Öppna kategorin

Atv vs. Traktor

26 inlägg 19218 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Atv vs. Traktor

herjman  
#265596 Hur har du klarat dig från fastkörningar`?

Elmia
Avatar Fallback

Re: Atv vs. Traktor

Bm350boxer  
#265616 Har inte testat än. Ska lägga på kedjor sen får vi se.

   TS
Avatar Fallback

Re: Atv vs. Traktor

Bm350boxer  
#268854 Körde ca. 200m innan jag tippade första gången. Skulle backa med hjälp av ramstyrningen. Även om det går bättre och bättre är det tveksamt om jag får ut tillräckligt för att täcka bränslekostnaden, men det är kul så in i ......

   TS
Avatar Fallback

Re: Atv vs. Traktor

Bm350boxer  
#317577 Efter snart ett år med vagnen har jag funderat på om jag förstod min egen frågeställning. Jag tänkte nog som de flesta, storlek kontra kostnad. Effektivitet osv. Vad jag inte tänkte på va att storleken på ekipaget ställer nog större krav på föraren. Har efter ett antal vingliga turer förstått att bara för att man har prylarna lirar det inte automatiskt. Nu har jag sådan tur att jag har vänner, allt från entreprenörer till vana skogsbönder till hjälp, med andra ord ett mentorskap. Tror jag valde rätt men fixar det nog inte utan att våga be om råd, med andra ord inte försöka dölja sin okunskap.

   TS
Avatar Fallback

Re: Atv vs. Traktor

Bm350boxer  
#317579 Min okunskap

   TS
Avatar Fallback

Re: Atv vs. Traktor

Hema  
#317591 Kul o höra at du vart nöjd med ditt val.

Användarvisningsbild

Re: Atv vs. Traktor

Vardon  
#317614 Min erfarenhet som glad amatör är att inte lasta så mycket. Jag kör aldrig över grinden i skogen. Det går säkert på mer, men det är alltid vid stora lass som det jävlas och då tar det tid. Att köra ett lass kostar i tid och pengar ungefär lika som mycket lasset innan. Att tippa med lass kan ta hur lång tid som helst att reda ut.

Men tror helt klart du gjorde rätt väl.

Användarvisningsbild

Re: Atv vs. Traktor

AntoniEjnars  
#537641
anersimyra skrev:Jo valet borde falla på traktorn. En fullutrustad vagn från Avesta eller Kranman kostar en bra slant över 100,000, de är perfekta till små arbeten i t.e.x naturreservat där stor produktion är av underordnad betydelse. Men stort servicebehov ? Jag köpte en 4,2 H för snart två år sedan, smörjning varannan dag och årligt oljebyte är vad som hittils krävts.


Har gått i tankarna att köpa Avestavagn MS38 och undrar kring det du skriver om smörjning varannan dag. Ska tilläggas att jag inte är nån skruvare och inte har nån erfarenhet så vad är det som behöver smörjas varannan dag?

Användarvisningsbild

Re: Atv vs. Traktor

svampbob  
#537654 Har gått i tankarna att köpa Avestavagn MS38 och undrar kring det du skriver om smörjning varannan dag. Ska tilläggas att jag inte är nån skruvare och inte har nån erfarenhet så vad är det som behöver smörjas varannan dag?[/quote]

Jag körde väldigt mycket med min MS38 i fem år och jag smorde inte särskilt ofta. Det är ju så att den mesta tiden går åt till att manuellhugga. Jag smorde gripen kanske var femte dag och resten av vagnen mer sällan. Det enda jag fick slitage på var boggilagringarna så innan jag sålde vagnen så bytte jag mässingsbussningarna och den var som ny igen.

Användarvisningsbild

Re: Atv vs. Traktor

Bammen  
#579542 Detta med användarvänlighet är ju en aspekt som är nog så viktig som helt ny skogsägare. Kan man säga att en ATV med t.ex. en Leja Proffsvagn är lättare att börja sin karriär med än t.ex. en Volvo BM 430 med begagnad griplastarvagn? Tänker på sådant som risken att välta, köra fast, ha sönder grejerna osv.. T.ex. känns ju jobbet att reda ut en vält traktor på 3-4 ton en aning mer komplicerat än att vända rätt en ATV på några hundra kg, även om det också kan vara nog så slitigt.

Avatar Fallback

Re: Atv vs. Traktor

Bm350boxer  
#579839 [quote="Bammen"]Detta med användarvänlighet är ju en aspekt som är nog så viktig som helt ny skogsägare. Kan man säga att en ATV med t.ex. en Leja Proffsvagn är lättare att börja sin karriär med än t.ex. en Volvo BM 430 med begagnad griplastarvagn? Tänker på sådant som risken att välta, köra fast, ha sönder grejerna osv.. T.ex. känns ju jobbet att reda ut en vält traktor på 3-4 ton en aning mer komplicerat än att vända rätt en ATV på några hundra kg, även om det också kan vara nog så slitigt.[/

Jag tycker absolut det är lättare att hantera atv med vagn vs traktor med vagn. Nu har jag en ganska knivig terräng o är väldigt försiktigt med var jag ger mig in med traktorn( vinschar en hel del)
Men tricket är (tror jag iaf) än vad du väljer o köra med är att du låter det ta den tid det tar o inte överlassar eller stressar.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).