Traktorer och processorer

Vägkantsröjning medelst rotryck

14 inlägg 8076 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vägkantsröjning medelst rotryck

Fredrik Reuter  
#316851 Hej,
Denna video med en tillsats till gripen för att röja vägkanter verkade inte finnas på forumet.
Vad tror ni om idén? Kanske lite tidsödande metod att röja vägkanter med, men gissar att tillsatsen till gripen är relativt billig om man jämför med en kättingröjare.





   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Vägkantsröjning medelst rotryck

Tosca  
#316854 Haha, den idén var kul, om än tidsödande.

Användarvisningsbild

Re: Vägkantsröjning medelst rotryck

JensSkoog  
#316855 Sett något liknande förut, där dom drog upp innan plantering, men det verkar ju fruktansvärd tidsödande.

Avatar Fallback

Re: Vägkantsröjning medelst rotryck

jannee  
#316857 Kan kanske vara bra till att dra upp slånbärsbuskar, är ju ett taggit otyg.

Användarvisningsbild

Re: Vägkantsröjning medelst rotryck

stegmaster  
#316861 Jo, Naarva brukar ha en del bra ideer, men här fatter jag inte hur dom tänkt.
Går ju sakta som attans, och inte snyggt ser det ut efteråt heller.
Nä, en vanlig släntklippare alla dager i veckan.

Användarvisningsbild

Re: Vägkantsröjning medelst rotryck

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#316865 Ser inte så dumt ut alls, investeringskostnad nära noll om man bygger av
sånt man hittar bakom garaget och med lite träning så kan man nog få det
att gå lite snyggare. Passar nog bra nära gårdar osv helst om man lägger
riset direkt på tippflak så man kan frakta bort det enkelt.
Det borde bli en bra långtidsverkan av risborttagningen.

Användarvisningsbild

Re: Vägkantsröjning medelst rotryck

hlb  
#316877 Drog upp bara med grip på förslyad betesmark. 2 ha mest 3 m höga aspar. Har fungerat fint. Mycket mindre nytt uppslag än vid röjning med såg. 4 år senare finns bara gräs på betesmarken och jag har t.o.m. plöjt och sått i en gång. Jag har själv funderat på att tillverka liknande verktyg, men det har aldrig blivit av.

Avatar Fallback

Re: Vägkantsröjning medelst rotryck

isteskog  
#316884 Vägkanter på skogsmark tror jag att slyet kommer ganska fort igen. Slå av under rötmånaden är ett bättre sätt.

Användarvisningsbild

Re: Vägkantsröjning medelst rotryck

Fredrik Reuter  
#316893 Spännande med nytänk! Gissar att de kanske fått inspiration från den finska röjningsanordningen som rycker upp allt runt en tänkt huvudstam i mitten, videon finns på här på forumet och på tuben.

Men hur blir det med käftarna tror ni? De ser ut att vara av gummi eller liknande, antagligen för att slyet inte ska glida ur käften. Är det inte en risk att det blir som med gummibackar i ett skruvstäd, alltså att det lossnar när man vart arg några för många gånger och greppat både fel, för stort och för hårt... ? :lol:

   TS
Avatar Fallback

Re: Vägkantsröjning medelst rotryck

Robertberg  
#316895 Grannen har nåt liknande till sin gamla MF traktorgrävare, längs med stenmurar och åkerkanter går det nog fint att rycka sly och törnbuskar.

Användarvisningsbild

Re: Vägkantsröjning medelst rotryck

0470  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#316914 Det där är det bästa sättet att röja åkerkanter och liknande. Jag hoppade över röjningen av åkerkanterna ett år och drog upp allt året efter med huggarvagnen, lastade och körde bort. Året efter det körde jag lika igen och drog upp det som var för smått och gömde sig i gräset året före.
Efter det har jag inga buskar, bara gräs. :-BD

Avatar Fallback

Re: Vägkantsröjning medelst rotryck

jannee  
#316935 Ryggsprutan och Roundup var 5:e år och du slipper allt sly, billigt, snabbt och inte minst effektivt.
Säkert MINST lika miljövänligt som att gasa upp en större mängd diesel.

Avatar Fallback

Re: Vägkantsröjning medelst rotryck

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#317013 Gjorde en sån där "klämback" till gripen för 4-5 år sen. Borrade 4 monteringshål i gripframkanterna med magnetborrmaskin och satt ett 80x80 vinkeljärn på ena sidan och ett plattjärn på andra skänkeln. Man får bort rötterna på djupet liksom. Bra kring gården, damernas ridbana längs stenmurarna. Men visst skulle det kännas tröslöst att rensa 1 km dike längs skogsbilsväg.
Sen har inte jag sett att min lilla sonnykran på 135:an och vindelbjörn på65:an skulle dra upp över ca 3-5 cm som är väl rotat. Beror på hur hård marken är.
Ibland även fast kraften väl räcker så glider det ofta på barken/barkas (sälg) eller är det klent så nyper man av då mitt nyp kanske är lite "vasst".
Är det nåt som måste upp bara tar jag en snarkätting och drar med kranen. Nån gång ett ryck med traktorn.
Tid tar det, men jämfört att köra med rotorslåttern vart och vartannat år så slippar man förbuskningen/stubbmattan och det ger sej flera år. Man återerövrar marken.

Avatar Fallback

Re: Vägkantsröjning medelst rotryck

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#317318 Har dragit upp typ björnbärsris som breder ut sig på betet med gripskopa som är 1 meter bred, gick rätt bra om än tidsödande

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).