Öppna kategorin

Hur mycket ska ni hugga i vinter???

145 inlägg 48064 visningar 30 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Hur mycket ska ni hugga i vinter???

Trånshult  
#296478 Det är inget avverkat sedan Vår Herre stämplade och avverkade vid "Gudrun".
Nu gjorde grannen en slutavverkning för två år sedan och det är en slänt mot
detta som jag inte törs låta stå längre. Det är mot väster och det blåser ju som regel därifrån. Dessutom är ju den här skogen känslig för barkborre. Den växer ju på en slänt
med skaplig grundvattengenomströmning varför det inte verkar vara så farligt med rötangrepp. Jag har ingen aning om prisbilden, har Ni? Skall man vänta till våren??
Har sågverken gott om timmer i höst? (Kalmar län)

Elmia
Avatar Fallback

Re: Hur mycket ska ni hugga i vinter???

jannee  
#296547 En del sågverk försöker i alla fall spela kalla, vet inte om de förväntar en storm (billigt virke) eller vad det handlar om. Svenska kronan har i alla fall rasat vilket innebär att sågverken får bättre betalt för det sågade, säljer ju till euroländer.
Har efter hårda förhandlingar själv blivit lovad samma pris i vinter/vår som i våras. Skillnaden blev dock att JGA bara godkänner 5% sidoställd röta gentemot 20% som det var i våras. Dock har jag blivit lovad 500 kr m3to för vraket.

Avatar Fallback

Re: Hur mycket ska ni hugga i vinter???

husqvarna_med_sthil  
#300887 Nu verkar frosten vara här för att stanna. På måndag blir det premier för mig för året bortsett från röjningen. Ska testa att köra upp traktorn, ska bli spännande att se hur mjukt det är. Imorgon åker kedjorna runt alla fyra tassarna sedan är vi redo för äventyr !
Fasen vad glad jag är att det äntligen börjar likna vinter !

Avatar Fallback

Re: Hur mycket ska ni hugga i vinter???

isteskog  
#300898 Blev lite tvångsavverkning förutom det som var planerat. Linjeträd som står för nära trådarna :roll:

Avatar Fallback

Re: Hur mycket ska ni hugga i vinter???

macke  
#300907 Har kommit igång så smått efter en del röjningsarbeten.Hoppas att hinna med 70-100 m3 grovt och lite 1:a gallring.

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket ska ni hugga i vinter???

gonzzos  
#300950 Hoppas på att bara blir fin huggning i vinter och inget stormfällt,2-3 lass på kesla kärran med mått som passar till sommarens snickeri på farmen.Allt sågat på solosågen i d nybyggda såghuset.Gjorde misstaget att inte såga förra årets barkborre träd utan skickade dom med övrigt timmer till sågen,inte många ören för d virket. :lol:

Avatar Fallback

Re: Hur mycket ska ni hugga i vinter???

husqvarna_med_sthil  
#301008
gonzzos skrev:Hoppas på att bara blir fin huggning i vinter och inget stormfällt,2-3 lass på kesla kärran med mått som passar till sommarens snickeri på farmen.Allt sågat på solosågen i d nybyggda såghuset.Gjorde misstaget att inte såga förra årets barkborre träd utan skickade dom med övrigt timmer till sågen,inte många ören för d virket. :lol:


Låter som musik ! :smile:

Avatar Fallback

Re: Hur mycket ska ni hugga i vinter???

rikard_e  
#301229 2 avverkningar, 1 gallring och en "föryngring"

Avatar Fallback

Re: Hur mycket ska ni hugga i vinter???

80-90  
#317790 Nu e allt klart för denna säsongen !! I tillägg till det jag högg i höstas ha jag nu avverkat 850 m slutavvekning å ca1000 m gallring !!! Så nu får man damma av plantröret !!!

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur mycket ska ni hugga i vinter???

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#317792
Mangan skrev:2 ha sen förstagallring är mitt beting, ca 20 % uttag vilket blir runt 40 meter. Sen får vi se vad det blir efter det.


Ja, jag vet inte hur jag räknade men på 2ha blev det 80 meter massa som jag till slut fick ut i det usla vädret.

Avatar Fallback

Re: Hur mycket ska ni hugga i vinter???

80-90  
#317795 Väldigt lätt å underskatta mängd virke !! Trodde själv att det skulle bli ca 600 i gallringen . Men oj va jag hade fel !!! Men det gör ju inget att det går åt det hållet !!!

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur mycket ska ni hugga i vinter???

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#317797 Jo, när man skall köra ut det! :D

Avatar Fallback

Re: Hur mycket ska ni hugga i vinter???

80-90  
#317800 Du säger nått !! Själv ha jag fått ut allt men det blir å laga spår i basvägen efter slutavvekningen !!! Det ha verkligen varit ett par skitvintrar nu !!! Hoppas det löser sej med ditt virke !!!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur mycket ska ni hugga i vinter???

machonisti  
#317806 Kört ut ca 100 fast björkmassa till dags dato, ett lass ligger än och några på rot ännu. Barrmassa ca 20 fast plus ett i skogen och några enstaka stammar på rot.
Har även huggit ved av slanor och icke säljbart virke, har dock inte räknat men tror mig ha kört ut 4 skotarlass plus några som ligger ännu.
Allt via stihlen.

Avatar Fallback

Re: Hur mycket ska ni hugga i vinter???

Trånshult  
#317821 Jag hade ett inlägg i denna tråd den 1.11.2014 och hade då en stämpling av rotpost på gång.
Den blev 774 m3sk på 1.9 ha. Jag lade ut den på anbud till 15 presumtiva köpare. Det blev Sydved som låg högst med 479.-/m3sk. Kontrakt skulle tecknas senast den 7/1-14 och så blev det. Fick in fyra anbud och det skilde 42000 mellan högsta och lägsta (Bergs Timber).
Vad hände den 10 jan. Jo då kom Egon och vräkte ner 200-250 m3sk av rotposten, så mina far-
hågor var inte ogrundade. Nu tog ju tack och lov Sydved det hela. Tala om tur. På en annan fastighet fick jag också neren del, c:a 125 m3sk, även det mot en grannes kalhygge. Det har jag börjat manuellhugga så det blir leveransvirke.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).