Motorsåg och handhållet

Behöver jag motorsågskörkort?

509 inlägg 155728 visningar 29 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Behöver jag motorsågskörkort?

RICKE3  
#317767 Jag läste att man behöver körkort om man hugger yrkesmässigt. Jag är och gallrar hos bönderna runt omkring och tar veden som betalt, behöver jag körkort för det? Som jag tolkar det så slipper jag.
//Rickard



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Behöver jag motorsågskörkort?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#317772 Du behöver AB-körkort, enligt reglerna ja. Att du får betalt i natura (ved) istället för reda pengar gör ingen skillnad och rimligtvis är de aktuella vedgallringarna till nytta för de aktuella skogsbestånden.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Behöver jag motorsågskörkort?

Camwood  
#317773 Betalningen har inte någon betydelse tror jag. Jag menar om det är ved eller pengar.
Jag tror inte att du behöver ett körkort !!!!!!!!!!!!
Men låt dom som vill eller kan detta ämne kommentera detta . Som jag har tolkat dom nya reglerna är det bara en fråga för ANSTÄLLDA och företag med FÖRSÄKRINGAR!! Men jag bara tror och det är ju som bekant inte det samma som att veta :grin:

Avatar Fallback

Re: Behöver jag motorsågskörkort?

RICKE3  
#317775 Det står ju yrkesmässigt och jag har detta som fritidssysselsättning och hobby och ej som yrke.

   TS
Avatar Fallback

Re: Behöver jag motorsågskörkort?

Hema  
#317777 Om en fastighetsägare låter en person utföra huggning utan körkort på sina marker och i detta fall du skulle råka illa ut, så blir denne fastighetsägare skyldig att betala hela din rehabiliteringskostnad. När denna information når ut till alla, så kommer de kräva körkort. Men förutom alla tråkiga regler, så det faktiskt för din skull reglerna har kommit till. En stor majoritet har efter avslutad kurs blivit en mer riskmedveten och säkrare huggare.

Har du råd att spara in på din säkerhet? Jag gick en AB-kurs genom vuxenstudieförbundet eller vad det nu heter o det kostade strax under 5000:-. Do it! :)

Avatar Fallback

Re: Behöver jag motorsågskörkort?

RICKE3  
#317779 Jag har anmält mig till en kurs men det är fullt nu så det blir inte förrän till hösten men jag hugger rätt mycket nu. Men jag tror ändå inte jag behöver ha körkort. Jag ska ringa skogsstyrelsen på måndag och kolla för skojs skull.

   TS
Avatar Fallback

Re: Behöver jag motorsågskörkort?

perpet98  
#317780 Enligt de nya reglerna som kom vid årsskiftet så spelar det ingen roll om du får betalt eller inte. Du får bara såga på din egna mark utan motorsågskörkort. Och om du t.ex. Har flyttat hemifrån och inte är skriven att du bor på föräldrarnas mark får du heller inte såga utan körkort.

Avatar Fallback

Re: Behöver jag motorsågskörkort?

Hema  
#317783 För yxa o handsåg är det fortfarande fritt fram. Rent hypotetiskt är det nog tom. okey att ha med sig ett elverk och rocka loss med tigersåg modell större..

Användarvisningsbild

Re: Behöver jag motorsågskörkort?

Erre  
#317785 Jepp.
Betalning eller inte så krävs körkort så fort du lämnar din egna mark.
Så har alla jag frågat svarat.
För även om inte du tar betalt så blir ägaren till marken arbetsgivare rent juridiskt

Avatar Fallback

Re: Behöver jag motorsågskörkort?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#317786 Det spelar ingen roll vems mark man sågar på, det viktiga är om man jobbar självständigt eller ej.

http://sakerskog.se/utbildning/vem-beho ... ratis-ved/

Ovanstående är vad Säker Skog anser, men de för ett vettigt resonemang. Läs igenom hela, och se om ni passar in i sista styckets undantag. :)

Och här är några andra fall:
http://sakerskog.se/2562-2/

Kom ihåg, det är arbetsmiljöverket som avgör i första instans, Säker Skog är part i målet.

Användarvisningsbild

Re: Behöver jag motorsågskörkort?

Camwood  
#317787
perpet98 skrev:Enligt de nya reglerna som kom vid årsskiftet så spelar det ingen roll om du får betalt eller inte. Du får bara såga på din egna mark utan motorsågskörkort. Och om du t.ex. Har flyttat hemifrån och inte är skriven att du bor på föräldrarnas mark får du heller inte såga utan körkort.

Är det så ? Säker ? Kan du utveckla?

Avatar Fallback

Re: Behöver jag motorsågskörkort?

perpet98  
#317818 Jag går försa året på Blekingenaturbruksgymnasie på skogsinriktning. En klasskompis bor inte på gård och har inte någonstans att öva sig att såga med motorsåg men har under hösten har han jobbat hos en bonde. Men nu efter vinter lovet så har han inte fått såga något :cry:

Avatar Fallback

Re: Behöver jag motorsågskörkort?

Hema  
#317829
perpet98 skrev:Jag går försa året på Blekingenaturbruksgymnasie på skogsinriktning. En klasskompis bor inte på gård och har inte någonstans att öva sig att såga med motorsåg men har under hösten har han jobbat hos en bonde. Men nu efter vinter lovet så har han inte fått såga något :cry:

Men får ni inte motorsågskörkort där? Åldern 18år har ni väl undantag för, då ni går på en sådan skola, så att 16år räcker? Eller jag kanske missförstod problemet.

Användarvisningsbild

Re: Behöver jag motorsågskörkort?

Camwood  
#317835
Hema skrev:Om en fastighetsägare låter en person utföra huggning utan körkort på sina marker och i detta fall du skulle råka illa ut, så blir denne fastighetsägare skyldig att betala hela din rehabiliteringskostnad. När denna information når ut till alla, så kommer de kräva körkort. Men förutom alla tråkiga regler, så det faktiskt för din skull reglerna har kommit till. En stor majoritet har efter avslutad kurs blivit en mer riskmedveten och säkrare huggare.

Har du råd att spara in på din säkerhet? Jag gick en AB-kurs genom vuxenstudieförbundet eller vad det nu heter o det kostade strax under 5000:-. Do it! :)

Du har svarat på frågan om det är BRA att ha körkort för motorsåg men inte svarat om det krävs körkort för motorsåg!!

Avatar Fallback

Re: Behöver jag motorsågskörkort?

perpet98  
#317836 Aa 16år är rätt. Jo jag får det på skolan. a b körkort ska vi ta nu i vår och och c senare i utbildningen

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).