Motorsåg och handhållet

Kedjefett istället för olja på motorsåg?

29 inlägg 10263 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Kedjefett istället för olja på motorsåg?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#318046
Hema skrev:För batterisågarna, vore det ju smidigt, slippa ha med sig en dunk.


Å andra sidan räcker ju oljetanken på 536 Li XP till 3 stycken 3,0 Ah-batterier, så behovet av fettsmorning är inte jättestort på 536 Li XP. Hur behovet ser ut på Stihls batterisågar vet jag ej.
/Niklas

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Kedjefett istället för olja på motorsåg?

bgl  
#318060 Hej Fredrik
Du skriver själv om en förpackning typ Lypsyl, verkar lite inside. Var det bara "ett skott från höften" eller har Du själv mer information?
Främsta problemet är nog att hålla svärdspåret rent. Oljan tvättar ur lättare än fett.

Användarvisningsbild

Re: Kedjefett istället för olja på motorsåg?

Fredrik Reuter  
#318065 Hej,
Nej, ett rent skott från höften från min sida.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kedjefett istället för olja på motorsåg?

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#318067 http://www.simatec.com/products/simalube-lubricator/

Minsta storlek 15ml.

Om sågen har en ventil som klarar av att öppna mot patronens tryck vid start så borde det kunna funka !!!!

Magnus M

Användarvisningsbild

Re: Kedjefett istället för olja på motorsåg?

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#318069 Patronen verkar ha ett max tryck på 5bar. Borde kunna gå o lösa.

Magnus M

Avatar Fallback

Re: Kedjefett istället för olja på motorsåg?

Hema  
#318082
Niking skrev:
Hema skrev:För batterisågarna, vore det ju smidigt, slippa ha med sig en dunk.


Å andra sidan räcker ju oljetanken på 536 Li XP till 3 stycken 3,0 Ah-batterier, så behovet av fettsmorning är inte jättestort på 536 Li XP. Hur behovet ser ut på Stihls batterisågar vet jag ej.
/Niklas
Tänkte det var smidigare att slippa dunk öht. och ha en liten fettspruta ist. Med bensinarna, så har man ändå en dunk med sig.

Användarvisningsbild

Re: Kedjefett istället för olja på motorsåg?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#318227 Olja har mer än egenskaper än att minska friktion. Den absorberar och leder bort värme tex Olja som flyger av tar skiten med sig, blir liksom en renande effekt. Fettet kanske funkar om det smälter och blir flytande men i fast(are) form sågar jag tvärr denna idé.
Påfyllning slipper man inte ifrån såvida det inte är friktionsfrirtt helt, det blir det aldrig med skär.

Användarvisningsbild

Re: Kedjefett istället för olja på motorsåg?

Seb macahan  
#318250 Mange, det funkar ju på skördarna med fett, oljan "hade" väl samma betydelse där som på motorsågar.

Användarvisningsbild

Re: Kedjefett istället för olja på motorsåg?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#318260 Det är rätt stora skillnader i format på kedja/svärd/drev, hastighet, krafter, vikter, smidighet, kedjespänning etc. Har svårt o se hur detta skulle funka bra på en såg. Att det funkar på skördare säger inte så mycket om hur det skulle funka på en såg. Hudraliskt drivet aggregat funkar på Skördare och finns som motoprsåg men väljs rätt fort bort av olika skäl.
Känner dåligt till detta system på skördare, men ser en hel del nackdelar med formen på fett. Det är betydligt enklare med vätskor.

Hur laddas fettet på skördare? Hur mycket går det åt på en dag? Centrum ledning fram i nosen?

Användarvisningsbild

Re: Kedjefett istället för olja på motorsåg?

Fredrik Reuter  
#318263 Hej,
Laddning med patron sitter ute i skördaraggregatet. "Pumpen" som trycker ut fett är helt sonika en T-koppling från hydrauliken som trycker ut svärdet vid kapning (därför matas endast fett när svärdet lämnar såglådan och det är ju då kedjan går).
Jag har inte belägg för det, men hastigheten och friktion ute i svärdet tror jag gör fettet lösare i konsistens och det klibbar fast på drivlänkarna och detta smittar av sig både i slitsen på svärdet och på noshjulet.

Kedjan går ju med högre hastighet generellt i skördaraggregat, tror det finns någon regelgräns vid ~40m/s och där ligger väl de flesta. Det tror jag är den stora skillnaden, annars är uppbyggnaden lika.

Det vore riktigt intressant om det kunde göras något test på detta på en motorsåg!
Någon som känner sig manad? :wink:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kedjefett istället för olja på motorsåg?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#318283 Har inga åsikter ang fett istället för olja i motorsågar! Men är ganska övertygad om att oljedimman ifrån kedjan är värre för hälsan än avgaserna! Nu för tiden är det väl förhoppningsvis skapligt ok med rapsolja o alkylatbensin! men jag känner flera gamla huggare som har väldiga problem med hosta/lungor! frågan är om det beror på den egenblandade bensinen eller mineraloljedimman dom dragit i sig genom åren!!? :roll:

Användarvisningsbild

Re: Kedjefett istället för olja på motorsåg?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#318459 Formatet på kedja och svärd är en stor skillnad i sammanhanget. Värme utvecking är inte ovanligt på skördare.
Toppsmorda svärd på skördare kanske funkar, men har svårt o se detta funka på sågar.

Jag tror att oljedimman nog är skadligare än avgaser idag. särskilt de som slår i lite vad som och de här syntetiska eller veg som de kallas vetefan om inte de är lika illa de. Bio oljor som raps etc tror jag nog är nyttigare.

Vet nån som påstod sig fått lungproblem då han kört några år på spillolja.

Användarvisningsbild

Re: Kedjefett istället för olja på motorsåg?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#319288 Borde väl gå att producera en kedja av nåt keramiskt material och därmed slippa smörjmedlet helt.

Avatar Fallback

Re: Kedjefett istället för olja på motorsåg?

Hema  
#319296
Palms skrev:Borde väl gå att producera en kedja av nåt keramiskt material och därmed slippa smörjmedlet helt.

Det är ju inte bara smörjning, även kylning. Kan bara anta att svärdet blir varmt om man drar något stenmaterial mot den. Men det utesluter inte att det inte finns andra lösningar runt hörnet.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).