Motorsåg och handhållet

Fällsax från skogma ??

63 inlägg 23843 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Fällsax från skogma ??

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#317847 Efter att ha kollat på en del bilder så har det nu gått upp ett ljus eller två för herr huggarn ang hur fällsaxen fungerar! fick ju en del tips härifrån utan några större tekniska detaljer om hur saxen faktiskt fungerar!Så jag tänkte att det är nog bäst att jag klurar ut det själv!(som vanligt) :smile: Jag har hela tiden trott att hylsan med haken sitter fast i saxen och att man ska vrida ur stången ur haken! Sen såg jag ju att hylsan med haken sitter ju på stången o följer med ner när man fått upp saxen i trädet! Då hamnar ju allt i en annan dager! Det innebär ju att man kan använda vilket stång eller vad som helst med en dim på 25mn ju! Ev kan man få lov att modifiera med en skruv eller nåt för att få fjädern att släppa när man vrider till! Eller vad säger ni som använder fällsaxen? Är jag helt ute å cyklar? :roll:

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Fällsax från skogma ??

Södergård  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#317879 Som sagt var så köpte jag en sån sax för ngr veckor sen & de finns bara en sak som jag ångrar.
Att jag inte köpt en sån tidigare......
Visst med en 2 miljonsvilla bakom så blir det vajer/rep runt träden men i övrigt så kommer den användas ordenligt.

Användarvisningsbild

Re: Fällsax från skogma ??

anersimyra  
#317881
Huggarn skrev:Efter att ha kollat på en del bilder så har det nu gått upp ett ljus eller två för herr huggarn ang hur fällsaxen fungerar! fick ju en del tips härifrån utan några större tekniska detaljer om hur saxen faktiskt fungerar!Så jag tänkte att det är nog bäst att jag klurar ut det själv!(som vanligt) :smile: Jag har hela tiden trott att hylsan med haken sitter fast i saxen och att man ska vrida ur stången ur haken! Sen såg jag ju att hylsan med haken sitter ju på stången o följer med ner när man fått upp saxen i trädet! Då hamnar ju allt i en annan dager! Det innebär ju att man kan använda vilket stång eller vad som helst med en dim på 25mn ju! Ev kan man få lov att modifiera med en skruv eller nåt för att få fjädern att släppa när man vrider till! Eller vad säger ni som använder fällsaxen? Är jag helt ute å cyklar? :roll:
helt riktigt att vilken stång som helst med diam 25-30 mm går att använda..du kan säkra fästet med antingen klämma eller skruv som du redan konstaterat.. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Fällsax från skogma ??

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#317893 Fasen va bra! Här ska handlas! Stången däremot blir nog den näst längsta blåa ifrån Ragnar stålskog (mks 853-5) den och den längsta har jag jobbat en del med,har pillat upp rätt många vinschrep med dessa stänger! riktigt stabila o bra kvalitet! 853an är ju 8.5m med möjlighet att köpa en förlängning på 1.8m,den är dessutom om jag inte missminner mig bara ca 2m ihopskjuten!? med den erfarenhet jag har av vinschning,så är det ju ytterst sällan att man behöver upp längre än ca 7-8 meter oavsett träd! Det går ju oftast att få upp repet med dessa stänger som sagt,men det kräver ju att det finns nån gren/kvist att lirka repet runt! Så därför kan nog fällsaxen bli ett bra komplement om man tex ska vinscha en tall som har första kvisten på 15-20m!

Stålskogs stänger är ju dessutom elgodkännda,och tillhörande sågar är riktigt bra, i samma klass som silkys skulle jag tro!

Nån här som har en mks 853 som kan bekräfta att den ihopsjutna längden är ca 2 meter?

Blir nog bra det här! :smile:

Användarvisningsbild

Re: Fällsax från skogma ??

anersimyra  
#317927
Huggarn skrev:Fasen va bra! Här ska handlas! Stången däremot blir nog den näst längsta blåa ifrån Ragnar stålskog (mks 853-5) den och den längsta har jag jobbat en del med,har pillat upp rätt många vinschrep med dessa stänger! riktigt stabila o bra kvalitet! 853an är ju 8.5m med möjlighet att köpa en förlängning på 1.8m,den är dessutom om jag inte missminner mig bara ca 2m ihopskjuten!? med den erfarenhet jag har av vinschning,så är det ju ytterst sällan att man behöver upp längre än ca 7-8 meter oavsett träd! Det går ju oftast att få upp repet med dessa stänger som sagt,men det kräver ju att det finns nån gren/kvist att lirka repet runt! Så därför kan nog fällsaxen bli ett bra komplement om man tex ska vinscha en tall som har första kvisten på 15-20m!

Stålskogs stänger är ju dessutom elgodkännda,och tillhörande sågar är riktigt bra, i samma klass som silkys skulle jag tro!

Nån här som har en mks 853 som kan bekräfta att den ihopsjutna längden är ca 2 meter?

Blir nog bra det här! :smile:
MKS 851-5 är hopfälld 1800 mm lång och runt 9 meter fullt utfälld. 853 verkar enbart vara en 1800 mm lång handtagsdel som med fler delar blir betydligt längre. Men de har ju även en stång som fullt indragen är 1400 mm lång, och 15 meter fullt utdragen.. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Fällsax från skogma ??

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#317977
anersimyra skrev:
Huggarn skrev:Fasen va bra! Här ska handlas! Stången däremot blir nog den näst längsta blåa ifrån Ragnar stålskog (mks 853-5) den och den längsta har jag jobbat en del med,har pillat upp rätt många vinschrep med dessa stänger! riktigt stabila o bra kvalitet! 853an är ju 8.5m med möjlighet att köpa en förlängning på 1.8m,den är dessutom om jag inte missminner mig bara ca 2m ihopskjuten!? med den erfarenhet jag har av vinschning,så är det ju ytterst sällan att man behöver upp längre än ca 7-8 meter oavsett träd! Det går ju oftast att få upp repet med dessa stänger som sagt,men det kräver ju att det finns nån gren/kvist att lirka repet runt! Så därför kan nog fällsaxen bli ett bra komplement om man tex ska vinscha en tall som har första kvisten på 15-20m!

Stålskogs stänger är ju dessutom elgodkännda,och tillhörande sågar är riktigt bra, i samma klass som silkys skulle jag tro!

Nån här som har en mks 853 som kan bekräfta att den ihopsjutna längden är ca 2 meter?

Blir nog bra det här! :smile:
MKS 851-5 är hopfälld 1800 mm lång och runt 9 meter fullt utfälld. 853 verkar enbart vara en 1800 mm lång handtagsdel som med fler delar blir betydligt längre. Men de har ju även en stång som fullt indragen är 1400 mm lång, och 15 meter fullt utdragen.. :smile:


Nej nu har du nog kollat lite fel min vän! 851-5 är en helt annan såg än den jag menar! Jag pratar om 853-5 o inget annat! :smile:

Användarvisningsbild

Re: Fällsax från skogma ??

anersimyra  
#318000 Det fanns som sagt gott om stänger att välja på, jag försökte memorera nummer och längder.. :o :o jag såg att klämmorna jag själv har till min hemmasnickrade stång fanns att köpa. Jag tänkte köpa en stång på runt 6-7 meter i mitten på nittiotalet, men ett pris på drygt 5000:- avskräckte varför jag köpte 3 alustänger för några hundralappar i stället, med 3 klämmor från linjedon fick jag mig en 7,5 meters stång för under tusingen.. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Fällsax från skogma ??

molnia  
#318035 vad är det för klämmor du pratar om anersimyra? har du en länk?

Användarvisningsbild

Re: Fällsax från skogma ??

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#318193
anersimyra skrev:Det fanns som sagt gott om stänger att välja på, jag försökte memorera nummer och längder.. :o :o jag såg att klämmorna jag själv har till min hemmasnickrade stång fanns att köpa. Jag tänkte köpa en stång på runt 6-7 meter i mitten på nittiotalet, men ett pris på drygt 5000:- avskräckte varför jag köpte 3 alustänger för några hundralappar i stället, med 3 klämmor från linjedon fick jag mig en 7,5 meters stång för under tusingen.. :smile:


De va ett bra pris de! Har för mig att jag pratade med en säljare på stålskog 2012 tror ja att de va?! :roll: å han ville ha runt 5500 +m för 853-5 stången då! Då ingick förvisso både såg o sågfodral! :smile: fan de ä hårda bud här på toppen!! :wink:

Avatar Fallback

Re: Fällsax från skogma ??

Kroken3  
#378317 Hej,
Hur gick det @Huggarn, fick du till en kombinerad stångsåg/fällsaxstång? Är bra sugen på något sådant. Vad valde du för teleskopstång, fällsax respektive grensåg? Erfarenheter?

Tacksam för tips & råd
/Christina

Användarvisningsbild

Re: Fällsax från skogma ??

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#378674 nja, har inte använt saxen så mycket! klättrar oftast upp med vinchrepet! eller pillar upp det med en hyfsad trädstam..... lånade en bacho stång av en bekant. men den var jäkligt vinglig pga att själva saxen är ganska tung! det funkar....men inte bra! :smile: håller på att ordna en fin stång via en bekant......så vi får se! men vill du bara upp 4-5 meter så funkar bachon hyfsat bra å får jobbet gjort! :-BD talar om om min egen variant blir bra! :wink:

Kör hårt Christina!

Avatar Fallback

Re: Fällsax från skogma ??

Kroken3  
#378684 Tack för infon!
Jag kanske borde bygga mig en sån här och använda kastsågens kastlina ( jag är så dålig på att kasta högt... ) istället

Någon som har prövat?
http://tjock.se/garaget/art/331460/slan ... ballonger/

/Christina

Användarvisningsbild

Re: Fällsax från skogma ??

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#378688 nej det ska du inte! helt världelös i presision mm! skaffa dig en bra stångsåg på ca 5-6 meter å pilla upp vinschlinan med! mitt tips bara! :-BD kasta inte bort pengar i onödan är vad jag vill säga!

Avatar Fallback

Re: Fällsax från skogma ??

Kroken3  
#378694 Och jag som tyckte det såg kul ut... \M/ ! Vilken stångsåg ska man ha, en Silky på 6,3 meter? Har läst Nikings utvärderingar någonstans.

Användarvisningsbild

Re: Fällsax från skogma ??

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#378699
Kroken3 skrev:Och jag som tyckte det såg kul ut... \M/ ! Vilken stångsåg ska man ha, en Silky på 6,3 meter? Har läst Nikings utvärderingar någonstans.


Vilken toppsax/stångsax rekommenderas? Fast Silky har ett helt annat sågfäste än Bahco, varför du i så fall får fixa fram en adapter som passar till kombon Silkys stång och Skogmas fällsax.
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).