Skogsekonomi

Ränterapport från SEB idag !

14 inlägg 5201 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ränterapport från SEB idag !

stektlök  
#316136 Rörlig 1,45
Fast 4 åring 1,65

Mvh

Ps köööööp fastigheter å låna snorbilligt !



   TS
Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Ränterapport från SEB idag !

JörgenO  
#316174 Ps köööööp fastigheter å låna snorbilligt !

Innan vi impulsshoppar fastigheter, betänk att när det är billigt att låna så är det dyrt att köpa o tvärtom. Skogen växer inte fortare för att marken är dyr :grin:

Användarvisningsbild

Re: Ränterapport från SEB idag !

loppan  
#316192 Jag förhandlade om ett botternlån i veckan som räntan blev 1.9% men det var innan räntesänkningen.
Lånet är inte tecknat ännu så det får nog bli omförhandling.
Detta var dock inte SEB utan en av de andra affärsbankerna.

Avatar Fallback

Re: Ränterapport från SEB idag !

stektlök  
#316193 Hur hög ränta krävs för att priserna aka börja falla :)
Det är detta som vår kära riksbank och regering inte vill ska hända elle ?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ränterapport från SEB idag !

loppan  
#316196 Riksbanken vill att kapital skall vara så billigt att vi konsumerar mer och på så vis ökar efterfrågan å varor och tjänster.
Vad man inte tänker på är att de flesta privatpersoner och jordbrukare inte har något låneutrymme kvar.
Man har redan intecknat allt och kan inte låna så mycket mer.
Om man investerar i en skogsfastighet så kan man ju inteckna den nyinköpta fastigheten men en ordentlig
handpenning krävs med.

Räntan på bottenlån behöver nog gå över 4% för att fastihetspriserna skall lugna ned sig.

Avatar Fallback

Re: Ränterapport från SEB idag !

r93  
#316212 Är det fler än jag som känner att man vill hålla i slantarna nu? Precis tvärt om vad Riksbanken vill??
Tittar man på nyheterna så är ju så gott som ALLT åt helvete! EU, Ryssland, isis, råvarukris m.m. Börsen är det enda som går bra!! Räntan är på MINUS det har aldrig varit billigare att låna!!
Så varför vill jag inte konsumera??

Avatar Fallback

Re: Ränterapport från SEB idag !

jannee  
#316217 Kanske ide att vara snabb och plocka ut alla eventuella pengar man har på banken, enl. tidningen finns det BARA täckning i sedlar för 3% av alla pengar som är i omlopp, resten är fiktiva pengar = siffror.
För övrigt kanske det är bra med deflation, lönen blir på så sätt mer värd - behövs inga förhandlingar om eventuella lönelyft.

Avatar Fallback

Re: Ränterapport från SEB idag !

stektlök  
#316222
r93 skrev:Är det fler än jag som känner att man vill hålla i slantarna nu? Precis tvärt om vad Riksbanken vill??
Tittar man på nyheterna så är ju så gott som ALLT åt helvete! EU, Ryssland, isis, råvarukris m.m. Börsen är det enda som går bra!! Räntan är på MINUS det har aldrig varit billigare att låna!!
Så varför vill jag inte konsumera??


Jag tänker likadant men samtidigt så börjar man undra om att sitta med kontanter verkligen är bra. Skulle hellre ha dom i hus å skog tex.
Att en ny krasch är på väg behöver vi inte tveka på. Frågan är hur länge det dröjer.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ränterapport från SEB idag !

brassel  
#316735 Har för mig att någon här på forumet åtm haft Stibor +0,7-0,8 nånting, de är ju isf en skaplig låneränta idag...
Annars håller jag med om att bara för att de är billigt och låna behöver det inte vara sett i efterhand billigt att köpa...
Bara intresserad av tillköp om nog intressant utbjuds :)

Användarvisningsbild

Re: Ränterapport från SEB idag !

JörgenO  
#316737
jannee skrev:Kanske ide att vara snabb och plocka ut alla eventuella pengar man har på banken, enl. tidningen finns det BARA täckning i sedlar för 3% av alla pengar som är i omlopp, resten är fiktiva pengar = siffror.
För övrigt kanske det är bra med deflation, lönen blir på så sätt mer värd - behövs inga förhandlingar om eventuella lönelyft.


Här är lite statistik på hur mycket pengar som finns (det blir mindre o mindre)

http://www.riksbank.se/sv/Statistik/Sed ... statistik/

80miljarder, det är 9000 per person (reservationer för lite huvudräkningsfel) bäst att vara först i kön till banken :grin:

Avatar Fallback

Re: Ränterapport från SEB idag !

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#316787
brassel skrev:Har för mig att någon här på forumet åtm haft Stibor +0,7-0,8 nånting, de är ju isf en skaplig låneränta idag...


Stiwbor 1W + 0,6 => ca 0,5%.:)

Avatar Fallback

Re: Ränterapport från SEB idag !

Henrik.E  
#327516 Har ni gjort några flera bankaffärer på sista tiden och vad har ni då fått för ränta på lånen ?

Jag har haft lånet hos Nordea ett tag och har haft en ränterabatt på 0,6 % på deras 3-månaders ränta. Ville pruta mer men det verkade omöjligt där.
Bytte nu bank till Landshypotek. Lånet totalt = 2.1 milj
Band lånet i 2 år och fick 0.75 % ränta på 1.9 milj och resterande 200.000kr till 1.49 %.
Belåningsgrad ca 50-55% av senaste värderingen.

Avatar Fallback

Re: Ränterapport från SEB idag !

brassel  
#327539 Men med Landshypotek är det väll ägarskyldigheter (rättighter...) med
Hur ser även de ut nuförtiden?
Annars er det ok ut vad jag förstår, blir väll viktat runt 0,95?
bevaka dock hur den förändras eftersom...

Avatar Fallback

Re: Ränterapport från SEB idag !

Henrik.E  
#327551
brassel skrev:Men med Landshypotek är det väll ägarskyldigheter (rättighter...) med
Hur ser även de ut nuförtiden?
Annars er det ok ut vad jag förstår, blir väll viktat runt 0,95?
bevaka dock hur den förändras eftersom...


Totalt blir det ju 0.82 % vilket jag är ganska nöjd med.
Hur menar du att räntan kan förändras ?
Har ju bundit lånet på två år så då tycker man ju att den borde ligga lika under bindningstiden.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).