Grävmaskiner

Grävare med gripklo och lägga träd, vad gäller?

18 inlägg 18119 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Grävare med gripklo och lägga träd, vad gäller?

Atland  
#316977 Hej!

Ursäkta om jag är i fel forum men jag måste fråga folk som vet.

Vad gäller, får man använda en modern grävmaskin med gripklo för att säkra ett träd=gripa om, motorsåga rikt och fällskär för att sedan gå undan och låta grävmaskinen lägga trädet.
Om det ej är tillåtet, hur får man använda grävmaskin och med vad för redskap?

Jag frågar för att man får höra olika uppfattningar hit och dit, så vad säger ni som vet.
Jag vill verkligen vara säker och göra rätt, yrkesmässigt och säkert så jag hoppas ni kan ge svar, i mitt yrke har jag tillgång till ett flertal olika fordon så det är ju bara bra att veta vad som gäller.



Hälsningar/Atland



   TS
Avatar Fallback

Re: Grävare med gripklo och lägga träd, vad gäller?

mrvimek  
#316979 Du får ta hjälp av grävmaskin men den får inte hålla eller trycka mesans du kapar men få hjälpa till när du har kapat klart :)

Användarvisningsbild

Re: Grävare med gripklo och lägga träd, vad gäller?

anersimyra  
#316982 Du får inte hjälpa till med att trycka, eller styra träd med hjälp av skördare, traktor, eller skotare. Personal får alltså inte befinna sig inom maskinens riskområde, ej heller inom trädets räckvidd. Tillåtet är att försåga trädet, gå undan och fälla med maskin. Svaret på din fråga är alltså nej. Du får däremot använda vinsch som är monterad på maskinen, dock rekommenderas alltid handvinsch då spännkraften i maskinvinschar kan vara mycket svårt att bedöma och förorsaka farlig spjälkning.
Mvh Anders.

Användarvisningsbild

Re: Grävare med gripklo och lägga träd, vad gäller?

anersimyra  
#316983 Varför det inte är tillåtet att trycka eller hålla emot med maskin är lätt att förstå om man som jag arbetat på det sättet. Det stora problemet blir maskinföraren som inte har en aning om hur ett träd ska fällas säkert. Antingen trycker de snabbt och hårt så fort man sätter an sågen med livsfarliga spjälkningar och en okontrollerad fällning som följd. Det andra scenariet är maskinförare med övertro på kraften i svängen, jag har sett flera grävmaskinister " blekna i synen " när de inser att maskinen inte har en chans att fälla trädet med svängen, man har då hamnat i ett rätt " stjärtigt läge.".. :surp: .. :smile:

Avatar Fallback

Re: Grävare med gripklo och lägga träd, vad gäller?

opekka  
#316988 Det är ruskigt mycket kraft i ett fallande träd och svårt att förutse vad som ska ske. Den här länken till Youtube har många sett, förvisso en hjullastare men samtidigt en bra illustration av kraften i ett träd som faller.


Avatar Fallback

Re: Grävare med gripklo och lägga träd, vad gäller?

aalg  
#317004 Vad gäller när det är stormfälld skog som ligger i spänn då? Får man inte ta tag i trädet och hålla upp det så att man kan såga av det utan att det ligger i spänn?

Avatar Fallback

Re: Grävare med gripklo och lägga träd, vad gäller?

Jim_the_one  
#317049 Det handlar om att man inte ska befinna sig under någon hängande last. En lastar i sig är en "last".
Sen kan man ju tycka att en 30 tons grävmaskin med en riktig grip, inte en ombyggd timmergrip eller pinnarna på en rotortilt, med lasthållningsventiler å annat lull lull borde vara okej men det är det ändå inte.

Sen lever inte maskin föraren helt ofarligt heller då tryckpunkten ofta hamnar relativt långt ner att det finns risk att trädets rotände åker framåt ist för toppen, å vad som händer då kan förhoppningsvis dom flesta räkna ut.

Användarvisningsbild

Re: Grävare med gripklo och lägga träd, vad gäller?

anersimyra  
#317128
aalg skrev:Vad gäller när det är stormfälld skog som ligger i spänn då? Får man inte ta tag i trädet och hålla upp det så att man kan såga av det utan att det ligger i spänn?
Det får man inte, metoden är klart livsfarlig.. :surp: :surp: I mitt arbete fäller vi ofta och drar fram delar eller hela träd för att kvista dem på en bestämd plats. På förekommen anledning får maskinföraren mycket sällan hålla trädet i kranen när jag kapar, risken att öka spänningen är avsevärd när man tar hjälp av maskinen för att " avlasta " spänningar.. :o :o

Avatar Fallback

Re: Grävare med gripklo och lägga träd, vad gäller?

aalg  
#317185 Personligen så tycker jag att det är en väldigt bra metod som jag använt mig av många gånger. Ser det som MYCKET säkrare än att kapa träd som ligger i kraftigt spänn. Förstår faktiskt inte vad som är problemet?

Avatar Fallback

Re: Grävare med gripklo och lägga träd, vad gäller?

Jim_the_one  
#317191 Stort problem om maskinföraren inte har koll på läget.
Framförallt om denne aldrig hållt i en såg själv.

Användarvisningsbild

Re: Grävare med gripklo och lägga träd, vad gäller?

anersimyra  
#317195
aalg skrev:Personligen så tycker jag att det är en väldigt bra metod som jag använt mig av många gånger. Ser det som MYCKET säkrare än att kapa träd som ligger i kraftigt spänn. Förstår faktiskt inte vad som är problemet?
Att inte förstå problemet kan till slut ta död på dig.. :shock: Att arbeta invid stora maskiner som hanterar vindfällen med kraftiga spänningar kan aldrig utföras på ett tillfredställande säkert sätt. Fast det är ju effektivt så länge inget händer.. :roll:

Avatar Fallback

Re: Grävare med gripklo och lägga träd, vad gäller?

aalg  
#317196 Jo, absolut är det ett problem grävmaskinisten inte har någon aning om vad han pysslar med. Men om man utgår ifrån att folk inget fattar så kan man ju lägga ner allt. Vad jag menar är att det mesta blir farligt om man gör fel.
I mitt fall så sitter jag både i grävaren samt håller i sågen och jag skulle inte vilja vara utan grävaren. Anser det vara livsfarligt utan den när 60cm granar ligger i spänn och ser ut som bananer.

Avatar Fallback

Re: Grävare med gripklo och lägga träd, vad gäller?

aalg  
#317200
anersimyra skrev:
aalg skrev:Personligen så tycker jag att det är en väldigt bra metod som jag använt mig av många gånger. Ser det som MYCKET säkrare än att kapa träd som ligger i kraftigt spänn. Förstår faktiskt inte vad som är problemet?
Att inte förstå problemet kan till slut ta död på dig.. :shock: Att arbeta invid stora maskiner som hanterar vindfällen med kraftiga spänningar kan aldrig utföras på ett tillfredställande säkert sätt. Fast det är ju effektivt så länge inget händer.. :roll:


Jo, jag förstår problemet som kan uppstå om maskinisten inte vet vilka krafter det är frågan om. När det gäller vindfälld skog så har jag väldig respekt för krafterna. Ser helt enkelt grävmaskinen som en möjlighet att minska risken för skador vid vindfällen.

Avatar Fallback

Re: Grävare med gripklo och lägga träd, vad gäller?

Elfving  
#317208
aalg skrev:Jo, absolut är det ett problem grävmaskinisten inte har någon aning om vad han pysslar med. Men om man utgår ifrån att folk inget fattar så kan man ju lägga ner allt. Vad jag menar är att det mesta blir farligt om man gör fel.
I mitt fall så sitter jag både i grävaren samt håller i sågen och jag skulle inte vilja vara utan grävaren. Anser det vara livsfarligt utan den när 60cm granar ligger i spänn och ser ut som bananer.

Håller med, i ensamarbete hemmavid har jag också god hjälp av grävarn för att få träd dit jag vill. Inser dock problematiken i det fall olika entreprenörer arbetar tillsammans på uppdrag av någon annan part. Det blir helt enkelt för farligt för att kunna tillåtas ur arbetsmiljöperspektiv.
Jag har dock aldrig gett mig på vindfällen.

Användarvisningsbild

Re: Grävare med gripklo och lägga träd, vad gäller?

anersimyra  
#317354 Alla gör vi småmissar i arbetet, ibland lite större. Ibland får man " hjärnsläpp," precis som traktorförarn fick på jobbet i dag, han hade sänkt ner kranen på sidan av vagnen för att kolla gripen. Telefonen ringer och självklart glömmer han kranen. Han sätter sig i traktorn och drar iväg på en vältrafikerad parkväg. Nu hade han tur att bara slå ner stolpen till en bom och inte en dagisgrupp på utflykt. Det är när föraren av maskiner får " hjärnsläpp " som det är bra att hålla sig undan.. :surp: :surp:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).