Avverkning (slutavverkning)

Skogsbruket slaktar naturen

28 inlägg 12939 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Skogsbruket slaktar naturen

isteskog  
#313292 Svarade nyss en Hans-Örjan Nohrstedt i helahalsingland som ondgjorde sig att Karin Perers Mellanskog besvarat repliker från Thomas Tidholm och Göran Rönning Skydda Skogen.
Någon som vet vilken kuse det är? Hans-Örjan alltså!

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Skogsbruket slaktar naturen

Niking  Firar 10 Ã¥r som aktiv medlem pÃ¥ skogsforum! 
#313829 Skogen är grunden för ny bioekonomi http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/sk ... 296007.svd
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Skogsbruket slaktar naturen

Fredrik Reuter  
#313976 Replik från debattören.

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/da ... 298959.svd

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsbruket slaktar naturen

Niking  Firar 10 Ã¥r som aktiv medlem pÃ¥ skogsforum! 
#314014
Admin@skogsforum skrev:Replik från debattören.

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/da ... 298959.svd


Han vill se mer ekosystemtjänster i skogen, men vem ska betala markägaren för detta och hur garanteras att det sker utan att markägarens rådighet över sin egen mark inte urholkas?
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Skogsbruket slaktar naturen

Orsa  Firar 10 Ã¥r som aktiv medlem pÃ¥ skogsforum! 
#316521 Vi får väl låta pendeln slå tills den vänder. Pengarna tar väl slut i politikernas ymnighetshorn innan målen är nådda. Lätt leka med andras pengar. Men klart de är ju svårare att gynna fram nya försörjningsmekanismer i samhället än att förbjuda, beskatta, byråkratisera och djävlas med sånt som finns.

Jag tycker miljörörelsen passar bra som en remissinstan bland andra såsom det särintresse man tyvärr gör sig till. Men jag tycker att de i regeringsställning är naiva och bortser från att man måste ta hänsyn till landets och befolkningens försörjning både nu och på sikt. Man kan inte sätt mossa före människor genom att tvångsändra allt vi har innan vi har något annat ben att kliva över till.

Bättre vore om typ MP hjälpte skogsindustrin tjäna mer pengar åt landet genom att de exvis startade egna företag som sålde icke lagstiftade tjänster till näringen så lönsamheten förbättrades, än att vi ser stängda sågverk och pappersmaskiner som ett första steg.
Pengarna tar ju snabbt slut för politikerna när man kyler ner och stänger ner hela bygder och branscher (typ sågverksindustri i norrland) och bara mal på år efter år med "mer-och-mer-taktiken".

Det finns radikala (oansvariga egoister) människor i samhället vars högsta strävan är att utöva makt och förändra. Gärna då utöva sin strävan i konflikt med fridfullt folk för att besegra dessa, men aldrig ändå bli nöjda. Som bensinskatt/vargar/reservat... Omtag efter omtag.

Kanske ska vi "landsbyggdsbor" (bor utanför universitetsstäderna) som till god del försörjer städerna genomdriva rejäla höga vägtullar i Sthlm/Gbg samt kräva att de som åker kollektivt där får 10ggr högre SL-kortpriser så att det bekostar infrastrukturen i städerna och lite till. Det vore väl bra om de bidrog till vägarna ute i landet där värdena hämtas som möter städernas import- och utlandsturismkostnader som går ur landet.

Lätt att sitta i stan' och ge sej på andras liv och egendom. Sånt som syns och är tydligt för alla är ju tacksamt att ge sej på. Skog <=> Ingen skog(hygge), exempelvis.
Särskatt på papper i kopieringsapparaterna i Sthlm att återföras till skogsråvaruledet. Då behöver vi inte avverka mer och mer varje år för att leva.

Att försvaga exempelvis den grundlagsstiftade äganderätten är ju en grundsten i vänsterpolitiken. Det är en väg framåt att sitta i politiken och driva dessa frågor med stöd i undersökningar av folkets mening där frågorna är typ:
- Tycker du att det är bra att hyggesskogsbruket utrotar och slaktar djur och växter? Och sedan sitta i TV-soffan och säga att man driver en fråga med stöd i att folket inte vill "skövla gammelskog".
Om samma undersökning också innehöll en bakgrund så folk fick veta hur mycket skogen ger till samhällsekonomin och arbetsliv. Och information om vad den tuffa (och omdiskuterade) avsättningspolitiken kostar nu och framöver, då kanske många hade svarat annorlunda.

Avatar Fallback

Re: Skogsbruket slaktar naturen

Skogsola  Firar 10 Ã¥r som aktiv medlem pÃ¥ skogsforum! 
#316529
anersimyra skrev:Jag var " hem " till Värmland i somras och kunde tyvärr konstatera att beskrivningen i artikeln stämmer. Utanför Hagfors finns numera ett gigantiskt hygge som till största delen består av stor sten, hur maskinerna överhuvudtaget kommit fram är obegripligt. Arbetskamraten som nyligen var hem till Hälsingland beskrev färden som bitvis " ångestfylld " vid anblicken av storbolagens jättehyggen.. :cry: :cry:

Nånstans bortåt Gumhöjden? Har sett det där och det ser inte så kul ut. Obegripligt att de inte lämnat några frötallar och kanske en skärmställning emot vägen.

Avatar Fallback

Re: Skogsbruket slaktar naturen

tallen100  
#316562
Skogsola skrev:
anersimyra skrev:Jag var " hem " till Värmland i somras och kunde tyvärr konstatera att beskrivningen i artikeln stämmer. Utanför Hagfors finns numera ett gigantiskt hygge som till största delen består av stor sten, hur maskinerna överhuvudtaget kommit fram är obegripligt. Arbetskamraten som nyligen var hem till Hälsingland beskrev färden som bitvis " ångestfylld " vid anblicken av storbolagens jättehyggen.. :cry: :cry:

Nånstans bortåt Gumhöjden? Har sett det där och det ser inte så kul ut. Obegripligt att de inte lämnat några frötallar och kanske en skärmställning emot vägen.

Det ser inte grannt ut där...

Avatar Fallback

Re: Skogsbruket slaktar naturen

röjar kalle  
#317206 Dom är väl rädda för att det skall bli reservat.Det är lika dant hemma vid dom hugger som fan.Det kan vi tacka miljö vännerna för.

Avatar Fallback

Re: Skogsbruket slaktar naturen

Nisse Husberg  Firar 10 Ã¥r som aktiv medlem pÃ¥ skogsforum! 
#322415 Får man tycka att både kalhyggesgalningarna och reservatdårana är knäppa ? Och att bägga understöder varandra.

Litet sunt förnuft och beaktande av verkligheten skulle inte skada ...

Jag ? Jo, jag hugger som man högg före 1947. Just nu plockar jag bort de gamla stora granarna inne i en fin småskog. Och det är så varmt att fastän man fäller en stor baddare mitt i småskogen så syns det knappast var den föll ... Kvistarna bara böjer sej undan.

Men med en stor processor skulle det inte bli nånting kvar av småskogen. Det går långsamt för hand men jag har vunnit 10-15 år genom att spara smågranarna och undviker alla kostnader. Allt jag får ut är ren netto.

NÃ¥got reservat vill jag inte ha men heller inget kalhygge.

Avatar Fallback

Re: Skogsbruket slaktar naturen

röjar kalle  
#322421 :-BD :-BD :-BD :-BD :-BD

Användarvisningsbild

Re: Skogsbruket slaktar naturen

Niking  Firar 10 Ã¥r som aktiv medlem pÃ¥ skogsforum! 
#323645 Den obekväma nyheten visar hur snett naturvårdsdebatten har hamnat https://hermansundqvist.wordpress.com/2 ... en-hamnat/
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Skogsbruket slaktar naturen

Mangan  Firar 10 Ã¥r som aktiv medlem pÃ¥ skogsforum! 
#323676
Nisse Husberg skrev:Får man tycka att både kalhyggesgalningarna och reservatdårana är knäppa ? Och att bägga understöder varandra.

Litet sunt förnuft och beaktande av verkligheten skulle inte skada ...

Jag ? Jo, jag hugger som man högg före 1947. Just nu plockar jag bort de gamla stora granarna inne i en fin småskog. Och det är så varmt att fastän man fäller en stor baddare mitt i småskogen så syns det knappast var den föll ... Kvistarna bara böjer sej undan.



Så där hade jag ungefär tänkt köra på en del av min mark. Har du bilder hur det ser ut före och efter? Undrar hur stora smågranarna är.

Avatar Fallback

Re: Skogsbruket slaktar naturen

Nisse Husberg  Firar 10 Ã¥r som aktiv medlem pÃ¥ skogsforum! 
#323681 Om du ser på http://bondbloggen.fi (finlandssvenska TV:ns blogg) så hittar du bilder och en livlig diskussion om skogsbruk. Jag börjar ta bort de stora träden då ungskogen är över en meter hög så att inte gräset skall ta överhanden. Men jag tar bort i flera repriser så ungskogen inte får ljuschock.

Det bästa är om man kan börja ta bort norrifrån och låta ungskogen växa in i kanten på storskogen i flera steg men alltid lyckas det inte. På våra bördiga marker är gräset det stora problemet så jag är försiktig med att ta bort stora skuggande träd för tidigt. Hugger man för stor öppning så kommer det meterhöga gräset genast och därefter björk. Under björkarna kommer det småningom granplantor men det går betydligt långsammare än om man lyckas få naturlig föryngring i kanten på storskogen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).