Trädfällning (arborist)

Trädfällning - en bra träningsform

569 inlägg 221379 visningar 34 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Trädfällning - en bra träningsform

Hema  
#304882
svampbob skrev:Var ute och tränade med sågen idag men fy tusan vad blöt och kall jag blev i regn och snösörjan som rann ned från granarna.

Lät inte som någon höjdare, men desto skönare och komma inomhus o få värma upp sig.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Trädfällning - en bra träningsform

machonisti  
#317886 Tycker nog att trädfällning är en bra träningsform åtminstone för en soffpotatis som mig. Säsongen inleddes med att hugga en till två stihl 200 tankar. Nu överlever jag 5 tankar och orkar dessutom såga 5 följande dag. Problemet är vad skall jag göra för intressant efter skogssäsongen. Tjälen går ur marken så det är snart slut oavsett om man vill eller inte.

Kanske borde ge mig på röjning fastän jag inte tycker det är lika roligt som att gallra.

Användarvisningsbild

Re: Trädfällning - en bra träningsform

svampbob  
#317945 Ja visst är det bra träning. Jag högg i princip sju dagar i veckan tidigare i vinter men nu måste jag återigen jobba mina 40 tim i veckan. Har tur och jobbar bara 4-dagars vecka så det blir ändå tre i skogen. Jag märker att jag blir rastlös i kroppen nu under dom skogsfria dagarna.

Användarvisningsbild

Re: Trädfällning - en bra träningsform

Huskyman  
#318102 Kan man få sågnings-abstinens?
Jag vaknade upp en natt när jag förgäves försökte starta min 346:a i sömnen.
Den triskades den jäkeln och när jag slog armbågen i väggen i ett frenetiskt försöka att starta fanskapet så vaknade jag....
Tydliga tecken på att det är dags att såga.. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Trädfällning - en bra träningsform

Blivande snickare  
#318118 Ja eller tvärtom, ta en semester :roll:

Användarvisningsbild

Re: Trädfällning - en bra träningsform

machonisti  
#318137
Huskyman skrev:Kan man få sågnings-abstinens?
Jag vaknade upp en natt när jag förgäves försökte starta min 346:a i sömnen.
Den triskades den jäkeln och när jag slog armbågen i väggen i ett frenetiskt försöka att starta fanskapet så vaknade jag....
Tydliga tecken på att det är dags att såga.. :mrgreen:

:lol: :lol: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Trädfällning - en bra träningsform

JensSkoog  
#318139 Nästa gongen du ska starta en såg i drömma, så får du låna min MS200 - den startar alltid på första draget! :mrgreen: :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Trädfällning - en bra träningsform

Peteflamingstar  
#318149 Fick bryta o bända med Stalp och kilar för o få omkull åtta eländigt stora tomtträd igår, har ont i nästan alla kroppens muskler idag... Motionerade lite lagom med huggning åt Länsstyrelsen idag, mer kroppsvåld sägs ju bota träningsvärk!

Avatar Fallback

Re: Trädfällning - en bra träningsform

Hema  
#318240
Blivande snickare skrev:Ja eller tvärtom, ta en semester :roll:

Hehe

Användarvisningsbild

Re: Trädfällning - en bra träningsform

Huskyman  
#318268
JensSkoog skrev:Nästa gongen du ska starta en såg i drömma, så får du låna min MS200 - den startar alltid på första draget! :mrgreen: :mrgreen:

En Stihl? Oj, då kommer jag ju få mardrömmar....... :surp: :grin:

Avatar Fallback

Re: Trädfällning - en bra träningsform

Krokmark  
#318280 I söndags blev det ca 4 h i skogen med vindfällen.
Bara blötmark så varken maskin eller häst kan hjälpa till så det fick bli manuellt.
Drog ihop ca 2 kbm så nu är kroppen lite småöm...
Längtar redan till nästa gång.

Användarvisningsbild

Re: Trädfällning - en bra träningsform

amigo  
#370382
1454412837_dsc_0180.jpg
1454412634_dsc_0177.jpg
Det blev många timmar i en sur mosse med vindfällen i helgen, som jag körde direkt till sågen :smile: fick även ta loss ett hjul på kärran för att åka och pumpa i luft. Nu börjar kroppen vänja sig efter 4:e helgen i rad i skogen :wink: snart är man i form igen :grin:

Användarvisningsbild

Re: Trädfällning - en bra träningsform

svampbob  
#370389 Det är ännu bättre träning att handpumpa däcken. Jag fick handpumpa ett däck i höstas på traktorn skogsvagn. Dagern efter funderade jag på varför jag var så trött i armen :lol:

Användarvisningsbild

Re: Trädfällning - en bra träningsform

JensSkoog  
#370408 Tagit ner några upphängda vindfällen och några björkar som var klämd in i mellan granarna, huggit, apterad i tre meters längder och dragit mestadelen fram till väg. , och lyckligvis har jag en "tvåbent Oxen" - min son - som kommer och drar fram dom stora som jag inte orkar med själv. Blev ett par kubikmeter på fem timmar, och det är träning nog för idag :lol: Men det känns härligt!
1454425108_vedgall_02_02_16_(4).jpg

Användarvisningsbild

Re: Sv: Trädfällning - en bra träningsform

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#370499
JensSkoog skrev:Tagit ner några upphängda vindfällen och några björkar som var klämd in i mellan granarna, huggit, apterad i tre meters längder och dragit mestadelen fram till väg. , och lyckligvis har jag en "tvåbent Oxen" - min son - som kommer och drar fram dom stora som jag inte orkar med själv. Blev ett par kubikmeter på fem timmar, och det är träning nog för idag :lol: Men det känns härligt!
1454425108_vedgall_02_02_16_(4).jpg
Låter som en perfekt dag! Trevligt att nyttja "Oxen", det försöker jag med så ofta det går. Tyvärr har nu jag och skogen fått konkurrens av en vacker kvinna så han är svårfångad!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).