Bioenergi

Vedpris?

108 inlägg 49251 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14443 Nej, det börjar ta sig. Fördelen med att bo nära "fjollträsk". :)
Men ser man till utlagda arbetstimmar så ger det inte mycket.
Dock ett bra tillskott.

Det var ett riktigt bra pris, får man fråga var du hittade det?
Vad var det för kvalité på massan?
Billig vedmaskin också, modell?
Du borde helt klart kunna få lönsamhet i det.

Ok, jag lämnar kvitto på allt.

Avatar Fallback
kisaved  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14484
MickeBM skrev:Nej, det börjar ta sig. Fördelen med att bo nära "fjollträsk". :)
Men ser man till utlagda arbetstimmar så ger det inte mycket.
Dock ett bra tillskott.

Det var ett riktigt bra pris, får man fråga var du hittade det?
Vad var det för kvalité på massan?
Billig vedmaskin också, modell?
Du borde helt klart kunna få lönsamhet i det.

Ok, jag lämnar kvitto på allt.

hittade de via en hjälpande hand, jag hjälpte en kompis som köpte av denna bonden, och han frågade för min del..

kvalité på massan, hmm, jag är inte riktigt så inbiten skogshuggar, men de är ny huggen björkved i fall de säger dig nått.
Vedmaskinen är en kisa vedkombi från 85 med klinga, kapade ca 40 kubik med den förra året mesta och en hel del ek som legat i 2år, seg och tradig, men den tuggade i sig den, den är rejäl den väger 425kg...

efter som jag är privatperson så har jag ingen nyttan av kvitto och jag lär inte klyva större mängder, vad jag vet idag.. :D

här nere är "normal pris" på 1kubik björk ca 350kr... klyven och torkad.

Användarvisningsbild
MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14496 Bästa sättet, vad vore man utan kontakter. :D

Då bör det inte vara nåt fel på kvalitén.
Vet inte vad en sån maskin står i, men verkar onekligen vara ett bra köp.
Hur tycker du det fungerar med klinga?
Måste du fila ofta?
Hur håller skränkningen?

Ok, avlsappnad tillvaro. :D

Lite skillnad mot hur det är här.
Med dom priserna måste det vara en förutsättning att man får tag i massa till priser lägre än vad virkesköparna betalar? Alternativt att man har egen skog.

Avatar Fallback
kisaved  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14526
MickeBM skrev:Bästa sättet, vad vore man utan kontakter. :D

Då bör det inte vara nåt fel på kvalitén.
Vet inte vad en sån maskin står i, men verkar onekligen vara ett bra köp.
Hur tycker du det fungerar med klinga?
Måste du fila ofta?
Hur håller skränkningen?

Ok, avlsappnad tillvaro. :D

Lite skillnad mot hur det är här.
Med dom priserna måste det vara en förutsättning att man får tag i massa till priser lägre än vad virkesköparna betalar? Alternativt att man har egen skog.


helt klart, kontakter är bäst, om man har bra.. :D
de funkar tok bra med klinga min är förstärkta tänder, så jag har inte slipat den alls, dvs hårdmetall klinga.
de som är kass med klinga, är att man måste röra stocken mot klingan, min vagga är lite klent byggd för stockar i 25-30cm dim. då tenderar den till att "böjas" fram och tillbaka. Det andra är att de är mer eller mindre omöjligt att lyfta upp en stock i den dim.

Säkringen måste vara en 16a på 3 faser så håller de utmärkt, 10A var väl i klenaste laget...
Här är bild på min http://www.kisaved.com/f11.JPG fast min är eldriven då..

Användarvisningsbild
MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14541 Ok, har aldrig provat sån klinga.
Jag har en gammal hederlig vedkap, med vanlig klinga, den får jag fila några ggr per år.
Då kapar jag bara klenare dimensioner.
Skränka gör jag typ var 5:e år, så inget större besvär. :)
Blir man inte trött i kroppen av att stå och "vicka" vaggan fram och tillbaks?
Den kanske är väl avvägd?
Ja, det är smått tungt. Har du nån typ av frammatning eller får du mata för hand?

Liten smidig maskin. :)

Avatar Fallback
kisaved  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14570
MickeBM skrev:Ok, har aldrig provat sån klinga.
Jag har en gammal hederlig vedkap, med vanlig klinga, den får jag fila några ggr per år.
Då kapar jag bara klenare dimensioner.
Skränka gör jag typ var 5:e år, så inget större besvär. :)
Blir man inte trött i kroppen av att stå och "vicka" vaggan fram och tillbaks?
Den kanske är väl avvägd?
Ja, det är smått tungt. Har du nån typ av frammatning eller får du mata för hand?

Liten smidig maskin. :)

nja, de tyngsta jobbet är att lassa vaggan med ved, sen går de kvickt , jag brukar kapa ner till 2m för att de ska bli lite hanterbart.
Skränka? är de svenska på nått sätt, aldrig hört ordet, är de typ vässa? jag har bara haft min i 1år så de behöver jag nog inte göra..
Vad jag vet idag så var de ett bra köp, de nyare vedmaskinerna för ca 25k eller så har en klenare motor och konsturkion, min är 10hk elmotor , fast de kanske jag sa innan.. :D

jag tänkte så här när jag köpte vedmaskinen, på 10år sikt så har den betalat sig, 20ggr i tid och möda , kanske man tillåme kapat några kubik extra varje år så man har sin ved "gratis" :D

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#14578 Skränkning:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Skr%C3%A4nkning

Det är ganska viktigt att hålla efter skränkningen på klingan, speciellt om den är av "blötjärn" + sågning av hårdare trädslag.
Var 50 m3 är min rek, och sedan kostar det inga vansinniga slantar att lämna in den till maskinslipning för att få tillbaka skärpa/ursprungsform/vinklar på tänderna, och naturligtvis så skränks den även om efter slipning.

Runt 2-300:- brukar det kosta för en 60´s klinga OM! man gett f-n i att fila/slipa själv.

Användarvisningsbild
MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14667
kisaved skrev:
MickeBM skrev:Ok, har aldrig provat sån klinga.
Jag har en gammal hederlig vedkap, med vanlig klinga, den får jag fila några ggr per år.
Då kapar jag bara klenare dimensioner.
Skränka gör jag typ var 5:e år, så inget större besvär. :)
Blir man inte trött i kroppen av att stå och "vicka" vaggan fram och tillbaks?
Den kanske är väl avvägd?
Ja, det är smått tungt. Har du nån typ av frammatning eller får du mata för hand?

Liten smidig maskin. :)

nja, de tyngsta jobbet är att lassa vaggan med ved, sen går de kvickt , jag brukar kapa ner till 2m för att de ska bli lite hanterbart.
Skränka? är de svenska på nått sätt, aldrig hört ordet, är de typ vässa? jag har bara haft min i 1år så de behöver jag nog inte göra..
Vad jag vet idag så var de ett bra köp, de nyare vedmaskinerna för ca 25k eller så har en klenare motor och konsturkion, min är 10hk elmotor , fast de kanske jag sa innan.. :D

jag tänkte så här när jag köpte vedmaskinen, på 10år sikt så har den betalat sig, 20ggr i tid och möda , kanske man tillåme kapat några kubik extra varje år så man har sin ved "gratis" :D


Det är det utan tvekan.
Ska bli riktigt spännande att se hur bra stocklyften funkar när man får in lite rutin.

Bra tänkt! :)
Sen är det ju roligare också. :D

Användarvisningsbild
MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14668
Skogshuggarn skrev:Skränkning:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Skr%C3%A4nkning

Det är ganska viktigt att hålla efter skränkningen på klingan, speciellt om den är av "blötjärn" + sågning av hårdare trädslag.
Var 50 m3 är min rek, och sedan kostar det inga vansinniga slantar att lämna in den till maskinslipning för att få tillbaka skärpa/ursprungsform/vinklar på tänderna, och naturligtvis så skränks den även om efter slipning.

Runt 2-300:- brukar det kosta för en 60´s klinga OM! man gett f-n i att fila/slipa själv.


Ett levande uppslagsverk. :D
Är det nåt som saknas i din kunskapsbank?

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#14672
MickeBM skrev:
Skogshuggarn skrev:Skränkning:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Skr%C3%A4nkning

Det är ganska viktigt att hålla efter skränkningen på klingan, speciellt om den är av "blötjärn" + sågning av hårdare trädslag.
Var 50 m3 är min rek, och sedan kostar det inga vansinniga slantar att lämna in den till maskinslipning för att få tillbaka skärpa/ursprungsform/vinklar på tänderna, och naturligtvis så skränks den även om efter slipning.

Runt 2-300:- brukar det kosta för en 60´s klinga OM! man gett f-n i att fila/slipa själv.


Ett levande uppslagsverk. :D
Är det nåt som saknas i din kunskapsbank?


Säkert massor!

Slipning är däremot lite inom "mitt gebit", sas, så mera behöver jag väl inte avslöja,,,, :wink:

Användarvisningsbild
MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14675 Finns ju iofs onödigt vetande. :)

Där ser man, bra att veta. :wink:

Avatar Fallback
Nolltax AB  
#31766 Nota bene.... Hårdmetallsklinga behöver ej skränkas....

Avatar Fallback
"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32028 hej på er :wink: jag kan säga att marknaden är svag för ved, och jag tror att sista 2 åren har det varit en explotion av värmepumpsförsäljning , både luft /bergvärme , samtidigt som det finns massvis med "lycksökare" :wink:
som tror att man ska kunna tjäna storkovan "i fickan direkt" .. och därför
står det en vedprocessor på varenda skogsgård/ lantbruk .. men skam den
som ger sig ... själv har jag ca: 500m3 (sållad 30cm björkved ) i lager ...
och minst 700m3 sk. pannved som går att elda direkt idag ..
och jag har rätt höga priser! 500kr/m3 (stjälpt mått) 30cm björk , inklusive lev. och blandveden 440kr/m3 (stälpt mått) ..kan tyckas dyrt ?
men vad kostar det att åka omkring med en traktor flera mil idag? vi kör med en med en sk. "kasset grusbil " och kan därför få med minst 2 leveranser per tur (vilket jag tycker är miljövänligt ) + att vissa köper
rundvirket/ råvaran .. och står och sliter som idioter , ingen ordning med hydraliska /elektriska inmatningsbord :roll: ...det är det som förvånar mig mest??
nja! jag tror att jag med mitt kvalitetstänkande och prissättning mest hjälper oss seriösa vedhandlare att "ta dän" allt annat ...eller ? :lol:
"spindeln"

Användarvisningsbild
masterchief  
#32032 Ibland blir man inte klok på hur folk tänker när det gäller ved.
Leverarade ett årbehov till en större gammal villa.
47m3 stjälpt 90% björkved resten blandat löv.
En total kostnad av 14000kr för ägaren.
Hon tyckte det vär hutlöst då de köpt oklyven barrved tidigare för 260kr/m3.
Torde ge samma mängd ved.
Dock så såg de inte vad som motiverade prisskillnaden på 6200kr.
Tilläggas bör att kåken har olja som alternativ och en årsförbrukning på ca 5m3.
Vill inte folk betala utan gnäll och prut så får min ved åka till bruken i framtiden. Hur man än ser det så kostar det att få fram virket samt klyva upp det och få det på plats.

Användarvisningsbild
MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32036 Jag vet inte om jag tycker att 500 för björken och 440 för blandveden låter speciellt dyrt.
Svårt att bedömma då det är så stora regionella skillnader.
Hur motiverar man dessa skillnader förresten? Enbart närhet till storstad?
Jag tar nu 600 för björken och 500 för blandveden.
Betalade i år 380:-/m3fub för björken och diseln blir dyrare för varje dag.
Svårt att få lönsamhet när man inte har egen skog.
Man kan undra vart gränsen går? När tycker folk att det är för dyrt?
Jag tror att de kunder som kommer finnas tillgängliga framöver är de som myseldar - köper endast mindre mängder.
Har märkt att det är svårt att slå sig in på marknaden och försöka nischa sig med kvalitét, folk överlag har för dåliga kunskaper om ved.
Jag har förlorat många kunder till försäljare av allt annat än bra ved, men det är en annan historia. :)

Håller med dig här masterchief, den diskussionen har jag ofta.
Arbetsmängden som krävs för att ha kvalitativ ved på plats hos kund är svår att ta betalt för.
Av nån anledning så verkar folk tro att veden hugger och hanterar sig själv.
6200:- för att bearbeta och hantera 47m3 ved är inte nån direktörslön direkt.
Varför är det så svårt att värdera detta arbete? Folk köper ju ved för att slippa detta själva...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).