom att ställa chokereglaget i chokeläge och åter skjuta in det." Uppenbarligen avsåg jag och Mange samma sak.

Tack åberg för ditt förtydligande om att startgas kan tolkas som något annat, jag förstod inte varför tallen100 manade till försiktighet :wink:

Användarvisningsbild

Re: Svårstartad motorsåg

totte  
#318307 Det är ofta så att en halvvarm motor är svår att få igång. Den är för kall för att starta direkt men ger man den choke blir den sur. Startgasläge hjälper ofta på det, den får lite mer bensin men också mer luft så den inte blir sur.

Om inget av tipsen hjälper så är det väl dags för en stor genomgång av sågen, membran, bränsleledningar och förgasarrengöring.

Avatar Fallback

Re: Svårstartad motorsåg

Knekt  
#318311 Böt stiftet på sågen idag när jag högg lite ved. Verkar som det var felet. :grin: Använde även startgasläget, vet inte om det gjorde nån skillnad, men värt att köra med det oxå... Fick tyvärr avbryta pga ymnigt snöfall och Skid-VM. Nya tag imorrn... :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Svårstartad motorsåg

totte  
#318417 Låter lovande, berätta hur det gick när du kört lite mer :-BD

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).