Äldre skogsmaskiner (nostalgi)

Var det bättre förr?

30 inlägg 18533 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Var det bättre förr?

öronbak  
#317123 Bjud ut dessa jobb till en arbetslös så får vi se vad som händer............ :???:

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Var det bättre förr?

jannee  
#317127 På slutet av 50 talet barkade jag massaved, fick 10 öre biten. Det var ett djävla slitgöra eftersom massaveden var kvistad med yx och var det knagg överallt. Däremot var det lättförtjänta pengar när det var sav under barken, gick kanske 10 ggr fortare.
Tur var att massaveden på den tiden endast var 2 meter lång (efter vad jag minns)

Avatar Fallback

Re: Var det bättre förr?

Pensionär  
#317439 Ska passa på och berätta en historia från för. Jag var runt 10 år gammal, far och jag begav oss till ett ställe där det hade vart en stor avverkning. Jobbet för oss var barkning av metersved. Vi sov i en koja mitt i skogen, var ganska många där.
Speciellt två bröder som på den tiden var 16-18 år kommer jag ihåg, de två bröderna var stolta och skröt om sin nya bark maskin. De var en sorts kutter som man spände fast veden i och sen fanns ett handtag som barka.
Skrytet övergick i rent hån mot min far som "bara" hade en omodern bark klinga, bröderna berätta om hur mycket de skulle få gjort nästa dag och hur lite min far skulle hinna med.
Far min tog de hela med ro, när alla sov gick han ut med skift nyckeln och ställde fram beten på klingan så att den skulle skära ordentligt.

Morgon kom och det var dags att sätta igång med dagens arbete.
Bröderna börja spänna fast första massabiten för dagen och jag langa fram första biten åt min far. Nu var det så att min far var något av inofficiell finsk mästare på att barka med klinga. Han var inte rädd och han hade starka händer för att kunna hålla massaveden som han ville.

Så när bröderna hade spänt fast första biten slängde far sin första, sin andra bit var han klar med ungefär när dom hade sin första färdig.
Efter några timmar flytta bröderna till en annan massaveds hög där ingen såg dom så de fick jobba ifred.
Den kvällen var det lite lugnare och mera behärskat prat i kojan.

Avatar Fallback

Re: Var det bättre förr?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#317447 Vad för apparat hade din far? Har bara sett barkspade och en handhållen elektrisk hyvel innan.

Användarvisningsbild

Re: Var det bättre förr?

JensSkoog  
#317460 Var den här typen där du kan justera skärbladet?
Barkespade og Fløterhake (2)S.JPG

Avatar Fallback

Re: Var det bättre förr?

Volvopv-65  
#317654 Här kan ni se utvecklingen under en period.
Bättre och bättre vet jag väl inte,men det är väldigt kul att det finns på film.

Avatar Fallback

Re: Var det bättre förr?

Pensionär  
#317896
Mangan skrev:Vad för apparat hade din far? Har bara sett barkspade och en handhållen elektrisk hyvel innan.


Klingan ser i princip ut som en vanlig vedkaps klinga, men istället för tänder som skär så satt där bett som skar bort barken. Kommer jag ihåg rätt så var den 90 cm i diameter och betten var 10-12 cm breda.
Principen är liknande som en träsvarv, men istället för att man håller i svarvstålet så håller man i träbiten som skall barkas.

Jag har klingan sparad i ett uthus, kommer inte exakt ihåg var dock. Är nog 40 år sen jag la undan den och på den tiden har man ju hunnit samla på sig lite ett och annat. Får jag syn på den ska jag försöka ordna någon bild.

Avatar Fallback

Re: Var det bättre förr?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#317903 Aha, den var stationär, och så kom man med bitarna. Hmm, var nog rätt slitigt ändå. Vore kul om du fick den på bild, helt klart!

Användarvisningsbild

Re: Var det bättre förr?

JensSkoog  
#317906 Den där måste vi ha en bild av :-BD

Avatar Fallback

Re: Var det bättre förr?

valtra mega  
#317908 Bara en gissning men var det en liknade maskin som denna

Användarvisningsbild

Re: Var det bättre förr?

machonisti  
#318062 Ett gammalt minne hoppar fram. På min farfars gård fanns stora högar med bark som inte förmultnat helt fastän det gått in på 80 talet. Måste vart stora mängder för inte minns jag av nån barkning, endast gubbarnas prat om den arbetssamma processen. Ändå kunde man tjäna ihop en del pengar genom att sälja virke.

Avatar Fallback

Re: Var det bättre förr?

Jim_90  
#334139 När min farfar var i skogen med motorsåg på vintern så huggde han som vanligt när det var ljust.. när det började skymma så började han kvickt se ut träd som skulle bort dessa sågade han bort på stammen så barken for lit bort, sedan när det blev mörkt så såg i månljuset vilka han hade märkt så då fortsatte han..

han har hållit på med att sköta skogen ända tills han ej klarade få igång motorsågen, han levde bara några år efter han slutade.

Avatar Fallback

Re: Var det bättre förr?

jannee  
#334145 Gjorde själv något liknande när jag var yngre, fällde och kvistade upp ett flertal träd när det var så mörkt att jag ej kunde se siffrorna på måttbandet, fick sedan börja morgondagen med att aptera. I ärlighetens namn var detta egentligen ren idioti.
Vet att jag någon gång högg tills det blev så mörkt att jag ej såg siffrorna på måttbandet, ställde då sågen och började brossla ihop, med påföljd att när jag var färdig hittade jag inte sågen.
På natten kom det sedan några cm snö, hittade inte sågen förrän det blivit ganska ljust.
Hela den dagen vart förstörd, man vart helförbannad, kanske missat 1/2 timmes huggning - snacka om att vara stressad.

Avatar Fallback

Re: Var det bättre förr?

Hema  
#334146
jannee skrev:Gjorde själv något liknande när jag var yngre, fällde och kvistade upp ett flertal träd när det var så mörkt att jag ej kunde se siffrorna på måttbandet, fick sedan börja morgondagen med att aptera. I ärlighetens namn var detta egentligen ren idioti.
Vet att jag någon gång högg tills det blev så mörkt att jag ej såg siffrorna på måttbandet, ställde då sågen och började brossla ihop, med påföljd att när jag var färdig hittade jag inte sågen.
På natten kom det sedan några cm snö, hittade inte sågen förrän det blivit ganska ljust.
Hela den dagen vart förstörd, man vart helförbannad, kanske missat 1/2 timmes huggning - snacka om att vara stressad.

Så nu kör du med pannlampa? ;)

Avatar Fallback

Re: Var det bättre förr?

jannee  
#334159 Har med ålderns rätt blivit "något" mer förståndig, eller rättare sagt trött, går bara i skogen när det är ljust och knappt det, får tillräckligt nog av att sitta bakom ratten.
Man är tyvärr allt annat än odödlig, vilket man knappt kunde ana när man var i 40 års åldern. Förstår numera att de gamla gubbarna verkligen var slut när de fick pension och silverkryckan som var en vanlig 50 års present var nog många gånger behövlig.
M.a.o. inte f*n var det bättre förr - TVÄRTOM.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).