Skördare

Nybörjare som köpt skördare

479 inlägg 224580 visningar 44 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Nybörjare som köpt skördare

Calle.ö  
#316790 Glöm inte att byta hydraulslangarna till motorn skrotet blir så varmt att det bränner in i slangen och släpper efter tiden

Avatar Fallback

Re: Nybörjare som köpt skördare

ulfgustav  
#316794 RPF Hydraulik i sthlm reparerar pumpar och motorer prova med dom

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare som köpt skördare

Seb macahan  
#316795 Snällt att ni vill hjälpa. Det uppskattas. Motorn på h8:a hos koppom har inte exakt samma betäckning om det har betydelse ska jag undersöka. Enskede har inget Poclain. Rottnes utbytessysyem funkar bara om man har Rottnes. Rpf hydraulik vill bara sälja delarna, ingen service som jag förstod det. Slangarna till motorn har jag fått rådet av Lögenäs maskin o byta. Peters skulle höra av sig i morgon.

   TS
Avatar Fallback

Re: Nybörjare som köpt skördare

samuel  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#317010 Prova hydratech i smålandsstenar. Tel.0371-523850

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare som köpt skördare

Seb macahan  
#317142 Hydratech har jag pratat med och dom i sin tur rekommenderade Alfta Produkter. Nu har jag beställt 1st ny motor och den trasiga skickar jag upp till Alfta produkter för renovering. Om eller när den andra går sönder kan det ju vara bra o ha en i reserv. Båda valsmotorerna var relativt nybytta när jag köpte maskinen. De på Alfta produkter trodde felet berodde på slarv vid ihopmonteringen av motorn. Motorcentrumet ser intakt ut och likaså kolvkammen (de dyra delarna på en motor) Jag återkommer med mekarbetet under tiden. I morgon blir det o lossa slangarna till motorerna och beställa nya, samt o dela och göra rent fördelningsblocket för returledningen. Hinner jag ska jag lyfta ur returfilterna och blåsa rent returledningen från aggregatet (innan jag lyfter ur filterna)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nybörjare som köpt skördare

Seb macahan  
#317519 Nu är motorn bytt, slangar, block och ventil rengjorda och nya slangar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nybörjare som köpt skördare

stegmaster  
#317533 Se det, bra at det löste sig utan några följdfel. :grin:
Och nu kommer du sitta med en renoverat hydraulmotor på hyllan med, om jag fattadet rett. :)
Lycka til vidare.

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare som köpt skördare

Seb macahan  
#318043 Maskinen funkar bra, kört hela helgen, jag vet inte om det är inbillning eller inte men det känns som matningen går mjukare nu än innan samt längdmätningen följer med bättre (inget juckande för o hitta rätt längd). I dag har jag kört i välskött skog och Vilken skillnad. Riktigt roligt o köra när det flyter på.

   TS
Avatar Fallback

Re: Nybörjare som köpt skördare

kenneth karlsson  
#318387 ]Hej
Är också ny börjare med gallringsskördare . Har en Rottne 2002 med system 90 och Rk 42 med utskjut.
Kan påstå att det tar ett tag att köra den. Men det är kul.[img]

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare som köpt skördare

Fredrik Reuter  
#318392 Vad kul att fler och fler ansluter!
Men inte så konstigt egentligen, saker som är roliga än att köra gallringsskördare får plats på max en hands fingrar, om ens det! :wink:

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare som köpt skördare

Seb macahan  
#318394 För den oinvigde Rottne kännaren, vad är system 90? Är det nivelleringen?
Visst är det kul, jag kan inte bestämma mig än om det är kul för att:
1. En dröm sen man var barn o köra fräna maskiner, och fränare än skördare är svårt o hitta
2. För att det går så snabbt jämfört med manuellt
3. Eller det bara är kul punkt slut.

Hur som helst så rekommenderas det starkt för oss män som erkänner att det är manligt att bete sig som en pojk......Och givetvis för alla kvinnor också, men om er finns det ju inte så mycket klyschor om vad ni gör med era fritidsintressen. O skulle jag dra nån så får jag hela FI över mig. Men det skulle nog dra åt hållet Tupperware, Ikea mellandags-rea fickparkering eller nått sånt. Ha jag kunde visst inte låta bli :wink:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nybörjare som köpt skördare

Fredrik Reuter  
#318396 Jag tror på en kombo av dina punkter Seb!

Glömde också, Kenneth: vill du så dra gärna igång en egen tråd om 2002:an! Bilder i så fall? Ja tack! :wink:

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare som köpt skördare

stegmaster  
#318421
Seb macahan skrev:Hur som helst så rekommenderas det starkt för oss män som erkänner att det är manligt att bete sig som en pojk......

Jo det gör man ju hela tiden. :smile:
Tror jag har 7 MC(värsta 2 takt crossar , trimmade monkeybikes, 1000cc sportbike), bil med V8, grävmaskin, 3 taktorer, och en hög redskap.
Fick BTW vägskatten på dessa fordon i dag, drygt 8000kr tilsamman. :o
(ja,ja , tur man bara har 1 bil iallafall, för det er 3600kr pr bil.)
Satt nästan en time vid nättbanken för at peta inn alla fakturor. :wink:

Men just en skördare er svårt på grunn av bredden, då måste det vara samma som du har Seb, (men gällring klarer jag med Naarva`n).
Skulle man haft en skördare måste det varit en valmet/Komatsu 941 eller annan som tar storträden, men bredden på sådan er inte ens i närheten av vad som går at köra med här.
Visst, det er ju maskiner som er kul(sånne som man sitta på/i, så motorsåg gälls inte). 8)

Ja den dagen pojken i mig dör, kommer jag säkert dö på riktigt. 8)

Avatar Fallback

Re: Nybörjare som köpt skördare

Førland  
#318572 jaha ja så årsavgiften er allerede i postkassen.....,2 biler(diesel)lett lastebil, traktor ,snøscooter det blir noen kr til vår kjære statskasse.Men nå ser det jo ut til at de får fortgang på E 39 her i Vest Agder så det hjelper jo litt,bare litt.....

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare som köpt skördare

Seb macahan  
#318576 OT, Behöver verkligen ni mer pengar i statskassan? Hörde förra året att Norge fonderar 500miljarder varje år efter avräkning för pensioner etc. I Sverige går vi back 40miljarder när vi räknar in pension. Konstigt att lite murkna växtdelar kan gör sån skillnad :wink:

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).